Gå til innhold
Arkivverket

Bergen 1750 - tyding av biskop Erik Pontoppidans brev


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Bergen i 1750.

Latinskolen utdanner prester og byen trenger en skole for  handelsfolk og en utdannelse ut over de fagene som blir undervist i på Latinskolen. Biskop Erik Pontoppidan er svært engasjert i dette og skriver brev til Magistraten. Kong Fredrik den V i Danmark godkjenner planene og innvilger bygging av skolen. Denne står den dag idag og er den største trebygninen Bergen har igjen fra denne perioden.

 

Er det noen som har mulighet og kunnskap til å tyde biskopens brev for meg ?

 

mvh

Bente Borgen

Bergens Magistrat Brev fra Pontoppidan 1750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titul til Magistraten!
Førend ieg antræder min forestaaende Visitations Reysse, ønskede ieg gierne, at den Høystærede Magistrat ville behage at Deliberere om den Plads som til Seminarii Fridericiani Bygning effter Hands May.tts. Allernaadigste Ordre skal udviises. Til den Ende falder hermed til de samtlige gode Herrer min tienstlige Begiæring, at De paa næstkommende Løverdag, som bliver den 30te Maj, ville indfinde sig paa det Sted, som de ved foregaaende Deliberation maatte agte beqvem, og da lade mig Pladsen udviise samt afmaale.
I forventning af Deris behagelige Giensvar forbliver ieg stedsse med megen estime.
Titul. Ærbødigste og beredvilligste Tiener E. Pontoppidan
Bergen d. 25de Maj 1750. -

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 10.24, Bente Borgen skrev:

Bergen i 1750.

Latinskolen utdanner prester og byen trenger en skole for  handelsfolk og en utdannelse ut over de fagene som blir undervist i på Latinskolen. Biskop Erik Pontoppidan er svært engasjert i dette og skriver brev til Magistraten. Kong Fredrik den V i Danmark godkjenner planene og innvilger bygging av skolen. Denne står den dag idag og er den største trebygninen Bergen har igjen fra denne perioden.

 

Er det noen som har mulighet og kunnskap til å tyde biskopens brev for meg ?

 

mvh

Bente Borgen

Bergens Magistrat Brev fra Pontoppidan 1750.jpg

 

Dermed er også denne teksten gjort tilgjengelig av Else B. Rustad gjennom en fulltranskripsjon av sedvanlig høy kvalitet.

 

Skjønt, manglende tilbakemelding fra spørsmålsstiller(e) kan fort medføre at slike tekster blir stående ubesvarte i fremtiden. Hvem vet?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noen som har misforstått, og tror at dette er en tjeneste, og at de som transkriberer er offentlige ansatte?

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar, Else B. Rustad! 

Dette satte jeg utrolig stor pris på!

Beklager at jeg ikke har fått svart deg før nå.

Endret av Bente Borgen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.