Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Johansen

Slekt i Sverige

Recommended Posts

Bjørn Johansen

Har aner i Sverige, først og fremst i Bohuslän og Värmland.

Kan noe hjelpe meg i riktig retning ift gratis-tjenester som kan benyttes samt evt "bygde-/gårdsbøker" tilsvarende de vi finner digitalisert i Norge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JanMKeus

Om du vet navn/tittel på svenske bøker, så er det mulig å få fjernlånt disse gjennom en norsk bibliotheek. Veldig bra ordning.

JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niels Hegge

For Bohuslän finner du veldig mange kirkebøker som databaser på Släktdatas hjemmeside. De har også en del fra andre områder i Sverige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niels Hegge

Skannede kirkebøker finner man i Sverige også på ArkivDigital. Det er ett privat firma og kommer til å fortsatt ta betalt. Det er jo raskere å finne personer i databaser enn å "bla" i bøkene. Og det er  flere interessante databaser som blir frie fra SVAR. Hvor langt de er kommet med databaser for kirkebøker vet jeg ikke og heller ikke om det er planlagt for nær framtid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas Kristiansen

Riksarkivet (Svar) har det mesta man behover, MEN just inte bouppteckningar for sodra Sverige.

Om man har slakt pa vastkusten, ( Orust med omnejd)  finns en bra kalla i www.morlanda.se

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Johansen

Takker og bukker for gode svar/bidrag.

Da gyver jeg løs - kan ikke utelukke at jeg kommer tilbake med nye spm!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solfrid Henriksen

Spennende med slektsleting i Sverige. Litt varierende med kilder, avhengig av hvor i de to fylkene du har slekt. I Bottna ( Bohuslen) har kirkebøkene brent, men noen har gjort en formidabel jobb med å rekonstruere. Hvor er dine slektninger i fra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Johansen

Hei Solfrid,

slektningene kommer fra Näsinge (v/Strömstad), Mosstorp v/Lommeland o g Tysse/Åmål i Värmland.

Bjørn C     

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.