Gå til innhold
Arkivverket

Høg/Høeg/Høegh omkring 1700

Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

H

3 minutter siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Leif Salicath skrev i #47 " Han må være født på 1690-tallet, kanskje nær 1700. " som utifra det foregående kan tolkes slik: Dere har forkastet prokuratoren i Christiania, og har en sterkere kandidat Christian/Christen som var far til Maren, Marie og Anders Høgh. Og denne Anders sitt farsnavn er ikke å finne noe sted, men hans korte militære karriere er dokumentert. Står han i Manntallet 1701, eller er det da et nytt navnesurr som oppstår: er han registrert som Anders eller Andreas.

Her er ingen forkastet. Det er mer snakk om at vi søker kandidater som kan ha vært slektninger, om det er far, søster, bror eller nevø. Vi VET jo ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man i slike situasjoner: hvis det er et lite område, dvs. ett sogn,

en kommune eller ett fylke, kan det brukes en tilfeldig metode slik som nå.

At vi leter litt her og litt der, men hvis dette er en militærslekt som ble ut-
kommandert over hele landet, så krever det en mer planmessig gjennomgang.

Ved å sette opp etterkommerliste til alle kjente Høeg stamfedre, får vi i
det minste utelukket mange kandidater. Dette krever mye tid. Siste utvei er
å bruke DNA, som krever opplæring ca 1,5 år. Gitt at du ikke har arvet noe
DNA-materiale fra Høeg-ene, så vil du heller ikke løse gåten på den måten.
Men da er disse anene kanskje ikke så viktig å kartlegge, når alt kommer
til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å tilføre debatten noe, men har et spørsmål.  Navnet Høg, Høeg eller Høegh var svært uvanlig nordpå i gamle dager.  Men i siste halvdel av 1600-tallet og noe inn på 1700-tallet finner man det i Lenvik i Troms og med fornavn som Anders og Nils.  I et par generasjoner var de kirketjenere.  Var det samme familie og har noen opplysninger om de i Lenvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Navnet Høg, Høeg eller Høegh var svært uvanlig nordpå i gamle dager.  Men i siste halvdel av 1600-tallet og noe inn på 1700-tallet finner man det i Lenvik i Troms og med fornavn som Anders og Nils

Antagelig foregår det en sondering av mulige Høegh-slekter, på skrivebordet til initiativtager av dette emnet. Hva hvis svaret på gåten finnes i slektsboken til den norsk-svenske forfatteren Christian Höeg (1929-2008)? Det er muligens gjenlevende familiemedlemmer i ROG eller Sverige som er i besittelse av boken, - bare en tlf-ringerunde unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag. Jeg er bortreist denne uken, og har ikke tilgang til mine data og bare begrenset tilgang til andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Svend Joensson Westerberg´s sønn Jørgen Wilhelm fører våpenskjoldet til den tyske adelsslekten "von der Schulenburg" (segl på dokument i Riksarkivet: https://s3.amazonaws.com/photos.geni.com/p13/ce/16/75/6b/5344483a4076a27f/westerberg_segl_original.jpg). Rimelig å anta at SJW tilhører en uekte gren av Schulenburg familien. Muligens er han sønn av Hans Georg von der Schulenburg (1645 - 1715) som var i Dansk-Norsk tjeneste 1675 - 1688. "Den første af Slægten, der saavidt os er bekiendt, har været her i landet, er Hans Georg von der Schulenburg, der døde 1715 som Ridder, General-Major og Chef for Drabant-Garden." (Lexicon over adelige Familier i Danmark, Norge og Hertugdommene).

SJW´s 2nd hustru Olive Sophie von Paselich er også av tysk adel. Så jeg mistenker at Maria Christiansdatter Hög kan ha samme opphav. Det finnes f.eks. en tysk adelsslekt ved navn v. Höge/Hoghe/Hoga. En offiser ved navn Christian Höge er oppført i "Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814". Har ikke fått sjekket om Christian Höge er en mulig kandidat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere til barn av SJW/MCH:

Anne Cathrine (1712): Margareta Katharina von Buchwald (1690 - 1722), proviantforvalter Jens Sørensen (1654 - 1728) og hans datter Cathrine Sophie, Capt. Muus (sansynligvis enten Peter Muus eller Peder Enevoldsen Muus), Otto Vincens von Sesterflet (ca 1690 - e 1733).

Margrethe Cathrine (1714): Margareta Katharina von Buchwald (1690 - 1722), Sophia Jacobsdatter Matheson (1699 - e 1717), Johan Halteren (c 1670 - e 1723), Jacob Knudsen Sandt (1691 - 1717), Peder Testrup (1675 - 1734)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Svend Joensson Westerberg´s sønn Jørgen Wilhelm fører våpenskjoldet til den tyske adelsslekten "von der Schulenburg" (segl på dokument i Riksarkivet: https://s3.amazonaws.com/photos.geni.com/p13/ce/16/75/6b/5344483a4076a27f/westerberg_segl_original.jpg). Rimelig å anta at SJW tilhører en uekte gren av Schulenburg familien. Muligens er han sønn av Hans Georg von der Schulenburg (1645 - 1715) som var i Dansk-Norsk tjeneste 1675 - 1688.

Ovenstad kaller ham Svend Joensen (Jensen) og sier at han var født ca 1687 i Skåne. Han har vel hatt kilder til å si det(?).

Ditt forslag reiser da to spørsmål:

Jon og Hans er for så vidt to varianter av Johannes, men hvorfor skulle en sønn av Hans kalles Joensøn?

Skåne var blitt tapt til Sverige ved freden i Roskilde i 1658, så hvordan kunne det ha seg at en offiser i Dansk-Norsk tjeneste fikk en sønn der omkring 1687?

Jeg ser at en Trond Myrstad har lagt ut ditt forslag på Geni.

https://www.geni.com/people/Svend-Westerberg/6000000009011099143

(Ovenstad og Lom Bygdabok:Band 2 under Geisar og Band 3 under Sygard Synstnes har ikke fått med seg SJW's første ekteskap og at eldste datter var født på Kongsvinger.)

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

Svend Joensson Westerberg´s sønn Jørgen Wilhelm fører våpenskjoldet til den tyske adelsslekten "von der Schulenburg" (segl på dokument i Riksarkivet: https://s3.amazonaws.com/photos.geni.com/p13/ce/16/75/6b/5344483a4076a27f/westerberg_segl_original.jpg). Rimelig å anta at SJW tilhører en uekte gren av Schulenburg familien. Muligens er han sønn av Hans Georg von der Schulenburg (1645 - 1715) som var i Dansk-Norsk tjeneste 1675 - 1688. "Den første af Slægten, der saavidt os er bekiendt, har været her i landet, er Hans Georg von der Schulenburg, der døde 1715 som Ridder, General-Major og Chef for Drabant-Garden." (Lexicon over adelige Familier i Danmark, Norge og Hertugdommene).

SJW´s 2nd hustru Olive Sophie von Paselich er også av tysk adel. Så jeg mistenker at Maria Christiansdatter Hög kan ha samme opphav. Det finnes f.eks. en tysk adelsslekt ved navn v. Höge/Hoghe/Hoga. En offiser ved navn Christian Höge er oppført i "Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814". Har ikke fått sjekket om Christian Höge er en mulig kandidat.

Når man må konstruere en rekke hypotetiske "rimelig å anta, ""må ha", "muligens" og så videre, hvor alle må stemme og bygge på hverandre for at en hypotese skal gå opp , så ville jeg nok lagt bort hypotesen med mindre det kan finnes kilder som styrker den.

At Sven Joensson Westerbergs sønn har et segl med en våpenskjold som er det samme som von der Schulenburg kan ha mange forskjellige årsaker. Det kan ha vært vanlige elementer å ha i et segl, han kan ha tjent under en von Schulenburg, han kan ha kopiert dem eller noe annet - oftest er den enkleste forklaringen den riktige. Og, uansett må man før man kan gå inn på en slik rekke av antagelser, vise at Westerberg senior selv brukte et slikt segl.

Hva står det om Westerberg i Hirch & Hirsch? Der er det kildereferanser (i motsetning til i Ovenstad), som gjør det mulig å etterprøve opplysninger og å følge spor videre.

Endret av Ola Teige
korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JW Westerbergs segl inneholder ikke "vanlige elementer". Det er ingen andre enn slekten von der Schulenburg som førte akkurat det våpenskjoldet. Kan JWW ha signert med en annen families (Schulenburgs) segl? Det ville isåfall bryte med heraldiske regler. Kaptein JWW var "chef for Nordre Søndhordalandske kompani" da han brukte seglet og tjente tilsynelatende ikke under noen Schulenburg. At JWW skulle ha "kopiert" seglet til von der Schulenburg virker ganske søkt. Jeg mener den enkleste forklaringa er at JWW bruker seglet fordi han nedstammer agnatisk fra Schulenburg slekta. Hvilken grein er seff i det blå.

JWW´s segl og morsslekt (Paselich) gir uansett grunn til å inkludere tysk adel i jakten på opphavet til Maria Christiansdatter Hög.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok uenige om hva som er den enkleste og mest trolige forklaringen. Og uansett er det i slike sammenhenger allmenn debattskikk at det er den som setter frem en påstand som må bevise eller i det minste  sannsynliggjøre den, ikke alle vi andre som må motbevise den.

Det er mange muligheter, for å komme med andre hypoteser: Har du sett at JW Westerberg bruker dettes våpenet ved andre anledninger? Har hans far eller andre slektninger brukt det? Det var slett ikke uvanlig å låne andres signet, hvis man ikke hadde et selv eller hadde sitt for hånden. Det har jeg sett flere ganger. Noen domstol eller håndheving av heraldiske regler fant ikke sted på 1700-tallet. I hvert fall ikke når det gjaldt segl, som nesten alle brukte for å signere dokumenter.
Og vet du med sikkerhet at det bare er Schulenburg som har brukte et slikt seg,l og at 
JW Westerberg aldri hadde vært i kontakt med noen fra slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hans E.F. Amundsen skrev:

JWW´s segl og morsslekt (Paselich) gir uansett grunn til å inkludere tysk adel i jakten på opphavet til Maria Christiansdatter Hög.

Hun hadde riktignok slektsnavn, men hun var altså "Capitain Sundtis tienistepige" da hun ble trolovet 2. februar 1712. Det tyder ikke akkurat på adelig tysk herkomst.

Jeg er fullstendig på linje med Ola Teige. For meg har du ikke i tilstrekkelig grad sannsynliggjort at SJW skulle ha vært en von Schulenburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Aksel Horvei skrev:

men hun var altså "Capitain Sundtis tienistepige" da hun ble trolovet 2. februar 1712.

som gir noe informasjon.

image.png.5e0a64c976bb64895059ecdd0b10ec8d.png

https://www.myheritage.no/site-family-tree-184603882/lindahn

skriv Sundt i feltet "Finn en person ..."

Denne Mikael von Sundt ble gift med sin Dorothea i Bergen. Hans far er

født på Færøyene, bare for poengtere den geografiske bredden på hvordan

disse militærslektene flyttet fra sted til sted.

Ekteparet ovenfor er jevngamle med Maria og Svend. Ingen forfedre på

det henviste slektstreet med navnet Høeg, men røttene er danske. Hvis dere

vurderer muligheten for at Marie er beslektet med vertsskapet, så kan det

ha vært på spinnesiden, er det noen koblinger til Viborg?

Den jobben som tjener hos Sundt er kommet enten via kjenn- eller slektskap.

Den danske Høeg-diskusjonen som er på SlaegtOgData har en Christen Høeg,

og også en Høeg-etterkommer (ikke Christen) med en eiendom I Bergen. Jeg

har bare lest første side i det henviste emnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref Ola Teiges kommentar så skal jeg gjøre mitt beste for å holde meg til god debattskikk. I stand corrected. Forøvrig så setter jeg stor pris på konstruktiv kritikk - jeg lever også av forskning.

JWW´s segl er det eneste jeg kjenner til fra Westerberg-slekta. Muligens finnes det flere eks i riksarkivet. Sendte inn bilde av seglet (link ovenfor) til "International Heraldry Society" for å få bekreftet opphav (familie) og evt alternativer. Ingen forslag til andre alternativer enn "von der Schulenburg". Men det avstedkom en ganske heftig debatt om et uekte avkom av Schulenburg  kunne ha rett til å bruke seglet. Von der Schulenburgs våpenskjold er avbildet i div wappenbuch´s. F.eks. Siebmacher fra 1605: Siebmacher168.jpg

Om jeg kan bevise at det ikke finnes en annen familie som brukte et tilsvarende våpenskjold? Nei. Seff ikke. Vanskelig å føre bevis for at noe ikke finnes. Men "ekspertene" på tysk heraldikk hadde ingen alternativer.

At JWW skulle ha lagd seg en signet som til forveksling lignet våpenskjoldet til vdS lar jeg ligge.

At JWW skulle ha brukt en "fremmed" signet i mangel av en egen. Eller fordi han tjente under en vdS - er et mer betimelig spørsmål. Og igjen - umulig å motbevise. Det finnes sikkert eksempler på denslags. Men her drifter jeg over i "gut feeling". Sliter med å forestille meg at Kapt. JWW med mor fra tysk adelsslekt fant det betimelig å rote rundt med våpenskjoldet til vdS uten grunn. Lengere kommer vi neppe med den lille infoen vi har.

Poenget mitt er: vi skal være forsiktige med å snevre utfallsrommet mhp opphavet til Maria Christiansdatter Hög. Hun kan være en bondedatter fra Vinger, eller etterkommer av tysk adel. At hun er benevnt som "Capitain Sundtis tienistepige" utelukker ingen av ytterpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kone II har (også) et tysk-klingende navn

image.png.32fa2a5d36e39c5910c9c3246617a022.png

Ellers vær oppmerksom på at ansvarlig slektsgransker for dette emnet

står fast eller har møtt veggen ved bruk av gamle hypoteser. Og dette

innspillet om tysk adel innebærer noe vi ikke har tenkt på før, kanskje

det virkelig er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt stor pris på alle innlegg, men føler at det er vanskelig å komme videre.

Kanskje noen som har tilgang på Hirsch kan hjelpe til med Christian Hø(e)g(h)????

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere eksisterte det en forbindelse mellom slekten Sundt og den danske adelsslekten Høeg (Banner), i det Michael Sundts sønnesønn Christian Ulrik Sundt ble gift med Sophie Louise von Bülow, hvis mor var Barbara Wittrup Høeg (1736 - 1807). Hennes farfar het for øvrig Frederik Christian Høeg (død 1744), men han må være for ung til å være "vår mann". Og uansett tror jeg at det finnes såpass god oversikt over de danske adelsslektene at vår Christian Høeg ikke kan være fra denne slekten.

https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I10003&tree=2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Christiansdatter Hög er 30 år da hun gifter seg med den 5 år yngre Svend Joenssön Westerberg på Vinger i 1712. Gir grunn til å mistenke at dette kan være hennes 2nd ekteskap (?). Har ikke funnet spor etter MCH i kirkeboka for Vinger før dette.

Margareta Katharina von Buchwald er døpt i 1690 i Sankt Petri tyske kirke i København og gifter seg med Michael Wilhelm Sundt samme sted i 1708 i en alder av 18 år. Hennes far Johannes Ditlevsen von Buchwald er da «kongelig livlæge».

MKvB er fadder til begge MCH´s døtre (f. 1712, 1714). Godt tenkelig at MCH eller hennes familie kan ha en eldre forbindelse til fam. Sundt eller Buchwald (som foreslått ovenfor). Kanskje MCH ble med på lasset da MKvB flyttet fra København til Vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Jeg har satt stor pris på alle innlegg, men føler at det er vanskelig å komme videre.

Kanskje noen som har tilgang på Hirsch kan hjelpe til med Christian Hø(e)g(h)????

Astrid har fått tilgang til Hirsch, men det er mulig hun ikke har sett meldingen ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Beyer skrev " Astrid har fått tilgang til Hirsch, men det er mulig hun ikke har sett meldingen ennå.... " Nei, jeg har ikke fått melding i postkassen, og har ventet spent på svar i den tro at du ikke hadde lest min melding. Kan vi få oppslaget her på denne siden også: militær Christian Höeg/Hög?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Mathias Beyer skrev " Astrid har fått tilgang til Hirsch, men det er mulig hun ikke har sett meldingen ennå.... " Nei, jeg har ikke fått melding i postkassen, og har ventet spent på svar i den tro at du ikke hadde lest min melding. Kan vi få oppslaget her på denne siden også: militær Christian Höeg/Hög?

Du skrev på veggen min så det var der jeg svarte. Ligger link til det du ville ha. Mange med navn Høeg/Høg der.

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirsch s 328

Christian Höge. Fændr. - der udbetales ham 29/2 1659 Rejsepenge for en Rejse fra Glückstadt til Kbhvn (Glückstadts Krigskasse Regnsk 1659)

Lenke til kommentar
Del på andre sider