Gå til innhold
Arkivverket

Kyrkjebøker for den katolske kyrkjelyden i Tromsø - kvar er dei?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Kan henda har dette spørsmålet vore oppe før; eg er ikkje sikker, men uansett kan status ha endra seg i mellomtidi:

Eg er på leiting etter opplysningar om ein huslyd i Tromsø som kring 1857 «konverterte» til katolisismen, men finn ikkje kyrkjebøker for den katolske kyrkjelyden i Tromsø frå den tidi.  Er det mogeleg å finna ut kvar desse kan vera oppbevarte?

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Regner med at du har sjekket at de ikke står innført som dissentere i kirkeboken? 

Den Katolske kirke i Tromsø (Vår Frue) ble opprettet i 1859 i følge Wikipedia. Ser at kirkeboken for Vår Frue for perioden 1890-1902 er skannet på Digitalarkivet. Den heter DP 2, slik at det burde vel finnes en DP 1. Men den finner jeg ikke skannet. 

Da må du evt. sende en mail til Statsarkivet i Tromsø og høre med dem.

post@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heisan, eg har motteke svar frå Statsarkivet i Tromsø, men dei kjenner heller ikkje til denne protokollen!  Her er kva dei skriv om denne saki:

«Vi har dessverre ikke klart å finnen noen oppføring for dødsfallet til Zakarias Andersen. Den tidligste kirkeboka vi har fra Vår Frue kirke er den som ligger skannet på digitalarkivet og strekker seg fra årene 1890-1902. Kirkeboken (dissenterprotokollen) som heter DP 1 tilhører den Frie Apostoliske menighet. Den finner du digitalisert på denne linken: https://media.digitalarkivet.no/view/3097/1?indexing»

So då er me like langt...

Andre tips er hjarteleg velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.