Gå til innhold
Arkivverket
Cecilie Simon

Hvem ble stevnet, Jæren og Dalane tingbok 1671

Recommended Posts

Cecilie Simon
Skrevet (endret)

Fogden Christen Nilsen stevnet hvem? i anledning av 1 pund saltet laks i Årstad. 2. Navnet står både i andre linje på venstre side og rett over midten. Var det denne personens odelsgods?

"SAST, Jæren og Dalane sorenskriveri, 3/30/30BA/L0028: TINGBOK, 1671, s. 85b-86a Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090626650089"

Endret av Cecilie Simon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Personen er angitt med fornavn og gårdsnavn, og siden tinget holdes for Egersund skipreide, må gårdsnavnet være Veshovde (Eigersund gnr 39). Jeg tror det er stavet "Weshoffde" i den første forekomsten.

Personnavnet må være et kvinnenavn, for det er snakk om at jordegodset "er hende tilhørig" (3. linje). Jeg tror det må være Gunne ("Gunde") eller Gunhild ("Gunil").

Jeg kan ikke se at det jordegodset er angitt å være odelsgods, men den innstevnede personen hevder å ha betalt odelsskatt av jordegodset. Jordegodset trengte ikke å være odel for å bli skattlagt i forbindelse med odelsskatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cecilie Simon

Takk skal du ha, det må vel være Gunhild Torgerdtr Vesthovde som 4 år senere selger 1pd salt laks i Årstad til Vilje Årstad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.