Gå til innhold
Arkivverket

"Lasse Andersen Österbö" Ikjefjorden - Gulen - S. & Fj. (1657-1742), hans opphav?


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Han kjöpte halve "Österbö" en gang etter år 1701 i flg. ättebok for "Lavik". Jeg finner han ikke i manntalet 1701 på "Österbö" eller andre steder som passer.

Han var gift med "Sigrid Olsdtr."

Han hadde 4 dötre som vi vet om : "Gunnhild" f. 1683, "Brita" f. 1701, "Eli" f. 1682 og "Randi" f.?

 

Den forrige eigeren var "Carl Olsen" fra "Aurland" död 1701 g. m. "Malene J. Richen" trolig en "Heiberg/ Fuhr".

 

 

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg søkte på La* på fornavn og An* på etternavn, mann, født 1650-65 og fekk 44 tref.

 

Lars Andersøn, 45 år busett i Follevoog, Askvoll. 

Same navn,  50 år, busett i Værøen, Askvoll. 

 

Og Askvoll er ikkje sååååå langt frå Lavik.

———-

Diverre så var det eigedomsspekulasjon også i gamle dagar. Mogelig det er slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-12-17 den 14.57, Jon Sværen skrev:

Eg søkte på La* på fornavn og An* på etternavn, mann, født 1650-65 og fekk 44 tref.

 

Lars Andersøn, 45 år busett i Follevoog, Askvoll. 

Same navn,  50 år, busett i Værøen, Askvoll. 

 

Og Askvoll er ikkje sååååå langt frå Lavik.

———-

Diverre så var det eigedomsspekulasjon også i gamle dagar. Mogelig det er slik ?

 

Takk Jon, desse har jeg allerede sjekket ut.

 

I flg. bygdeboka så delte "Lasse A."  halve "Österbö" i 3 bruk på 3 av dötrene. Bruk 3 gjikk til "Gunnhild", bruk 4 til "Eli" og bruk 5 til "Brita". "Randi" blev gift med "Peder Rasmussen Espeland".

Under bruk 3 står det nevnt att en rådmann "Schjött" var en eiger av "Österbö" innen "Carl Olsen" og under bruk 5 att "Lasse A" kjöpte gården av rådmannen? På en eller annen måte så hadde "Schjött en finger med i spillet her.

 

Det virker som det var 2 dötre til : > Skiftet etter Lasse A. er datert 9. september 1743 og nevner døtrene 1) Elij, gift med Mons Pedersen Østerbø, 2) Brite, død, men etterlatt seg barna Anders Andersen, Hans, Lasse, Marita og Synneve, 3) Kari Lassesdatter, død, etterlatt seg datteren Synnøve, 4) Marrite, gift med Hans Oppedahl, 5) Gunilde, gift med Anders Nielsen Østerbø, 6) Randi, gift med Peder Rasmussen Espeland.

Endret av Svehn Ruskelöv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min linje går fra Randi Lassedtr., dessverre har jeg ikke funnet mer bakover heller, men ser av det som du skriver, at navna Synnøve og Marita/Marrite går igjen, og det går an å tro at Anders og Ole (fedrene til Lasse og Sigrid, kan ha hatt koner som har hatt disse navna. Men kan også vera kalla opp etter andre slektninger). 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.