Gå til innhold
Arkivverket
Paal Jørgensen

Plasser i Maridalen

Recommended Posts

Paal Jørgensen

En av mine oldemødre (Karine Andersdatter) kom fra en plass i Maridalen, muligens var navnet Herkerud/Hærkerud. Hun giftet seg med Christian Fredriksen fra Jevnaker, og de overtok som oppsittere på Blankvannsbråten i 1872. Karines mor Rønnaug Andersdatter, var gift 2 ganger. Først med Anders Christensen som ble far til Karine. Han døde i 1851, og Rønnaug må tydeligvis ha giftet seg på nytt, og fått en ny datter. Hennes siste ektemann var en Kristoffer Hansen. Rønnaug har muligens bodd på samme plassen siden hun giftet seg første gangen.

I folketellingen fra 1865 er plassen nevnt som "Brændingseiet" (samlenavn på flere plasser under Store Brendengen?), i folketellingen fra 1875, ser det ut til at hun (og Kristoffer) bor på en plass som blir betegnet som : "Arvefesteplass Brennengen". Det var visstnok 3 plasser til, nemlig Laakeberget, Brendenghagen og Musestua. Kan denne Arvefesteplassen ha blitt kalt Herkerud?

Det har også blitt antydet at Rønnaug var fra Normarka/Blankvannsbråten.Jeg har funnet henne i Klokkerbok nr 2/Aker prestegjeld . Hun skal være født 12. februar 1819, og døpt 21. mars samme år. Jeg greier ikke å tolke hva som står ytterligere her. Vet noen noe mer om dette?

Jeg har registrert at en Dag Brodin tydeligvis vet mye om dette, og det hadde jo vært fint om han så dette innlegget og kom mer med noen kommentarer, men kanskje det er andre der ute som vet noe?

 

Mvh

 

PJ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Berit Knudsen!

Det kan jo se ut til at denne "Krestoffer Hærkerud" er den samme som Kristoffer Hansen som var mann nr. 2 til min tipp oldemor.

PJ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Jeg ser at jeg hadde skrevet Krestian, men jeg har rettet det nå.

Det er jo morsomt.

Om du finner ut når Krestoffer og kona  døde så kanskje du finner ut av det.

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Dåpen til Rønnou i 1819 https://media.digitalarkivet.no/kb20061108010545

Hun var hjemmedøpt.

Foreldrene Anders Andersen Hakloen og kona Marie Pedersdatter.

Faddere: Oline Erichsdt., Berthe Olsdt., Poul Pedersen, Mads Jørgensen, Ole Erichsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Et eller annet arbeidsomt menneske har en eller annen gang i tiden møysommelig skrevet av kirkebøkene for omtrent alt som angår personer i Maridalen, og fått lagt det ut på nettet i Arkivverket. Finner jeg igjen dette, bør dette være greit!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Du verden!

Her kommer det på løpende bånd!

Du er tydeligvis mye flinkere enn meg til å tyde snirklete håndskrift. At faren tydeligvis var fra Nordmarka, kan jo tyde på hun også er født og oppvokst der. Får se om jeg får noe tilslag på Anders Andersen Hakloen i folketellingene, enskjønt det er vel litt tvilsomt da det må være en av de tidligste tellingene som jeg ikke vet noe særlig om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Karin Moen!

Nei denne linken har jeg aldri sett, men den oppklarer ganske mye. Så vidt jeg kan se, bekrefter opplysningene her, at min tippoldemor Rønnaug Andersdatter er datter av Anders Andersen og Marie Pedersdatter, og antakeligvis født på Blankvannsbråten.

Litt spesielt da at hennes (Rønnaugs) datter senere ble kone på samme plass i 1873!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Etter navnet til faren Anders Andersen står det en bokstav foran/ved siden av Hakloen. Det ser ut som en liten f. som i født

Rønnaug ble født på Hakloen, ant. hjemme hos morens foreldre, det kan du ikke endre på. Men paret kan senere ha flyttet til Blankvannsbråten. Det står jo også i lenka til Blankvannsbråten at noen av barna ble født på Trehørningen i 1820 og 1823

 

Nr. 99 Rønnaug Andersdt. døde 25/12 - grl. 31/12 1889, Aker, ektemann dag.arb. Kristofer. Bosted Herkerud i Maridalen. Dødsårsak kronisk bronkitt, alderdomssvakelighet.

Dødsanmeldesesprotokoll 1886-1901 Aker. Nr 653 27/12 1889.

 

Kristofer Hansen døde 28/2 - 5/3 1897 Aker. Gift husmann. F. 1832 Skedsmo, fattig. Dødsårsak Insania.

Bosted Værkhaugsanden Skedsmo, pt. Gaustad asyl.

Dødsanmeldelsesprotokollen1886-1901 Aker:  Nr. 38 2/3 1897.

 

Ang. kirkebøker fra Maridalen så vet jeg at Helge R. Næss(Naess) skrev av kirkebøkene fra Maridalen, og det lå under Pensjonatromma i gamle DA. Tror det også kalles Maridalsregisteret.

Men nå kan jeg ikke finne noe av dette. Jeg har lett under Bidragsytere, men ingen ting.

 

 

Endret av Berit Knudsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Berit K!

Så flott at du har funnet ut om både Rønnaug og "Krestoffer"!

Jeg holdt på med slektsgranskingen ganske intenst for noen år siden. Har nok nå kommet litt ut av trening, og må prøve og feile litt før jeg finner fram!

Som du muligens allerede har sett, har jeg nå fått en link til Maridalsregisteret. Jeg får sjekke om det er det samme som jeg har sett før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Karin M!

Takk for linken. Jeg skal se over den nå, for å se om det er den samme jeg tenkte på, men det minner sterkt om de listene jeg så for noen år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Karin M!

Har sett på listen. Det viser seg at det bare er første delen (fødsler/Dåp) av de jeg en gang så. I den opprinnelige var det både konfirmasjon, Giftemål og dødsfall.  De var en gang under arkivverket, men er tydeligvis ikke der lenger. Jeg har lagt inn et spørsmål under "Spørsmål til Arkivverket". 

Vi får se om jeg får et svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Jeg startet jo denne tråden, og synes nå det er på tide å avslutte noe av den.

Herkerud: Her har jeg nå fått så mange opplysninger, så regner nå denne saken som avklart:

  • Dag Brodin har i et innlegg i Dagsavisen i 2004 beskrevet både beliggenheten og personene.
  • Folketellingen i 1875 dokumenterer at Rønnaug og Christoffer bodde på en plass under Store Brendengen
  • I en oversikt over lønnsutbetalinger på et eller annet verk i Maridalen så jeg tilfeldigvis at en Anders Herkerud hadde fått et oppgjør. Det må ha vært Anders Christensen som var Rønnaugs første mann.
  • På et kart over Maridalsvannet fra 1880-årene utgitt av NGO, er det registrert en plass med navn Herkerud omtrent der Brodin har beskrevet.

Dette bør vel holde!?

 

Hva gjelder Rønnaugs fødested, har jeg jo fått inn mye interessant som jeg vil kikke videre på.

 

Takk til dere som har svart! Er det noen som mener at de vet noe mer, er det bare og svare :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Takk skal du ha! Det var disse listene jeg har sett før.

 

Paal J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
24 minutter siden, Paal Jørgensen skrev:

Takk skal du ha! Det var disse listene jeg har sett før.

 

Paal J

 

De lå i lenke nr 2 i lenken i # 11. :-)

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Brodin

Hærkerud og Helgerud var to hus som lå på hver sin side av nedkjøringa til Lille Brenninga, så vidt jeg husker. Det var noe med et foto for noen år siden ja.
Listene fra Aker, veldig nyttig, er ikke samlet av Helge Næss - han fikk dem av en på Riksarkivet, men Helge fikk lagt ut kopien sin, med masse personlige skriblerier, på nett før han døde. 
Olaf Gulbrandsen nevner Kristoffer Hærkerud i sin bok "det var en gang" - kanskje ikke det mest flatterende, men...

Tegneren Olaf Gulbransson skriver i sin bok "Det var engang": "[…] Herkerudn var tyngre enn jorda, hadde nesten ikke ansikt for skjegg og hår. Han hadde også hårvekst som en geit nedover ryggen, helt ned til enden. Men kjerringa hans var snill. Hun vasket ham og kjemmet ham nedover ryggen med en gammel messingkam. Men en dag døde hun, og ingen vasket og kjemmet Herkerudn lenger. Det tålte han ikke, det gikk mark i hårveksten, og han døde. […]"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Dag Brodin

Takk for kommentaren! Finnes det noen spor etter Herkerud tror du? Har en datter som bor litt nedenfor, og vi har planlagt å se om vi kan finne spor etter plassen til sommeren.

 

For ordens skyld, så er ikke Kristoffer Herkerud min tippoldefar,. Det var Rønnaugs første mann (Anders Christensen) som er far til min oldemor, Karine Andersdatter. Jeg har nå så vidt begynt å sjekke litt vedrørende Rønnaugs "røtter" i Nordmarka. Er jo litt spennende dersom også hun har en sammenheng med Blankvannsbråten. Vi får se hva tiden vil vise 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Brodin

Det finnes ikke noen grunnmur osv, men jeg mener det finnes tydelig spor av en gammel hekk for eksempel og at det er planert.
Det har ingen hensikt å dra på befaring før St.Hans uansett, så kanskje jeg kommer over noe materiale før den tid. Dette var noe jeg holdt på med for noen år siden og er ganske godt pakka ned. Det var materiale til gårds- og slektshistorie for Maridalen, men Maridalens venner ville ikke publisere noe, så det stoppet opp. Men jeg skrev årbok 2011 for dem. Og Maridalen skole 150 år. 
Det kan stå noe mer i Olaf Gulbrandsen "Det var en gang - også videre" (1934) - hadde denne boka tidligere, men den ble borte på veien et sted.
De har den heller ikke på Deichmann, så du skal nok slite litt med å få tak i den. Men umulig er det ikke. 

Boka ble utgitt samtidig i Tyskland, så Gulbrandson smørte nok tjukt på for å fremstille maridølingene som villmenn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Jeg har boken Olaf Gulbransson fra 1969 fortalt av Dagny Bjørnson Gulbrannsson . Der står det bare en liten notis i boken.

 

"Min kone er fra Øyongen. Derfra er det Asbjørnsen og Moe har sine egentlige bilder. Enda for nogen år siden levet nogen av de gamle som fortalte. Den ene ble smurt inn med grønnsåpe hver lørdags aften og vasket, og så stod hans kone og kjemmet det lange tynne håret med en messing-kam, det så ut som trollet som ble lysket, og da likte han seg." 

Med en liten tegning av paret ved peisen.

Men det kan jo hende det står noe mer i ovennevnt bok  "Det var en gang"

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Brodin

Husker noe med en tegning ja. Du får legge den ut. Berit Knudsen: Du har feil Kristoffer Hansen. Riktignok ble Kristoffer både lei og trist og ukammet da Rønnaug døde, men sinnsyk ble han dog ikke. Den riktige Kristoffer Hansen døde på Herkerud 21.01.1891 - altså ikke så lenge etter kona, som Gulbrandsen nevner. Noe dødsårsak nevnes ikke, men han er født 1821 i Nittedal står det.

Herkerud nevnes ikke ft. 1900 så vidt jeg kan se. Det kan ha vært revet allerede da.Jeg mener også at det ikke lå på Brendingseie, men på gården Brekkes grunn - Rønnaugs første og andre mann jobbet åpenbart for godset. Men hvis det står i ft. 1875 får vi ta det til etterretning. Det er mange gårdsgrenser som møtes akkurat her.
Ang bildet fra Dagsavisen, skal man kanskje også ta det med en klype salt. Det kan være tatt et annet sted. Foto av annet enn studioportrett var veldig sjelden før WW I.
Fant det på en gammel minnepinne - veldig lite, men man ser da huset.
 

Herkerud.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Paal Jørgensen

Takk til alle som har hjulpet til med å få bekreftet eksistensen av plassen Herkerud. Den må være dokumentert ut over all tvil, så her er jeg trygg på opplysningene.

Til Dag Brodin: Finner du noe mer dokumentasjon på beliggenheten, så håper jeg du vil dele det med meg på denne tråden. Hva gjelder hvorvidt  Herkerud ligger under Store Brenningen eller ikke, konstaterer jeg bare at Rønnaug og "Krestoffer" er registrert både i FT 1865 og i 1875 på en plass som skal tilhøre Store Brenningen. Dog med litt forskjellige navn: Brændingseie og Arvefesteplass Brenningen. Dette burde vel borge for at opplysningene er rimelig korrekte!?

Jeg har nå begynt å samle opplysninger om min tipp oldemor Rønnaug Andersdatter. Med tanke på all god hjelp som finnes, tror jeg at jeg vil starte en ny tråd her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Brodin

I 1865 står det bare Brendingseiet, men er enig i at det er sannsynlig at det dreier seg om samme plassen. Du har vel gått igjennom alle begivenheter i kirkeboka for Rønnaug A, der står det sikkert noen stedsnavn også. Om du skal undersøke mer om Rønnaug er det vel like greit å fortsette på samme tråden, eller? Om du legger ut litt info om Rønnaugs første mann, kanskje jeg har noe å bidra med der. I all beskjedenhet, det er som sagt lenge siden jeg undersøkte plasser og slekter i Maridalen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.