Gå til innhold
Arkivverket

Pe(t)ter/Peder Simonsen

Marcu Lindgren
 Del

Recommended Posts

1 minutt siden, Marcus Lindgren skrev:

Hvordan gjør jeg det, kopierer det fann på geni dit bare? 

Nei.

Du må finne virlsen deres,og legge ved lenke til kirkeboken når du ber om tydehjelp på tydeforumet.

"Geni" er ingen primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Nei.

Du må finne virlsen deres,og legge ved lenke til kirkeboken når du ber om tydehjelp på tydeforumet.

"Geni" er ingen primærkilde.

Nei, Dette skjønte jeg ingenting av, ingen anelse skal finne noe vielsegreie😧 Var det mente, geni kan man før hva som helst inn,. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

Nei, Dette skjønte jeg ingenting av, ingen anelse skal finne noe vielsegreie😧 Var det mente, geni kan man før hva som helst inn,. 

Det jeg mener er at du ikke skal stole blindt på det som står  på "Geni"

Slike baser kan inneholde feil.

Man må lete i kirkeboken for å finne dokumentasjon på dåp,konfirmasjon,vielse o.s.v.

Du ser jo av lenkene ( i innlegg 16) jeg har lagt inn fra FS når ,og hvor,barna ble døpt.

Det kan du kontrollere i kirkeboken.

Vielsen til foreldrene bør jo finnes i samme kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo skjønner jo det, men fikk 0 treff😧 Men, syns det er litt rart siden denne A. I & Berte flyttet til Bodø,og Bertnes(li) og både fødsel år og etternavn stemmer på geni profil. Og de fikk Også en sønn som heter Simon og er født samme år. Var nå det ville høre om fikk hjelp til se om det Faktisk er Samme personene. Noe Jeg tror er, men Hvorfor de i All verden de Eventuelt dro Hele veien fra Ringebu til Bodø får man vel aldri svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marcus Lindgren skrev:

Jo skjønner jo det, men fikk 0 treff😧 Men, syns det er litt rart siden denne A. I & Berte flyttet til Bodø,og Bertnes(li) og både fødsel år og etternavn stemmer på geni profil. Og de fikk Også en sønn som heter Simon og er født samme år. Var nå det ville høre om fikk hjelp til se om det Faktisk er Samme personene. Noe Jeg tror er, men Hvorfor de i All verden de Eventuelt dro Hele veien fra Ringebu til Bodø får man vel aldri svar på. 

Hvs mener du med 0 treff?

Har du rukket å bladd gjennom kirkeboken etter vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok samme "kilde" som person som har lagt ut på geni har brukt. Ikke anelse hvem det er men,. Finner INGEN vielse på de på digitalarkiv søk. Men når de Flyttet Til Bodø må det vel vere reg en Plass også Vel? 🤔Skulle man tro,. Men tror Du det Kan vere samme personer? Herre faens Jesus, så mange navn, år, flyttet til bertnes i Bodø, Ting stemmer jo Godt overens mener Jeg? 🤔😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

Dette er nok samme "kilde" som person som har lagt ut på geni har brukt. Ikke anelse hvem det er men,. Finner INGEN vielse på de på digitalarkiv søk. Men når de Flyttet Til Bodø må det vel vere reg en Plass også Vel? 🤔Skulle man tro,. Men tror Du det Kan vere samme personer? Herre faens Jesus, så mange navn, år, flyttet til bertnes i Bodø, Ting stemmer jo Godt overens mener Jeg? 🤔😉

Nå skjønner jeg ikke hva du mener?

Jeg har da lagt inn vielsen i 1779, fra ministerialboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

Du finner ikke alle vielser ved kun å søke i baser på digitalarkivet.

Man må bla og lete i selve kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det samme folka mente jeg😉 Men den kråkeskrifta i kirkeboklinken har jeg ikke Mulighet lese. Men Simon som var 16år ved Folketelling 1801kan han Virkelig vere født i Ringebu, då har paret fått resten av barna i Bodø? Noe sier meg han var født i Bodø men,. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ministerialboken viser at Anders Engebretsen var enkemann da han giftet seg med pigen Berthe Iversd.

Ja, han var gift med ei Sessel eller noe som han hadde 2 eller 3 barn med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du finner ikke alle vielser ved kun å søke i baser på digitalarkivet.

Man må bla og lete i selve kirkebøkene.

Og det gjør man her/kan få hjelp til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo funnet navn på barna født i Ringebu.

Du kan jo prøve å finne konfirmasjonene deres i Bodø.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Er det Virkelig INGEN som vil hjelpe meg å finne ut i det minste hvilket år Karen Pedersdatter som var gift med denne Simon Andersen som nevnt ovenfor var FØDT, og kanskje hvor? Søk i DA gir meg hundre/tusen vis med treff på navnet. Som jo er Håpløst når ikke vet og Noe om henne, annet enn de giftet seg i aug 1815?🤔😱🤷‍♂️😕 Kanskje Du Ann Mary Engum kan tenke seg hjelpe meg Igjen? 🤔😉 MHV Marcus Lindgren 

Endret av Marcus Lindgren
Glemte vigsel info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marcus Lindgren skrev:

Er det Virkelig INGEN som vil hjelpe meg å finne ut i det minste hvilket år Karen Pedersdatter som var gift med denne Simon Andersen som nevnt ovenfor var FØDT, og kanskje hvor? Søk i DA gir meg hundre/tusen vis med treff på navnet. Som jo er Håpløst når ikke vet og Noe om henne, annet enn de giftet seg i aug 1815?🤔😱🤷‍♂️😕 Kanskje Du Ann Mary Engum kan tenke seg hjelpe meg Igjen? 🤔😉 MHV Marcus Lindgren 

Vet ikke mere om disse personene. 

Du skriver;

"Søk i DA gir meg hundre/tusen vis med treff på navnet. Som jo er Håpløst når ikke vet og Noe om henne, annet enn de giftet seg i aug 1815?" 

Det er ikke alt som er søkbart på DA. 

Du må nok påregne å lete i kirkebøkene,

Legger ved vielsen på nytt. 

Simon Andersen

Norway Marriages, 1660-1926
Name: Simon Andersen
Spouse's Name: Karen Persdr
Event Date: 03 Aug 1815
Event Place: , Bodo, Nordland, Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWMG-F4M

Vielsen i ministerialboken

https://media.digitalarkivet.no/view/16641/163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du skriver;

"Søk i DA gir meg hundre/tusen vis med treff på navnet. Som jo er Håpløst når ikke vet og Noe om henne, annet enn de giftet seg i aug 1815?" 

Simon Andersen

8 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du skriver;

Simon Andersen

A. Mary Engum :takker for det, men hjelper meg ikke finne ut hvem hun var, bare ett årstall hadde hjulpet. Tror har sagt det før men skjønner dessverre ikke den gamle kråkeskriften i disse gamle hei kirkebøkene osv.🤔😉Klarer Rett å slett ikke tyde det. Ikke alle her som har ØRTEN år på universitetet så🤷‍♂️😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

A. Mary Engum :takker for det, men hjelper meg ikke finne ut hvem hun var, bare ett årstall hadde hjulpet. Tror har sagt det før men skjønner dessverre ikke den gamle kråkeskriften i disse gamle hei kirkebøkene osv.🤔😉Klarer Rett å slett ikke tyde det. Ikke alle her som har ØRTEN år på universitetet så🤷‍♂️😕

Det er nok en del av problemet når man prøver å finne folk i kirkebøkene. 

Uten å vite personen sin noenlunde riktig alder er det også vanskelig å finne dåp. 

Mange kan ha letet i både måneder og år, uten å finne løsningen. 

Men finner man et mulig spor er tydeforumet fint å bruke, om man ikke greier å tyde hva som står. 

De fleste her inne har vel neppe "ØRTEN år på universitet".😊

Men kunsten er nok å aldri gi opp, selv om man kan bli frustrert fordi man ikke finner gode spor! 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.