Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Lise Hansen

Folketelling Hvaler 1900

Recommended Posts

Lise Hansen

Hei!

Jeg prøver å samle litt informasjon og kilder for senere bruk og kom over noe jeg tror kan være en mangel.....

Ved digitalt personsøk så finner jeg de personene jeg leter etter, men når jeg ønsker å se kilden for dette i selve tellingsbøkene så finner jeg navnet i hovedlisten men ikke i personlisten. Mer nøyaktig: Det er 3 innføringer av 3 familier på samme bruksnummer som jeg er interessert i å se. Alle 3 står oppført i hovedlisten men i personlisten er den midterste familien borte.

Umiddelbart tenker jeg da at noe må ha skjedd her under selve scanningen som gjør at familien ikke vises ettersom de er digitalisert så må jo noen ha sett originalen?

Er det mulig å få tak i original oppføring av den manglende familien eller må jeg bare forholde meg til det digitaliserte som kilde?

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
50 minutter siden, Lise Hansen skrev:

Umiddelbart tenker jeg da at noe må ha skjedd her under selve scanningen som gjør at familien ikke vises ettersom de er digitalisert så må jo noen ha sett originalen?

Papiroriginalene er ikke ordnet fullstendig etter tellingskretser. I SSB hadde man i sin tid plukket ut hver tjuende liste for statistiske undersøkelser. Dette utvalget av lister er som regel plassert foran tellingskrets 1, så ta en titt der, og se om du ikke kan finne den savnede lista.