Gå til innhold
Arkivverket

Belgisk utfordring - Emma Louise Emilie Moray f. 25 mars 1893 i Liège

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Om eg ikkje tar mye feil er yrket "Sovesal-innehavar/eigar". (veit ikkje om det finst eit betre ord på norsk, det er snakk om utleige av sengeplassar i felleskvarter).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard er nok inne på den riktige oversettelse. Ordet slaapstedehouder høres veldig konstruert, og er vel "komponert" for anledningen. Eieren tilbød overnatting enten i en sovesal, eller som ordet bokstavelig sier, i en slaapstede. Som er en seng, gjemt i et skap. Populær kalt: bedstee.

Janm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

Noe mer om navnene Moray og Hackaers i Belgiën.
Sakset fra Geneanet's bibliotheek. Jeg er ikke betalend medlem (var det helt til i fjor). Derfor er disse korte setninger vanskelig å forklare uten å se hele sammenheng.

Det er opp til deg å gå videre med dette.
JanM

GENEANET BIBLIOTHEEK:

5 resultater på navnet Toussaint Moray (som i flere setninger blir omtalt som défendeur = siktet) Men i siste avsnitt "innrømmer Toussaint en gjerning som hadde noe å gjøre med hans foreldre.

. Pasicrisie belge recueil général de la jurisprudence des cours et tribunaux
...rapports qui seraient dus par Toussaint Moray, du chef de marchandises fournies et de canons usinés, admet les demandeurs à... (Belgia - 1884)

. Pasicrisie belge recueil général de la jurisprudence des cours et tribunaux ...la jouissance par le défendeur Toussaint Moray, d'un banc à forer de 1864 à 1881 , 2° sur la valeur... (Belgia - 1881)

...roi, dit que le défendeur Toussaint Moray est tenu de faire rapport à la succession de ses parents de la... (Belgia - 1864)

...à effectuer par le défendeur Toussaint Moray, rapports mentionnés au procès-verbal susrelaté pour la somme de 7,105 fr. 85 c,... (Belgia - 1864)

...Attendu que Toussaint Moray reconnaît avoir occupé des bancs à forer, propriété de ses parents, mais prétend...
(Belgia - 1864)

3 resultater Hackaers i Belgiën. (Om en viss Jean Hackaers, som var sabotør, født i Cuttecoven, i fylket Limburg NL.)

Journal de la province de Limbourg 25-05-1820
...la Cour d'assises a déclaré Jean Hackaers , sabotier, né à Cuttecoven et domicilié en dernier lieu à Wellen, arrondissement... (Cuttecoven, Limburg, Nederland - 1817)

Journal de la province de Limbourg 25-05-1820
...réclusion , et a exempté Jean Hackaers de l'exposiiion publiaue. Burgemeestereis der stad Maastricht zyn voornemens, onder nadere approbatie van... (Maastricht, Limburg, Nederland - 1817)

Le Petit Ardennais 1904/03/12
...Hackaers Albert, originaire de Saintervais, province de - Namur. Elle vint échouer dernièrement dans une maison... (Ardennes, Frankrike - 1904)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for å løse den "gåten". Jeg kom frem til søvngjenger, det var det heldigvis ikke da :)

Til Jan M. vedrørende Hackaers slekta.

Er det mulig å få litt "kjøtt på beina" så er det uvurderlig for ett hvert slektstre. Kriminalitet er fint :) det er ofte fyldig beskrevet i ihvertfall i Norge.

Men nå er jeg litt perifer uti slekt så ikke legg for mye arbeid og energi i det.

Er litt travel på jobb og privat nå, men kommer tilbake med innlegg om de Ridder slekt som jeg har både i Holland og Norge, og om Treep og Londo slektene i Holland.

Vil sette stor pris på om alle som har deltatt her ville kikke innom også de innleggene. Er utrolig imponert hva man kan finne ut av når kloke hoder jobber sammen.

Igjen stor takk for alle bidrag i denne saken

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har oversikt over aviser/litteratur (samlinger ala Nasjonalbibiloteket) som er tilgjengelig for søk i Nederland og Belgia.

Finner en søk-bar kilde. Delpher Kranten, der jeg finner noen av mine slektninger i Treep slekta. Men det må vel være flere.       treep.PNG.77cd97bc8342ef6df84a774223127f3b.PNGimage.png.8b3e9f6b012405a0d65c770cafe80fa5.png

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar,

eg fann noe tilsvarande for Belgia, men meir "krøkkete" å finna fram i enn Delpher, og mye er tilgjengeleg kun i Det kongelege biblioteket i Belgia:

http://www.belgicapress.be/index.php

nyttig om nettstaden: http://blogs.bodleian.ox.ac.uk/history/2015/04/30/new-belgicapress/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Richard.

Da skal jeg prøve ut disse kildene, var så vidt innom og sjekket og ser det er litt mer krevende enn de hollandske . Men det blir vel lettere etterhvert og når en forstår oppbyggingen. 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,
Gratulerer med funnet på Youtube. Det er ikke ofte man er så heldig.
Når det gjelder Delpher, så påstår den (in casu Koninklijke Bibliotheek i Nederland) at de dekker alle aviser i Nederland og kolonier.
Muligens finnes det i tillegg lokalaviser som har publisert sine arkiv, men da oftest mot betaling. Avisen som gjelder Groningen er "Dagblad van het Noorden"
Har du prøvd siten "AlleGroningers", der vises 14 oppslag på navnet Treep. Det er dog de samme personer som vises på "WieWasWie".

Ellers kunne du få en oversikt over flere NL-arkiv via "stamboomgids". Her vises bl annet også belgiske arkiv.

På siten Beeldenbank van Groningen (http://beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/84582dd8-fb22-6d3a-515b-5d001bc84f34/media/2c5c8fe5-656f-727e-cf85-10241d4fe0d7?mode=detail&view=horizontal&q=Treep&rows=1&page=1) fant jeg ett bilde av den Groninger schutterij, hvor navnet Treep (én av offiserene) forekommer (datum 1900)

Jeg prøvde å last med bildet, men det lot seg ikke gjøre. Muligens må man betale for det.

Jeg har tidligere (2013) vært i kontakt med en slektsforskergruppe i Groningen, ifm slekten Motzfeldt (Motzveld i Groningen, som er utdød idag).
Kontaktperson:; Henk Hartog, redactie@groningen.ngv.nl
NGV betyr Nederlandse Genealogische Vereniging.

Bon succès.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for ny og nyttig informasjon.

Da får jeg holde meg til Delpher når det gjelder søk i Hollandske aviser. Det er en enorm mengde informasjon å finne der, og så er det åpent for utenlandske IP adresser og bare det er fantastisk, i tillegg er det gratis :).

Jeg er vell kjent med "Alle Groningers" den siden har vært til stor hjelp. Beeldenbank van Groningen og  Nederlandse Genealogische Vereniging har jeg ikke vist om så de skal jeg sjekke ut. Takk for tips.

Mer spesifikk så er det etterkommere til  Roelof Treep 1866 - 1945 og Geertruida Louiza Londo 1868 - 1960 jeg søker å finne  opplysninger om.

Jeg finner 3 barn etter dem, var det flere ?: 

1. Roelof Treep 1892 - 1974 gift med Mattje Cornelia (Martha) Steenmeijer 1886 - 1951

a) Datter Geertruida Louiza Treep 1926 - 1970 - Var hun gift, fikk hun barn, yrke ?

Hadde Geertrudia Louiza søsken ?

2. Louis Jacob Nicolaas Treep 1894 - ? gift med Emma Louise Emilie Moray født i Belgia 1893 - 1972 i Amsterdam.

Skilt i 1935. Ble noen av dem opp-igjen gift, barn ?

3. Jacob Nicolaas  (Nico)Treep 1896 - 1945

Gift 1. Madeleine Vink 1896 - ? Skuespiller av yrke, brukte artist navnet Helene Vink. Se biografi http://theaterencyclopedie.nl/wiki/Hélène_Vink

Hennes foreldre var Petrus Vink og Maria Elisabeth (Maria Beppie) Bakker1853 - 1949. Dette var en teater/skuespiller familie. Søker alle slags                                        opplysninger om deres karrièrer og  eventuelle søsken til Madeleine/Helene og om hun selv fikk arvinger.

Hun gifter seg 2, med Theodor Emanuel Sistermans, han skal også ha artist bakgrunn. Har lite om han annet enn at han skal være født ca 1905 i Berlin,                        Tyskland

Gift 2 Helena Theresia Emilie Cals  f. 1904 dør i Rimini, Italia. Sanger med artistnavn Helene Treep-Cals. 

Hélène Cals ble født 25. juli 1903 i Watergraafsmeer i nærheten av Amsterdam. Hun var en elev av Rosa Schönberg  i Amsterdam. Hun sang som en                             coloratura, sopran i opera, oratorio og sang. Hun var en del av en vokalkvartett, og fra 1929 var det hovedsakelig kjent som en radiosanger. Med sin                               kapasitet hadde hun et godt rykte.Fra  1929 til 1930 fremførte hun også i tysk radio. Hélène Cals fremførte også ofte på konserter, i opera konserter og i                       oratorios og sangkvelder. I 1928 spilte hun med stor suksess i  "The" Tempest "av Shakespeare, hvor musikk av den engelske komponisten Henry Purcell                     ble utført. I 1933 sang hun i Jacques Urlus siste konsert, gitt i Leiden, i Händels"       Hélène Cals giftet seg 13. april 1932 med orkesterleder Nico Treep.

Hennes foreldre var Martin Hubert Emil Cals f. 1876 - ?  og Maria Theresia Niel f.1877 - ?. Martin var språklærer, yrke til Maria ? Hadde de flere barn enn                        Helena ?

Hadde Jacob og Helena barn sammen ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,
Når det gjelder Delpher, så påstår den (in casu Koninklijke Bibliotheek i Nederland) at de dekker alle aviser i Nederland og kolonier.
Muligens finnes det i tillegg lokalaviser som har publisert sine arkiv, men da oftest mot betaling. Avisen som gjelder Groningen er "Dagblad van het Noorden"
Har du prøvd siten "AlleGroningers", der vises 14 oppslag på navnet Treep. Det er dog de samme personer som vises på "WieWasWie".

Ellers kunne du få en oversikt over flere NL-arkiv via "stamboomgids". Her vises bl annet også belgiske arkiv.

På siten Beeldenbank van Groningen (http://beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/84582dd8-fb22-6d3a-515b-5d001bc84f34/media/2c5c8fe5-656f-727e-cf85-10241d4fe0d7?mode=detail&view=horizontal&q=Treep&rows=1&page=1) fant jeg ett bilde av den Groninger schutterij, hvor navnet Treep (én av offiserene) forekommer (datum 1900)

Jeg prøvde å last med bildet, men det lot seg ikke gjøre. Muligens må man betale for det.

Jeg har tidligere (2013) vært i kontakt med en slektsforskergruppe i Groningen, ifm slekten Motzfeldt (Motzveld i Groningen, som er utdød idag).

Bon succès.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar
Delpher:
Bredasche Krant 3 aug 1937:

Bloedvergiftiging de oorzaak
Het overlijden van Hélène Treep-Cals is te wijten aan bloedvergiftiging.
Zaterdagochtend had de haar behandelende geneesheer te Rimini den heer Nico Treep

telegrafisch medegedeeld, dat haar toestand hopeloos was.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar: 

Mer om Cals.

Dødsannonsen i Algemeen Handelsblad 5 aug 1937.
Tot onze diepe bedroefheid en ontzetting is op 31 Juli te Rimini overleden, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten

der Stervenden, onze onvergetelijke Vrouw  Dochter, Zuster, Schoondochter en Schoonzuster
HELENA THERESIA EMILIA TREEP-CALS

Uit aller naam: Nico Treep
Eenige en algemeene kennisgeving

Til tross for denne eneste meddelelse fra Nico Treep, rykket foreldre hans inn en annonse i Telegraaf 4 aug 1937.

R Treep sr og GL Treep-Lando, i Hilversum
Tiny Koenen-Treep og JC Koenen, i Hilversum
R Treep jr og M Treep-Steenmeijer en Kind,  i Haren (Groningen)
Louis Treep en Kind i Groningen (by)

Det er ikke ut at hun og Nico hadde barn sammen.

Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant, 15 april 1934 viser et staselig bryllupsbildet av Nico og Helene. Jeg greier dessverre ikke å nedlaste bildet.
Søker man direkte på navnet Helene Cals er det flere oppslag i flere aviser. Hennes død blev tilogmed omtalt i aviser på Java, nederlandsk Ost-India.

JanM

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JanMKeus skrev:

Ivar
Delpher:
Bredasche Krant 3 aug 1937:

Bloedvergiftiging de oorzaak
Het overlijden van Hélène Treep-Cals is te wijten aan bloedvergiftiging.
Zaterdagochtend had de haar behandelende geneesheer te Rimini den heer Nico Treep

telegrafisch medegedeeld, dat haar toestand hopeloos was.

Hei Jan og takk. 

Jeg viste hun døde av blodforgifting i Rimini, men her var det mer "kjøtt på beina"

"Dat haar toestand hopeloos was" 

Dette forklarer tydeligere hva som skjedde og er supert å ha med i slektstreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanMKeus skrev:

Ivar: 

Mer om Cals.

Dødsannonsen i Algemeen Handelsblad 5 aug 1937.
Tot onze diepe bedroefheid en ontzetting is op 31 Juli te Rimini overleden, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten

der Stervenden, onze onvergetelijke Vrouw  Dochter, Zuster, Schoondochter en Schoonzuster
HELENA THERESIA EMILIA TREEP-CALS

Uit aller naam: Nico Treep
Eenige en algemeene kennisgeving

Til tross for denne eneste meddelelse fra Nico Treep, rykket foreldre hans inn en annonse i Telegraaf 4 aug 1937.

R Treep sr og GL Treep-Lando, i Hilversum
Tiny Koenen-Treep og JC Koenen, i Hilversum
R Treep jr og M Treep-Steenmeijer en Kind,  i Haren (Groningen)
Louis Treep en Kind i Groningen (by)

Det er ikke ut at hun og Nico hadde barn sammen.

Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant, 15 april 1934 viser et staselig bryllupsbildet av Nico og Helene. Jeg greier dessverre ikke å nedlaste bildet.
Søker man direkte på navnet Helene Cals er det flere oppslag i flere aviser. Hennes død blev tilogmed omtalt i aviser på Java, nederlandsk Ost-India.

JanM

Dette var et særdeles interessant innlegg  godeste Jan.

Da skal Nico Treep ha et søsken til. Tiny Koenen-Treep.  Ektefelles navn er J. C. Koenen. Navnet Tiny tyder vel på at det må være en søster ? Og kanskje ikke hennes/hans fødenavn ?     Dette var en viktig opplysning. 

Like interessant er det at både  Louis Teep og hans bror Roelof jr. står oppført med "en kind"

Roelof jr. har datteren Geertruida Louiza.  Da er spørsmålet, betyr "en kind" - og/med barn i flertall, eller kan "en kind" også bety ett barn ?

Hjertelig takk for spennende og informerende innlegg.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dette være "Tiny" Koenen -Treep - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLMV-4H8V

Skjønner godt at Egbertus skiftet navn :):)

Supert å få alle søsknene på plass.

Da er det barna deres som mangler, men det er vel i Holland som i Norge. 100 års regel ?

Når det gjelder Nico Treep og kona Helena Treep- Cals, så hadde de nok ingen barn, ref. dødsannonse. 

Og om han hadde hatt barn med sin første kone Madeleine Vink så burde vel de vært med i annonsen ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

Bon succès.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Da må dette være "Tiny" Koenen -Treep - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLMV-4H8V

Skjønner godt at Egbertus skiftet navn :):)

Supert å få alle søsknene på plass.

Da er det barna deres som mangler, men det er vel i Holland som i Norge. 100 års regel ?

Når det gjelder Nico Treep og kona Helena Treep- Cals, så hadde de nok ingen barn, ref. dødsannonse. 

Og om han hadde hatt barn med sin første kone Madeleine Vink så burde vel de vært med i annonsen ?

Mvh

Ivar

Jeg har sett FamSearch og undret om det var riktig registrert. Men da jeg søkte i GenealogieOnline fant jeg følgende:
Marriages A'dam 29 juli 1926.
Groom: Jacobus Cornelis Koenen, A'dam 68 år, violinist (skilt fra Elisabeth Johanna Zomerdijk)
Bride: Egbertus Treep. født i Bergen op Zoom (Noord Brabant), 36 år.
Father/mother of groom: Willem Koenen og Maria Sophia van Raam.
Father/mother of bride: Roelof Treep og Geertruida Louiza Londo.

Når brudgommen var 68 år er det vel liten chanse for at det ble barn av denne forbindelse?? Kanskje er Tiny kun et kallenavn, fordi Egbertus ble litt besvarlig.

Da skulle det være viktig å finne dåpsinnførsel for Egbertus fra 1890. Det jeg fant var vielsesdokumentet av 1926, hvor det står tydelig at Egbertus var DATTER av trombonist Roelof Treep og Geertruida Londo. Ekteparet signerte med JC Koenen og E Treep.

Det er kanskje en idee om å søke videre i Delpher - det var 121 oppslag på navnet Treep. Navnet Koenen er vel ikke så interessant, når ikke et barn er nevnt i annonsen.

Når det gjelder evnt barn mellom Nico Treep og hans første kone, så må du ikke glemme at det var hans foreldre som (på egnet initiativ?) rykket inn en annonse. Og da var det vel ikke naturlig å ta med barn fra en annen forbindelse. Kanskje var forholdene ikke av de beste?

Hilsen

JanM

Endret av JanMKeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar

J C Koenen (da 26 år (musikant) og Elisabeth Johanna Zomerdijk fikk en datter 

Maria Sophia Anna Koenen, born on June 20, 1886 in Groningen. Hun døde i 1931. (Kilde stamboom Kok, GenealogieOnline)

Egbertus Treep døde som enke den 26 januar 1950 i Naarden, 60 år.

Interessant om JC Koenen:
Født 1858. Gift i Groningen 9/11 1880 med E J Zomerdijk. Skilt fra henne 22 jan 1926 og gift med Egberta Treep allerede 29. juli samme år. Det gikk unna, må jeg si.

Rectificatie: Jeg har tidligere skrevet at Egberta/Egbertus Treep var født 1910. Det er feil. Må være 1890 (hun var 60 år da hun døde)

Nå gi jeg meg.
Men det er kjempe morsomt å lete (og finne).
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lete i hollandske kilder.  Imponerende mange å velge i.

Fint at du fant første kona til JC Koenen.

Her er den originale dødsattesten til Egberta.

egb.PNG.14ac974aea8ede7e0789eb6025bfc856.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JanMKeus skrev:

J C Koenen (da 26 år (musikant) og Elisabeth Johanna Zomerdijk fikk en datter 

Maria Sophia Anna Koenen, born on June 20, 1886 in Groningen. Hun døde i 1931. (Kilde stamboom Kok, GenealogieOnline

Denne Maria Sophia Koenen gifter seg 30 Dec 1931 i Amsterdam med Simon Wijnberg.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLMN-LRYH

Orginal

https://www.openarch.nl/show.php?archive=nha&identifier=57bf2435-12fc-4797-b384-a0f95cc77ae4

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar Moe skrev:

Denne Maria Sophia Koenen gifter seg 30 Dec 1931 i Amsterdam med Simon Wijnberg.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLMN-LRYH

Orginal

https://www.openarch.nl/show.php?archive=nha&identifier=57bf2435-12fc-4797-b384-a0f95cc77ae4

Mvh

Ivar

Beklager, min feil. Det er godt du overprøver meg.
Jeg så ikke nøyaktig på info i Stamboom Kok, hvor det står at hun døde ETTER 1931. Da har stamboom Kok vel ikke funnet ut mer om henne, eller lad være å søke.

På Begraafplaatsen Online finner jeg to forekomst av en Simon Wijnberg. Ingen passer inn, men skjebnen til de to tyder på at dette er en jødisk familie.
JanM

Endret av JanMKeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg litt mer opplysninger om første kona til Nico Treep,  Helene Vink.

Hvis jeg forstår denne dødsannonsen rett, så har hun en datter med navn Madeleine G. M. Vink.

"Familiebericht". "De Telegraaf". Amsterdam, 24-02-1988. Geraadpleegd op Delpher op 23-03-2018, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110610727:mpeg21:a0487

5ab516a7688b8_vinkm.PNG.821e49b84a6e24f31c4c17de159c1b7f.PNG500847_40906102845a62a5hbbex2_C_96x128.jpg.80350ebe0042a483fb47f3ac76d8671a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Nye opplysninger på plass.

Søker  etterkommere til  Roelof Treep 1866 - 1945 og Geertruida Louiza Londo 1868 - 1960

Jeg finner 4 barn etter dem, var det flere ?: 

1. Egbertus (Tiny) Treep 1890 - 1950 gift med Jacobus Cornelis Koenen f. 1858 Amsterdam, Fiolinist. Død ? Omtale ?
                                    Foreldre til Jacobus er Willem Koenen og Maria Sophia van Raam.
                                    Hadde Egebertus (Egberta) (Tiny) og Jacobus barn ?

2. Roelof Treep 1892 - 1974 gift med Mattje Cornelia (Martha) Steenmeijer 1886 - 1951

a) Datter Geertruida Louiza Treep 1926 - 1970 - Var hun gift, fikk hun barn, yrke ?

Hadde Geertrudia Louiza søsken ?

3. Louis Jacob Nicolaas Treep 1894 - ? gift med Emma Louise Emilie Moray født i Belgia 1893 - 1972 i Amsterdam.

Skilt i 1935. Ble noen av dem opp-igjen gift, barn ?

Dette tema er omhandlet i #2, #11, og #18 og sikkert flere.... 

4. Jacob Nicolaas  (Nico)Treep 1896 - 1945

Gift 1. Madeleine Vink 1896 - ? Skuespiller av yrke, brukte artist navnet Helene Vink.
                       Se biografi http://theaterencyclopedie.nl/wiki/Hélène_Vink

Hennes foreldre var Petrus Vink og Maria Elisabeth (Maria Beppie) Bakker1853 - 1949. Dette var en
                       teater/skuespiller familie. Søker alle slags informasjon om denne familien.    

Hun gifter seg 2, med Theodor Emanuel Sistermans, han skal også ha artist bakgrunn. Har lite om han 
                       annet enn at han skal være født ca 1905 i Berlin, Tyskland.

Men foreldrene er fra Nederland. Antonius Josephus Maria Sistermans og Christine Cornelie Eijssell.
                       Informasjon om denne familien blir verdsatt.
                       Madeleine (Helene Vink)har en datter med samme navn. Madeleine G. M. Vink, hvem var hennes far?
                       Det var ikke Theodor Sistermans da han ikke var nevnt i hennes dødsannonse om mora.

Gift 2 Helena Theresia Emilie Cals  f. 1904 dør i Rimini, Italia. Sanger med artistnavn Helene Treep-Cals. 

Hélène Cals ble født 25. juli 1903 i Watergraafsmeer i nærheten av Amsterdam. Hun var en elev av Rosa Schönberg
                       i Amsterdam. Hadde Jacob og Helena barn sammen ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, JanMKeus skrev:

Beklager, min feil. Det er godt du overprøver meg.
Jeg så ikke nøyaktig på info i Stamboom Kok, hvor det står at hun døde ETTER 1931. Da har stamboom Kok vel ikke funnet ut mer om henne, eller lad være å søke.

På Begraafplaatsen Online finner jeg to forekomst av en Simon Wijnberg. Ingen passer inn, men skjebnen til de to tyder på at dette er en jødisk familie.
JanM

Når det gjelder den jødiske familien Wijnberg, så melder OpenArchieven at Alexander (1886) en Israel Wijnberg, (1896) brødre til Simon begge døde i Auschwitz, resp 1943 og 1944. 
Muligheten er derfor at også Simon var blitt deportert og døde i Polen/Tyskland. Deres far Marcus Wijnberg (1845-1929) var "vleeschhouwer" =slagter i Hoogeveen.

Simon's mor Pereltje Knorringa (som på grunn av navnet må være etterkommer av en kristen og frisisk familie) døde 70 år gammel i 1924)
Annonsen er signert av Marcus Wijnberg, på vegne barn og barnebarn. Da var Maria Sophia Anna Koenen ennå ikke i bildet.

Familien Wijnberg var aktiv troende jøder, iogmed at Marcus på 26. novemeber 1898 annonserte etter en dyktig  "israelisk slagterknekt" som har gode referanser. (Nieuwsblad van het Noorden). De ble jevnlig omtalt i en egen jødisk publikasjon (Nieuw Israelitisch Weekblad utgitt i Amsterdam), så gruppen av jøder i Hoogeveen (og omkrets) må ha vært stor og slagteren var sikkert leverandør av kosher mat.

På Genit står dette:
Marcus Wijnberg: 

Hoogeveen, Drenthe, The Netherlands
(1844 - 1929)

Sønn av Meijer Simons Wijnberg og Hanna Marcus Meijer
Ektemann til Pereltje Knorringa
Far til Johanna Wijnberg; Alexander Wijnberg; Meijer Wijnberg; Alexander Wijnberg; Johanna Wijnberg; Meijer Wijnberg; Hijman Wijnberg; Simon Wijnberg; Israël Wijnberg og Meijer Wijnberg « mindre
Bror av Simon Wijnberg; Hendrika Wijnberg og Esther Wijnberg
Halvbror av Hendrika Wijnberg; Hartog Wijnberg; Abraham Wijnberg; Johanna Wijnberg; Barend Wijnberg; Simon Wijnberg; Geertruida Wijnberg; Simon Wijnberg; Clara Wijnberg; Duifjen Wijnberg; Duifjen Wijnberg; Simon Wijnberg; Hartog Wijnberg og Levie Wijnberg

Kilde: Bart van der Heijden

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider