Gå til innhold
Arkivverket

Recommended Posts

Aase Karin

Trenger hjelp til å tyde  kirkerefsen en av mine forfedre fikk på grunn av leirmål.  De giftet seg etter at første barnet kom I 1757. Det er første avsnitt I linken og gjelder Christopher Davidsen.

https://media.digitalarkivet.no/view/7575/28.

Det er første gang jeg setter inn spørsmål, så jeg håper jeg går riktig fram.  På forhånd takk for hjelpen.

Hilsen

Aase Karin SimonsenLeirmål Kristoffer Davidsen.docx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Litt usikker på noen ord, men det er noe slikt:

Den 8de Dec blev Drengen David Christoffersen som før sin Daabs confirmations havde under Ægteskabs Løfte begaaet Lejermaal tillige med Pigen Gurie Cristensdatter som af ham hafde ladet sig besove, offentlig afløst efter foregaaende præparation og confirmation som og strax derpaa efter begges udstanden Kirkedisciplin lood sig eene Hende (?) troelove.

Lejermaalet var begaaet paa gaarden Soprien (?) Soldat Lægd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Kjell har jo tydet det meste for deg, men jeg legger likevel inn mitt forslag:

Den 8de Dec blev Drengen David Christoffersen, som før sin Daabs confirmation, hafde, under Egteskabs Løfte, begaaet Lejermaal, tillige med Pigen Gurie Cristensdatter, som af ham hafde ladet sig besove, offentlig afløst, efter foregaaende præparation og confirmation, som og strax derpaa, efter begges udstandne Kirkedisciplin lood sig med Hende troelove. Lejermaalet er begaaed paa gaarden Soprien, Soldater-Lægd  

Men dette gjelder jo David Christoffersen, ikke Christopher Davidsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase Karin

Tusen takk for svar og hjelp til dere begge.

MVH

Aase Karin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.