Anett Ytre-Eide Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Finnes det noen avbildning av kirken som brant i 1859? Helst noe jeg kan bruke i treet mitt på ancestry... Prøver å legge inn litt visuell informasjon, da denne har vært brukt av mine forfedre. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Sæthre Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Tviler vel på om det finst fotografri av kyrkja på den tida. Det er veldig tidleg i fotografiets historie. Var vel på 1850 talet det var muleg å lage fleire kopier av same negativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anett Ytre-Eide Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 (edited) Avbildning, som i maleri, kulltegning etc. Kirker pleier jo være populære motiver. Fant ikke noe hos Edvard Os, men det kan jo være at det finnes noe et sted. Edited March 11, 2018 by Anett Ytre-Eide Torbjørn Igelkjøn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Sæthre Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Har lagt ut spørsmål på forum om gamle bilde frå Eid ( Eid kommune der Stårheim høyrer til). Der kom ein del kommentarer om at kyrkja brann, men det er ingen som har svart at dei har teikningar eller maleri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anett Ytre-Eide Posted March 16, 2018 Author Share Posted March 16, 2018 (edited) On 14.03.2018 at 9:25 PM, Jan Sæthre said: Har lagt ut spørsmål på forum om gamle bilde frå Eid ( Eid kommune der Stårheim høyrer til). Der kom ein del kommentarer om at kyrkja brann, men det er ingen som har svart at dei har teikningar eller maleri. Takk skal du ha. Det er jo litt rart da 1859 er ganske seint. Er ellers født på Eid og har bodd på Stårheim i noen mnd, så er klar over geografien. ;) Edited March 16, 2018 by Anett Ytre-Eide Torbjørn Igelkjøn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Sæthre Posted March 17, 2018 Share Posted March 17, 2018 Bur i Kjølsdalen. Vart gift (med ei frå Stårheim) i Stårheim "nye" kyrkje. Torbjørn Igelkjøn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anett Ytre-Eide Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 On 3/14/2018 at 9:25 PM, Jan Sæthre said: Har lagt ut spørsmål på forum om gamle bilde frå Eid ( Eid kommune der Stårheim høyrer til). Der kom ein del kommentarer om at kyrkja brann, men det er ingen som har svart at dei har teikningar eller maleri. Da må jeg plage deg litt igjen... Antar det heller ikke finnes noe på den gamle Eidskirka? Den er jo *altfor* ny. Nå hadde jeg akkurat en som var døpt der i 1821. Lurer veldig på hvordan den så ut da. Ser jo at Os har en beskrivelse, men vil jo helst ikke lage en skisse selv. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts