Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjonsbasene over Oslo


Hans Mhyhre
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om de noengang blir ferdige.  Leita for flere år siden etter emigrerte fra Ringsaker men fant ut at det mangle veldig mange, Giikk så til rullefilmene og fant dem.  Nå søkte jeg igjen og finner den første fra Ringseker  reiste 29.04.1868 til Quebec.   MEN, det har jo reist flere fra Ringsaker i 1867...1868  m.mer som ikke finnes i basen.    Så prøvde jeg den redigerte basen 1873-1930 men den er vel heller ikke riktig. Det er jo flere familier f. ca. 1873-1875 med barn   som er oppgitt til f. 1803 og 1806 ??? Det riktige på dem er 1903 og 1906, alle de andre som er slike har jeg ikke sjekket. UFF:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Nei, har ikke gjort det fordi jeg har skrevet av filmene fra Oslo 1867-1930 som hadde bosted i de områdene jeg var interessert i. I tillegg har jeg de som sto i kirkebøkene som også emigrerte.fra 1835-1867. Jeg lurte på om dette basen(e) fra Oslo noen gang blir ferdig. Søkte  og fikk 2452 mens jeg har nesten 10000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hele tiden en avveiing hva vi skal prioritere. Hovedoppgaven vår er å få ut mer materiale for søk og blaing. Det går ut over det materialet som trenger en ny gjennomgang, sånn som emigrantene for Oslo. Men nå har vi satt osloemigrantene på arbeidsplanen for neste år, så det er håp om at vi faktisk skal bli ferdig. Jeg tør ikke si nå når vi blir ferdig, for dette må skje ved siden av annet arbeid. Vi kan komme tilbake til status når arbeidet er i gang.

 

Når du søkte lette du i alle tre basene for Oslo? Jeg vil anbefale deg å bruke avansert personsøk og valgt emigrantprotokoller og Oslo når du skal søke etter emigranter for å lete gjennom alle basene samtidig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte for mange år siden med dårlig resultat. Skrev av filmene med de nevnte bostedene så jeg trenger ikke akkurat de. Men det kom ei oppdaret fil  som det fortsatt var ubegripelige feil i, blant annet alder på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for at filmene av emigrantprotokollene blir lagt ut, spesielt de som ikke er med i databasen, det ville løse problemet inntil videre.

 

Tom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tom Larsen. skrev:

Er det noen mulighet for at filmene av emigrantprotokollene blir lagt ut, spesielt de som ikke er med i databasen, det ville løse problemet inntil videre.

 

Tom

 En del ligger jo ute allerede, men ikke helt komplett ser det ut til....

 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=scan&t[]=118&archive_key=&sc[]=em&m[]=0301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.