Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Hovedrulle nr 1-764

Roy Geir Jakobsen Østhus
 Del

Recommended Posts

Hei,

Trenger litt hjelp til og lese hovedrullen med patent nummer 400 Ole Andreas Hansen

SAK, Flekkefjord mønstringskrets, F/Fb/L0001: Hovedrulle nr 1-764, N-4, 1868-1900, s. 204
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru20090316730625

Påmønstret                                                                      Avmønstret/Avgått                                      Påmønstret                                                           Avmønstret/Avgått                   Fartstid

Dato                      Skip        Fra                   Til                 Dato              Hvor                               Dato              Skip            Fra              Til                     Dato                   Hvor                   Udenrigs

27/4-69                   ?          Lyngdal?            ?               25/8-69                  ?                  7/5-70                  ?             Arendal          ?                       ?/?-70                 Arendal                           28??

23/5-71                   ?          Arendal              ?               12/12-71                ?                  19/4-72                ?             Arendal          ?                        8/3-72               Arendal

8/4-?                        ?           Kragerø             ?               4/5-75                    ?                   24/5-75               ?             Arendal          ?                        23/12-75           Arendal

25/2/76                  ?           Arendal              ?              16/11-77                ?                   ?/4-78                 ?             Arendal          ?                         26/7-79             Arendal

13/4-80                   ?            Arendal              ?             16/11-80                ? 

Og hva står det på anmerkninger nede til høyre og nede til venstre ?

På forhånd takk :)

Endret av Roy Geir Jakobsen Østhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipenes navn leser jeg slik:

27/4-69: Brødrene
23/5-71: Duen
8/4-73: Speca
25/2-76: Sleipner
13/4-80: Alpha

Merknad nede til venstre:
Afsendt til Carljværn 9/4-72. Dimitteret 16/4-72 som "Utjenstdygtig"

Merknad til høyre:
* Jnr. 1819/80. Sfbogen medfulgte Meldlisten og blev tilsendt Indrl i Flfjord til Udlevering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig med Else, bortsett frå at Speca sannsynlegvis skal vera Speed

Dei andre skutene er:

Concordia

Svanhvide,

Vikingen

Adjutor

Talet til høgre 28:

28-13, dvs. 28 månader og 13 dagar (i utanriksfart) - skribleriet rett under forstår eg ikkje.

Du har kanskje sett referansen til annotasjonsrull? Han har ann.nr. 124 - der finn du tidlegare reiser.

SAK, Flekkefjord mønstringskrets, F/Fa/L0001: Annotasjonsrulle nr 1-435 med register, N-1, 1860-1867, s. 61
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru20090316720307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp :):)

Hadde sett referansen, men hadde ikke funnet den.. litt fersk i dette enda :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløymte ei sak: notatet til høgre som Else tolka for deg er ein kommentar til dette:

image.png.4e94b27f14827a2ae4ca6e0c3444bbbf.png

"syg i Folden" - slik les eg det - men er usikker på stadnamnet "Folden". Det er altså siste staden han mønstrar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Gløymte ei sak: notatet til høgre som Else tolka for deg er ein kommentar til dette:

image.png.4e94b27f14827a2ae4ca6e0c3444bbbf.png

"syg i Folden" - slik les eg det - men er usikker på stadnamnet "Folden". Det er altså siste staden han mønstrar av.

Flott, takk det hadde jeg ikke fått med meg:)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.