Gå til innhold
Arkivverket
Carl Geschwind

Magnus Christian Fritzner (døde 1742) - en mulig forbindelse til kongelige forfedre?

Recommended Posts

Carl Geschwind

Magnus Fritzner ble født i Pressburg, Øvre Ungarn (nå Bratislava, Slovakia), rundt 1690 (se begravelsesrekord fra 9. November 1742, lenke her). Han var en offiser i oberst Ulrik Christian Kruses dragonregiment og opptrådte heroisk på Høland i 1716 (se Norsk Biografisk Leksikon (1929), bd. 4, s. 301, lenke her).

Ifølge Nannestad bygdebok II:55 var Fritzner en søstersønn av Kruse. Et lignende forhold har blitt hevdet i publiserte slektsforskninger av slekten Christie og Greve.

Jeg vil finne bevis på at Fritzner faktisk var nevøen til Kruse.

Hvorfor er dette viktig? Ifølge Danmarks Adels Aarbog (se finnholbek.dk) var Ulrik Christian Kruse en 11. generasjons etterkommer av Erik Christoffersen Løvenbalk, uekte sønn av Christoffer II, konge i Danmark, og gjennom ham av alle kongerikene fra det tidlige middelalderlige Europa, går tilbake til Karl den store.

Magnus Fritzner var i sin tur forfader til en rekke prester og andre i slike fremtredende familier som Heiberg, Daae og Greve. Dermed, hvis Magnus Fritzner var nevø av Ulrik Christian Kruse, ville disse familiene har en dokumentert kongelig herkomst tilbake til Karl den store.

Er forholdet plausibelt? Danmarks Adels Aarbog 1900: 252 hevder at Ulrik Christians søster Else Mogensdatter Kruse var gift med en
fænrik Fritzner før ekteskapet med Emmerich Halbei i 1695. Videre var Ulrik Christian Kruse i det danske regimentet som ble sendt for å kjempe mot tyrkerne i Ungarn 1692 til 1698. De hadde gått gjennom Bratislava på vei i 1692, og ga en fornuftig forklaring på hvordan Magnus Fritzner ble født der.

Hva trengs nå? (1) Danmarks Adels Aarbog 1900: 251 nevner at Dorothea Mogensdatter Kruse, søster til Ulrik Christian og Else Mogensdatter, som hadde gått inn i Roskilde kloster i 1700, døde der i 1727 og hadde skifte etter han den 13. juni 1729. Jeg har ikke kunnet finn det skifte på Dansk Riksarkiv. Kan noen hjelpe meg med å finne den skifte online (jeg skjønner at dette er et spørsmål om dansk snarere enn norsk arkivmateriale)?

(2) Er det noen omtale av Magnus Fritzner som Ulrik Christian Kruses nevø i registre relatert til den store nordlige krigen? Jeg har ikke tilgang her i Amerika til Bernt Moe's Actstykker til den norske krigshistorie. Kan noen peke meg til hvor jeg kan finne relevante militære arkivmateriale online?

Takk på forhånd for all hjelp!

Hvis min norske (via Google Translate) er for fryktelig, her er den engelske originalen:

Magnus Fritzner was born in Pressburg, Upper Hungary (now Bratislava, Slovakia), about 1690. He was an officer in Colonel Ulrik Christian Kruse's dragoon regiment and acted heroically at Høland in 1716.

According to the Nannestad bygdebok, Fritzner was a nephew of Kruse. A similar relationship has been claimed in published genealogies of the Christie and Greve families.

I want to find proof that Fritzner was in fact the nephew of Kruse.

Why is this important? According to the Danmarks Adels Aarbog, Ulrik Christian Kruse was an 11th-generation descendant of Erik Christoffersen Løvenbalk, illegitimate son of Christoffer II, King of Denmark, and through him of all of the royalty of early medieval Europe, going back to Charlemagne.

Magnus Fritzner in turn was the ancestor of a number of priests and others in such prominent families as the Heiberg, Daae, and Greve. Thus, if Magnus Fritzner was the nephew of Ulrik Christian Kruse, these families would have a documented royal ancestry back to Charlemagne.

Is the relationship plausible? Danmarks Adels Aarbog 1900:252 asserts that Ulrik Christian's sister Else Mogensdatter Kruse was married to a fænrik Fritzner before her marriage to Emmerich Halbei in 1695. Moreover, Ulrik Christian Kruse was in the Danish regiment that was sent to fight against the Turks in Hungary 1692 to 1698. They would have passed through Bratislava on the way in 1692, giving a reasonable explanation of how Magnus Fritzner came to be born there.

What is needed now? (1) Danmarks Adels Aarbog 1900:251 mentions that Dorothea Mogensdatter Kruse, sister of Ulrik Christian and Else Mogensdatter, who had entered Roskilde monastery in 1700, died there in 1727 and had a probate on 13 June 1729. I have not been able to find that probate at the Danish Riksarkivet. Can anyone help me find that probate online (I realize this is a question about Danish rather than Norwegian archival material)?

(2) Is there any mention of Magnus Fritzner as Ulrik Christian Kruse's nephew in records relating to the Great Northern War? I do not have access here in America to Bernt Moe's Actstykker. Can anyone point me to where I can find relevant military records online?

Thank you in advance for all your help!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.