Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kan et kart - referert i teksten - være?


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en tekst fra en Ekstrarettsprotokoll der det refereres til et Kart:

"Ligeledes Fremlagde han til muelig Benyttelse ved Forretningen Underretsan-

ken i Hovedsagen mod den samme tilhørende Udskrift, Thing[...] af 7de Novbr

f.A:, samt den optagne Kartforretning med tilhørende Kart , ligesom han frem-

viste Overretssstevningen."

 

Dette utdraget står i teksten her (under "Overskjønnsforretning paa Bratfos")

https://media.digitalarkivet.no/rg10081202152436

 

Det virker for meg at det har blitt laget et kart i forbindelse med denne saken. Hvor kan i så fall dette kartet befinne seg (hvis det ikke har blitt scannet)?

 

 

mvh

Marius H. Enerud

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Ivar!

 

Jeg søkte opp Brattfoss (Gårdnr 81) men fant ikke noe relevant kart fra denne perioden (1840-tallet). Tror kanskje ditt forslag gjelder kart ifm med endringer av eiendomsgrenser osv.?

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er sjelden vi finner slike kart bevart i sorenskriverarkivene. For dette sorenskriveriet (Øvre Romerike) finnes det en to esker med saksdokumenter som dekker den aktuelle perioden. Det er lite sannsynlig at det finnes noen kart her, men dersom du ønsker det, kan du bestille materialet opp for gjennomgang på vår lesesal i Oslo. Eskene kan bestilles via arkivportalen her, eske 47 og 48, eller ved oppmøte her.

 

Bokverket «Gamle norske kart : samkatalog over utrykte kart fra de siste 300 år» kan også være verdt å undersøke.

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vil bare informere om at jeg fant kartet jeg etterlyste 🙂

 

Karten ligger som omslaget til et dokument som er hentet fra Høyesterett ("Utdrag i muntlig behandlede høyesterettssake"):

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000001182813

 

Disse sidene er en del av et lengre dokument (ca 150 sider) som omhandler en rettsak imellom 2 mølle-eiere. Dokumentet har et vedlagt Kart m/ bokstaver (steder) som står omtalt i teksten som jeg holder på med å tyde.

 

Takk for hjelpen!

 

mvh

Marius

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.