Gå til innhold
Arkivverket

Sogn, Lærdal: Claus Rumohrs tre uekte barn


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Magdalene Hjerrild fikk en uekte sønn, Hans Johan, i Slidre i 1816. Hans Johans dåp i 1816 Far var iflg KB en Hansen fra Bergen. Siden er Hans Johan i flere bøker omtalt som en uekte sønn av Claus Pedersen Rumohr på Rikheim. Han bosatte seg også etterhvert i Hagen på Rikheim.

Claus Rumohr fikk ingen barn med sin kone Marie Lem, men adopterte Jan Rumohr, som han fikk med Mari Nielsdatter Tønjum i 1818. Jan Rumohrs dåp 1818

Litt pussig at Rumohr ikke heller adopterte den eldste sønnen, Hans Johan. Men skiftene etter Claus og Marie, som døde samtidig i 1831, nevner kun adoptivsønnen Jan. debatt om skifte!

Rumohr skal angivelig også ha en uekte datter med Mari Tønjum, f ca 1820, Anne Marie. Jeg finner ikke dåpen eller konfirmasjonen hennes, men da hun gifter seg med Lars Einarsen i 1852 står far som kaptein C. Rumohr. Vielsen til Anne Marie Clausdatter 1852.

Mari Nielsdatter Tønjum bosatte seg også etterhvert på Rikheim og døde der i 1858.

Noen som kjenner til om de tre uekte barnene til Claus Rumohr kan verifiseres som hans barn.

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så måtte jeg ta Gamle Digitalarkivet i bruk for å finne dåpen til Anne Marie i 1820, - altså bodde han el hun da i Rode10/92 (Lønnesmauet 1) i Bergen!

E99E0860-8434-4425-82F5-5F00BF588F32.png

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. desember 1834 dør jomfru Magdalene Christine Hjerild på Skårheim i Lærdal Jonfru Hjerilds død 1834 

• Finnes det dokumentasjon for at far til hennes sønn, Hans Johan, var Claus Rumohr?

• At Hans Johan bosetter seg på et bruk under Rikheim er vel ikke dokumentasjon god nok.......

• Og hvorfor ble ikke heller denne gutten, som var eldst, adoptert av Claus og konen? 

• Da han døpes i Slidre i 1816 oppgir mor en Hansen i Bergen som barnefar..... Hvorfor, hvis det var Claus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg konf til Hans Johan i Slidre i 1831. Fortsatt står det at far er Hansen fra Bergen. Konf Hans Johan Hjerild 1831 

Og vielsen i Lærdal 1841, fortsatt far Hansen fra Bergen. Vielse Hans Johan Hjerild 1841 Så da mener jeg at opplysningen om Claus Rumohr kan avvises!

Er det noen som vet hvem som først omtalte Hans Johan som sønn av Claus Rumohr?

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lærdal bygdebok i tre ulike bind, omtaler Hans Johan Hjerild som Claus Rumohrs sønn. Disse bøkene utkom fra 1987 til 1990 og forfattere er Espe, Gram og Hovland. Det ser ikke ut for at de har sjekket primærkilder i det hele tatt.

57FCF8E0-76CD-40E1-8ACE-EF42FFABE4B7.jpeg

25D5C933-0DF4-4772-90E0-F14AE4CF0588.jpeg

67B9EF5C-0BEB-41E8-9E99-1DA9CB5BBBF2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du sett hva som står i den gamle bygdeboka for Lærdal? Tror den kan leses på bokhylla på Nasjonalbiblioteket. 

 

Jeg kjenner til problemet med at kilder mangler enkelte steder i bind 4 (3) Lærdal bygdebok (den nye)(Lærdalsøyri). Jeg sendte den gang mail til en av forfatterne for å spørre om hvor man hadde funnet bestemt info om en fjern slektning. Det visste han ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

 

Har du sett hva som står i den gamle bygdeboka for Lærdal? Tror den kan leses på bokhylla på Nasjonalbiblioteket. 

 

Jeg kjenner til problemet med at kilder mangler enkelte steder i bind 4 (3) Lærdal bygdebok (den nye)(Lærdalsøyri). Jeg sendte den gang mail til en av forfatterne for å spørre om hvor man hadde funnet bestemt info om en fjern slektning. Det visste han ikke.

 

 

Samme hos Laberg i boken fra 1938!

B09AF65E-2B31-4F7B-9B7E-1FFDE508F662.jpeg

E92527F9-312D-489C-8FA5-06626DDD8C7E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nevnt en Hansen fra Bergen. Da slo det meg at man bør kanskje finne dåpene til Claus Pedersen Rumohr og kona Marie Sofie Lem og deres vielse. For å se hva som står skrevet der av navn, fødested, yrke osv. Rart at det står kun Hansen fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Det står nevnt en Hansen fra Bergen. Da slo det meg at man bør kanskje finne dåpene til Claus Pedersen Rumohr og kona Marie Sofie Lem og deres vielse. For å se hva som står skrevet der av navn, fødested, yrke osv. Rart at det står kun Hansen fra Bergen.

Vet ikke hvordan det kan avklare dette, men her er nå Claus dåp i 1770, øverst høyre side. https://media.digitalarkivet.no/view/11594/48002/100

 

skal se etter det andre du nevner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var denne Hansen fra Bergen, kanskje et fiktivt navn. Kanskje bør man finne ut om det er fiktiv person eller ikke. Noen ganger i gamle dager kunne Lærdal bli skrevet istedetfor Bergen. Folk født i en av Akershus kommunene kunne noen ganger bli skrevet født i Christiania/Oslo. Slik var det med en av mine oldemødre, født utenfor ekteskap. Faren var gift med en annen enn barnemoren. I kirkeboka var en annen mann ført som barnefar. Oldemor ble pleiedatter til faren og hans kone. Antagelig ble det gjort for å skjule den "skammen". 

 

Ser at en av fadderne i dåpen til Claus Pedersen Rumohr het Hans Lem. Ser at det er mest Lem,Rumohr og mest Lærdalsfolk i dåp. For meg kan det se ut som det er en del militære. De reiste ofte i gamle dager.

 

Moren til Hans Johan, Magdalene var prestedatter. Det kunne kanskje være en "skam" at Claus og Marie adopterte Hans Johan. Jeg vet ikke.

 

Det var mine tanker som slo meg når jeg leste innleggene. Det trenger ikke å være slik i Rumohrs tilfelle.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilsvarende problem ble drøftet i dette emnet, med innlegg #10 som gjengis nedenfor

" finner du igjen noen av de du nevner over her i det ofte utskjelte slektsprogrammet Geni (som ligger på nett), så vil du se en flik der det står DNA. Åpner du den, kan det være at du er så heldig at det er koplet yDNA til vedkommende. Du kan videre få opp et slektstre med farslinjer (far-sønn(er) fra vedkommende og ned til i dag (selvfølgelig bare de som er registrert i programmet). Det er vel unødvendig å føye til at alt i Geni ikke kan tas for "god fisk", men denne muligheten til lettvint å få fram fars- og mors-linjer er etter min mening noe av det beste med Geni - nå når DNA er blitt et viktig hjelpemiddel for genealoger. "

som ikke overflødiggjør tradisjonell slektsgransking. Har du Geni-abonnement, så er det jo bare å sjekke. Norgesprosjektet har database over yDNA, men bare eldst i rekken er indeks.

https://www.geni.com/people/Rumohr/6000000043028105991

https://www.geni.com/people/Pedersen-Rumohr-Rikheim/6000000014101474522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: det er all feilinformasjonen på Geni vedrørende Rumohr-slekten jeg nå holder på å rette opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.