Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Yvonne Roualet Thoresen

Nasjonalbiblioteket - Tilgang i norske bibliotek - Hva betyr det i praksis?

Recommended Posts

Yvonne Roualet Thoresen

Jeg bruker nb.no flittig og får stadig "Tilgang i norske bibliotek" på det materialet jeg søker opp. Jeg har lenge lurt på hva det betyr i praksis. Må jeg brukes bibliotekets pc for å få tilgang? For ellers har jeg prøvd å finne en inngang ved å logge meg inn med min bruker på deichmanske.no, men fant ikke noe. Jeg er takknemlig for om noen kan opplyse meg om dette ;-)

Her er et eksempel https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_norsklysingsblad_null_null_19450421_63_89_1

Edited by Yvonne Roualet Thoresen

Hans Gangstø

Tror nok du har rett i antagelsen om at du fysisk må møte opp på biblioteket og få tilgang derfra.

Yvonne Roualet Thoresen

Takk, Hans! :-)

Torbjørn Igelkjøn

Då eg prøvde dette var løysinga å møte opp med bærbar pc og få nokon på biblioteket til å logge inn med biblioteket sitt brukarnamn og passord. (Eg fekk då streng beskjed om å logge av før eg gjekk). Men eg trur at nokre bibliotek gjev tilgang via det trådlause nettet utan noko innlogging. Uansett, så må du vere på biblioteket for å få tilgang.

Yvonne Roualet Thoresen

Skjønner! Da skal jeg prøve det. Takk, Torbjørn!

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Dette har å gjøre med hvilke rettigheter Nasjonalbiblioteket har til å dele åndsverk.

Torbjørn Igelkjøn
4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette har å gjøre med hvilke rettigheter Nasjonalbiblioteket har til å dele åndsverk.

Korleis var dette eigentleg i "gamle dagar"? Må biblioteka ha noko slags avtale med dei som sit på rettane for å kunne låne ut ei bok? Får desse noko slags kompensasjon avhengig av kor mange gonger ei bok blir lånt ut, og kan nokon reservere seg mot at bøkene deira skal bli tilgjengelege for utlån?

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Korleis var dette eigentleg i "gamle dagar"? Må biblioteka ha noko slags avtale med dei som sit på rettane for å kunne låne ut ei bok? Får desse noko slags kompensasjon avhengig av kor mange gonger ei bok blir lånt ut, og kan nokon reservere seg mot at bøkene deira skal bli tilgjengelege for utlån?

Se Åndsverkloven § 19 om spredning av eksemplarer. Når et eksemplar av et verk er solgt med opphavsmannens samtykke, kan dette eksemplaret spres videre blant allmennheten.

Ved digitalisering stiller det seg derimot annerledes, i det man i praksis fremstiller nye eksemplarer. Et digitalisert verk som gjøres fritt tilgjengelig, er i praksis fremstilt i så mange eksemplarer som publikum til enhver tid etterspør.

En artikkel på Bibliotekforbundets nettsider er relevant i sammenhengen.