Gå til innhold
Arkivverket
Ken Rune Hansen

Hva står under Anmærkninger?

Recommended Posts

Aase R Sæther - Gloppen

Eg oppfattar det som "paa" og eit stadnamn (med stor bokstav). Men sidan eg ikkje er lokalkjend, vil eg ikkje kome med noko framlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Werner Kvalem Vesterås

"Begraves paa Stenø"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Hmm . . . i følge kartet ligger Reinøya (Renø?) rett ut for Øksnes kirke på Skogsøya. Men så vidt jeg kan se ingen kirke eller kirkegård på selve øyen (Reinøya) . . .

Og kunne man begraves ‹etter forgodtbefinnende›? 

Hun bodde dessuten på Høydal, ikke på Reinøya. 

Nærmeste kirker i Eidsfjorden hvor hun døde er Indre og Ytre Eidsfjord kirker. 

‹Indre› er fra 1970, så den kan trygt avskrives. 

‹Ytre› blir også kalt «Grønning kirke», nåværende er en ombygd skolebygning, men der var en tidligere kirke fra 1882 som brant i 1935. 

Uansett – ingen kirkenavn i nærheten som ligner på «Stenø» eller «Renø» eller hva det nå står i anmerkningen. 

Mystisk. (men gøy med litt geografi-etterforskning før påskehelgen setter inn ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Kan sjå ut som orda heng saman, så kanskje er det ikkje paa likevel - ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Ein observasjon:  - ho døydde i Eidsfjord - men er innført her med nummer. Altså skal ho vere gravlagd i Øksnes.

Dersom ho vart gravlagd i Eidsfjord, skulle ho etter retningslinjene vere innført med nummer der - og så her utan nummer.

"Begraves paa Renø" les eg.

Og... ifl soknehistorikken https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-nordland

hadde Øksnes sokn gravplass på garden Reinøy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen
Skrevet (endret)

Ivar, tusen takk for grundig info. Kom aldri så langt som til å sjekke sognehistorikken. (Peker på meg selv og sier med høy røst: Latsabb!!)

Men det kan vel nå, takket være deg, slåes fast med rimelig grandios grad av sannsynlighet at hun ble begravet på «Renø» (Reinøya).

Du e' go'!

Endret av Even Stormoen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.