Gå til innhold
Arkivverket
Jan H Fosse

Rurik Ætten

Recommended Posts

Jan H Fosse
Skrevet (endret)

Hei hva vet vi om Rurik Ætten  ? 

 

 

 

Rurik (ca. 830 – ca. 879) var en delvis legendarisk og historisk væring som tok kontroll over Staraja Ladoga i dagens Russland rundt år 862 og bygget bosetning Holmgard (Rjurikovo Gorodisjtsje) i Novgorod.

Navnet Rurik kommer fra vestnorrønt Hrœrekr (Norge og Island; moderne norsk stavemåte Rørik), østnorrønt Hrø̄rīkʀ (Danmark og Sverige) . Finnes det etterslekt av Rurik  ? eller Vladimir IV Rurikovich (1187 – March 3, 1239), Wikipedia Navnet Rurik kommer fra vestnorrønt Hrœrekr (Norge og Island; moderne norsk stavemåte Rørik),  var det en norsk slekt ?

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse

The first prince who was tested by the Rurikid Project, and who was found to belong to the R1a1 haplogroup, was Piotr Szuyski of Poland,  

 

hvem var eller er Piotr Szuyski of Poland ? er det Rurik som det står på DNA test sider ?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
Skrevet (endret)

 

Several distinct Y-DNA halogroups were found among members of the Rurikid 
Ydna to Rurikid 
R1a1 Princes of Chernigov
R1a1 Shuysky Princes
R1a1 Drucki Princes
R1a1 Belosselsky-Belozersky Princes R1a1 Princes of Chernigov

https://zbigniewlolkowski.wordpress.com/…/masovian-nobilit…/

Janusz III of Masovia. Polish prince member of the House of Piast in the Masovian branch YDNA R1a1 M198 . hvem er disse og hvor er linjer . kunne vert Gøy og funnet ut Mer om Rurik ætten . Ser noen skriver mulig Norsk ættene  . :) Dette må da være samme YDNA  linje som Romanov linjene  YDNA R1A1 til Romanov også . 

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
Skrevet (endret)

Dette er ikke kjekket opp om det er rett eller ikke 

 

 

32. Rurik af Novgorod (død 879), grundlægger af det russiske rige
31. Igor I Rurikovich af Kiev (875-945), storfyrste – Olga den Hellige af Pskov (890-969)
30. Svyatoslav I Igoryevich af Kiev (c.942-972), storfyrste – Matuscha?
29. Vladimir I Svyatoslavich den Hellige af Kiev (død 1015), storfyrste
28. Dobroniega-Maria af Kiev (1011-1087) – Kasimir Karol af Polen (1015-1058), hertug, aldrig officielt kronet
27. Vladislaw I Herman af Polen (1040-1102), hertug – Judith af Böhmen (1057-1085)
26. Boleslaus III Krzywousty af Polen (1085-1138), hertug – Salome af Berg-Schelklingen (1101-1144)
25. Richiza Boleslausdatter (1116-1155) – Vladimir (Volodar) af Novgorod (c.1110-), fyrste
24. Sophie Vladimirsdatter (1141-1198) – Valdemar den Store (1131-1182)
23. Valdemar Sejr (1170-1241) – Frille
22. Niels Valdemarsen af Halland (1195-1218) – Oda af Schwerin
21. Niels Nielsen Skarsholm af Halland (1218-1251) – Cecilie Jensdatter Galen (1215-1260)
20. Jacob Nielsen Skarsholm af Halland (1250-1308)
19. Euphemia Jacobsdatter (1300-1357) – Henning Tetzesen van Podebusk (1284-1352)
18. Gisela Henningsdatter van Podebusk (1334-1395) – Henning Borantsesen van Podebusk (1330-1388)
17. Hans Henningsen van Podebusk (1365-1412) – Christina Christiernsdatter Vendelbo (1360-1401)
16. Henning van Podebusk (1390-1436) – Kirsten Jensdatter Falk (1403-1455)
15. Marine Henningsdatter Podebusk (1435-) – Hans Eriksen (1425-1469) 
Mor til Jens Hansson Rostvig, Rostvig;Ektemann til Inger Ugerup til Sørum . 
Hans Jenssøn Rostvig, Rostvig Ektemann til Adelus 
Erichsdotter Kruckow, til Talgje .


kunne vert artig og sett videre , men dette er ikke en YDNA linje . men navn og mulig etterslekt . Må kjekke ut fakta her ,  

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer Owe

Det finnes nok mange linjer med direkte mannlige etterkommere etter Rurik. Men jeg kan ikke se at DNA-testing på noen måte kan bidra til å avklare hvem Rurik var. Det er vel stor sannsynlighet for at han tilhørte et av de nordiske kongehusene på den tiden, men ingen av dem har kjente direkte mannlige etterkommere i dag som man eventuelt kunne ha sammenlignet med.

 

Rurikidene er ganske godt dokumenterte her: http://fmg.ac/Projects/MedLands/RUSSIA, Rurik.htm

 

Romanov var en helt annen slekt. Merk også at tsar Nikolai II ikke tilhørte den egentlige Romanov-slekten men en sidegren av huset Oldenburg. Han hadde altså samme yDNA som kong Harald.

 

Ellers vil jeg tippe at samtlige nordmenn av norsk avstamning er etterkommere etter rurikidene (og de fleste andre som levde på den tiden) på en eller annen måte. Men de fleste vil aldri kunne dokumentere det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
Skrevet (endret)

 Click on the father on each generation and have fun :)

 

De er testen flere av disse som kan være etterkommere YDNA  linjen ligger storsett på R1A1  gruppen . 

 

http://fabpedigree.com/s072/f332279.htm

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Løberg
Skrevet (endret)

Dette er da bare tøys. Hvem har hørt om noen Adelus Eriksdatter Kruckow til Tjerne? Eller noen Inger Ugerup til Sørum? Hans Jenssøn er muligens en historisk person, men hans opphav er fullstendig ukjent og udokumentert. Her er det ukritisk klipp og lim fra nettet. Denne linjen holder ikke vann.

Endret av Lars Løberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
1 time siden, Lars Løberg skrev:

Dette er da bare tøys. Hvem har hørt om noen Adelus Eriksdatter Kruckow til Tjerne? Eller noen Inger Ugerup til Sørum? Hans Jenssøn er muligens en historisk person, men hans opphav er fullstendig ukjent og udokumentert. Her er det ukritisk klipp og lim fra nettet. Denne linjen holder ikke vann.

 

Hei Lars , Mulig jeg misforstår hva du skriver her . Men har du ikke hørt om Kruckow eller  Ugerup?  Dette jeg la ut var noen eldre linjer , Ingenting av disse linjer er beviste linjer . Som du ser så skriver jeg ar det kunne vert gøy og se på dette litt , Da noen av disse Prinsene fra mulig opphav har testen med DNA  ,  det er jo artig og se hvor mye det går an og finne ut sammen med noen flinke forskere -.

 

 

http://oaks.nvg.org/garddan.html

 

http://vigdal.org/VigdalBok/11_KRUCKOW.htm

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Løberg

Jeg har sjølsagt hørt om både Kruckow og Ugerup, jeg har til og med skrevet vitenskapelige arbeider om begge slektene. Poenget mitt er at ingen av de personene du nevner, Adelus Eriksdatter Kruckow eller Inger Ugerup, noen gang er nevnt i noen samtidskilde med slike navn. Disse personene har rett og slett aldri eksistert. Dette er bare fantasiprodukt, ikke virkelige slektsforbindelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse

Meget rett Lars , Tusen takk :) du har helt rett her Lars , Det verste er at jeg har tatt vare på disse linjer som ikke holder mål . kjempe :) 

 

 

Johan Kruckow har mulig interessante aner ,  Men det er en annen historie . Takk for god info .  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Lars Løberg skrev:

Jeg har sjølsagt hørt om både Kruckow og Ugerup, jeg har til og med skrevet vitenskapelige arbeider om begge slektene. Poenget mitt er at ingen av de personene du nevner, Adelus Eriksdatter Kruckow eller Inger Ugerup, noen gang er nevnt i noen samtidskilde med slike navn. Disse personene har rett og slett aldri eksistert. Dette er bare fantasiprodukt, ikke virkelige slektsforbindelser.

 

 

Det er lagt ut mye om Adelus Eriksdatter Kruckow mulig det er feil da ? 

 

 

Generasjon: 1
 

  1. 1.   Adelus Eriksdatter KRUCKOW ble født Ca 1460, Hafslo (datter av Erik Andersen KRUCKOW og Margrete Ivarsdatter ASPA).

    Adelus — Torleiv Trondsen BENKESTOKK. Torleiv (sønn av Trond Tordsson BENKESTOKK og Bergiut Torleivsdatter KJELLINGMULE) ble født Ca 1450, Skjold; og døde Ett ER 1505. [Gruppeskjema]

    Barn:
    1. Anders Torleivsson BENKESTOKK
    2. Trond Torleivsson BENKESTOK ble født CA. 1495, Meløy i Nordland; og døde 14 Feb 1558, Bergenhus, Bergen.

Generasjon: 2
 

  1. 2.   Erik Andersen KRUCKOW ble født Ca 1420, Fet, Hafslo i Sogn og Fjordane (sønn av Anders KRUCKOW og Adelus ERICHSDATTER); og døde 1471, Fet, Luster i Sogn og Fjordane.

    Erik — Margrete Ivarsdatter ASPA. Margrete (datter av Ivar Toraldeson ASPA) ble født CA. 1448; og døde CA. 1471. [Gruppeskjema]

  2. 3.   Margrete Ivarsdatter ASPA ble født CA. 1448 (datter av Ivar Toraldeson ASPA); og døde CA. 1471.
    Barn:
    1. 1. Adelus Eriksdatter KRUCKOW ble født Ca 1460, Hafslo.

 

 

 

http://www.roysofting.com/Slekt/ahnentafel.php?personID=I2824&tree=roy&generations=

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
Skrevet (endret)
1 time siden, Lars Løberg skrev:

Jeg har sjølsagt hørt om både Kruckow og Ugerup, jeg har til og med skrevet vitenskapelige arbeider om begge slektene. Poenget mitt er at ingen av de personene du nevner, Adelus Eriksdatter Kruckow eller Inger Ugerup, noen gang er nevnt i noen samtidskilde med slike navn. Disse personene har rett og slett aldri eksistert. Dette er bare fantasiprodukt, ikke virkelige slektsforbindelser.

 

 

Som jeg forstår er Adelus Eriksdatter Kruckow Født 1460 Hafslo, Luster, Sogn og Fjordane, datter av Erik Andersson Kruckow På Fet f. 1420, Hafslo, Luster, Sogn og Fjordane, Men vist dette er feil er jo det fint at dette blir rettet opp i !

 

 

 

Samt 

Hei siden denne Inger Ugerup ikke finnes . Så er jo det lagt ut mye om henne . 

 

Fru Inger Ugerup - Ugerup-namnet er frå Skåne. Ho eller anar kom derifrå. Ugerup (seinare Urup) var eit dansk herresete i Skåne den tida Skåne var dansk hovudland. Munthe ofl. skriv ho var gift med Jens Rostvig. Han skal ha komme frå Vixtorp i noverande Assens kommune vest på øya Fyn, og kom iallfall ikkje frå garden Vejstrup (Vixtrup o.a.) i Svendborg kommune sør på øya - det er etter danske kjelder. 

 

Fru Inger Ugerup til Sørheim (Sørum) - Ugerup-namnet er frå Skåne. Ho eller anar kom derifrå. Ugerup (seinare Urup) var eit dansk herresete i Skåne den tida Skåne var dansk hovudland. Munthe ofl. skriv ho var gift med Jens Rostvig. Han skal ha komme frå Vixtorp i noverande Assens kommune vest på øya 

 

Legger ved en link . http://www.vargefaret.net/genealogy/getperson.php?personID=I1826&tree=vargefaret

Endret av Jan H Fosse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Då eg las innlegg #11, fekk eg lyst til å leggja ved det som me har skrive i bygdeboki for Luster (Hafslo) om Erik Andersson og huslyden hans på Fet.  Men før eg gjer det lyt eg seia eg er INGEN EKSPERT på mellomalderslekter, so kan henda er noko av dette svært so usikkert?

 

~~~~~~~~~~~~

 

Herlaug Pederson Fedt, av ukjent opphav, var kan henda f. kring 1380 og d. truleg på Fet kring 1458.  Han gifte seg med Christina Taraldsdotter Smørhatt, visstnok ei dotter av riksråden Tarald Sjurson Smørhatt og kona Adelus Ellingsdotter.  Ho var sikkert f. kring 1390 og d. på Fet kring 1463.  Christina skal ha vore gift fire gonger, og Herlaug var kan henda den siste mannen hennar.  Herlaug var væpnar og visstnok fut i Skienssyssel, men han og Christina budde her på Fet.  Diverre veit me i dag ikkje noko meir om dette parfolket og huslyden deira.

 

Erik Andersson Fedt, den neste kjende brukaren av Fet, har truleg på eitt eller anna vis vore av same ætti som dei føregåande brukarane, kanskje ein son av Christina?  Han var kan henda f. kring 1425 og d. truleg på Fet kring 1500.  Han gifte seg sikkert i 1460-åri med ei Margretha Iversdotter, truleg f. kring 1440.  Ho d. kan henda kring 1520.  Erik var riddar og me veit at parfolket i alle fall budde på Fet i 1471, men nærare detaljar har det førebels ikkje vore mogeleg å finna om dei.  Truleg fekk dei minst ei dotter i lag:

 1. Adelus Eriksdotter (1470-1530), vart gift med gardbrukar Tollef Trondson Benkestok på nedre Jørongo (1460-1504).

 

~~~~~~~~~~~~

 

Ingen stadar har eg finne dekning for at Erik var ein Kruckow eller at Margretha var av Aspa, so der kunne eg godt tenkja meg at nokon kunne trå til med stadfestande opplysningar.  Veit du, Lars Løberg, noko meir om dei enn dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Løberg

Jeg startet i innlegg 7 med å vise til at denne linjen er basert på ukritisk klipp og lim, i hvert fall hva hovedparten av de norske navnene på listen angår. I innlegg 9 forsterker jeg kritikken ved å vise til at ingen av disse navnekombinasjonene eksisterer i samtidskilder. Da hjelper det lite at Jan H. Fosse forsøker å slå meg i hodet med enda flere ukritiske klipp fra nettet. Disse personene har ikke eksistert annet enn i hodet på særdeles fantasifulle ættegranskere. Slik slektsforskning bør vi være forskånet fra.

 

Både Finn Hansson og i særlig grad Johan Kruckow er interessante personer, men hva vet vi egentlig om deres opphav? For Finns vedkommende har vi et samtidsbelegg hos Absalon som sier at han var av de Krukers slekt altså en Krukow. Men hvordan? Det sier ingen samtidskilde noe om. Derimot hevdes det i Hirzholms våpenbok, som er et senere arbeid, at han var sønn av "Hans Imsen een Dansk Herremand, som alt Adelus hvilken tilforne var gift med Johan Crucov,..." Hvem denne Hans Jensen var, eller skulle være, er for oss fullstendig ukjent, navnekombinasjonen er alt for vanlig til å kunne slutte noe her. Og skal vi se på moren, er dette det eneste belegget på henne, og da kalles hun bare Adelus, verken Eriksdatter, Krukow eller til Talgje. Allerede N.Stene, som har skrevet standardverket om Kruckowene, oppdaget at opplysningene hos Hirzholm må være feil, i hvert fall hva angår opplysningene om rekkefølgen av hennes to mulige ekteskap. Men når det først er avslørt en feil i den langt yngre kilden, hvor mye av den tørr vi da å tro på?

 

Nå er Adelus et statusbærende navn, men derfra til å identifisere henne med den ellers kjente Adelus Eriksdatter, er et langt og farlig sprang å gjøre. Det ser vi ikke minst av Fosses nye opplysninger om henne. Hun skal altså etter linjen i trådstarten ha vært gift med Hans Jensen Rostvig, skal vi stole på Hirzholm har hun også vært gift med Johan Krukow og nå viser Fosse til at hun også har vært gift med Torleiv Trondsen Benkestokk. Dette er sjølsagt ikke samme Adelus hele veien, og påstanden om at hun skulle være hjemmehørende på Talgje er mildt sagt spinnvill. Her er det ønsketenkning opp og ned og i mente. Tull og tøys fra ende til annen.

 

Og hva denne Inger Ugerup angår, hun nevnes aldri til noe norsk Sørum. Og her burde sjøl Fosse ant ugler i mosen når han klipper inn en kilde som uhyre vagt antyder at hun eller anene hennes kom fra Ugerup i Skåne. Hun lar seg i hvert fall ikke innplassere i det vi vet om slekta Ugerup, så inntil hennes eksistens kam bevises, er hun også bare et fantasifoster som får leve et rikt liv i anetavler på nettet.

 

Når det så gjelder Lars Øyanes spørsmål, er det han skriver i bygdeboka langt mer nøytralt og absolutt vederheftig. Også her er det Absalon som er kilden til brukerparet på Fet i 1471, og Tore Vigerust har i rapporten fra Benkestokkseminaret argumentert for at Margretha kanskje bare er stemor til Adelus. Han antyder samme sted at Adelus muligvis kan være søster av Hans Eriksen, kalt Hans Kruckow og av Lasse Krukow. Om dette i så fall indikerer at Erik Andersen også var en Krukow, eller om det er mora som er bindeleddet dit, skal være usagt. At Margretha skulle være av Aspa-slekt, finner jeg svært lite sannsynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse
5 timer siden, Lars Løberg skrev:

Jeg startet i innlegg 7 med å vise til at denne linjen er basert på ukritisk klipp og lim, i hvert fall hva hovedparten av de norske navnene på listen angår. I innlegg 9 forsterker jeg kritikken ved å vise til at ingen av disse navnekombinasjonene eksisterer i samtidskilder. Da hjelper det lite at Jan H. Fosse forsøker å slå meg i hodet med enda flere ukritiske klipp fra nettet. Disse personene har ikke eksistert annet enn i hodet på særdeles fantasifulle ættegranskere. Slik slektsforskning bør vi være forskånet fra.

 

Både Finn Hansson og i særlig grad Johan Kruckow er interessante personer, men hva vet vi egentlig om deres opphav? For Finns vedkommende har vi et samtidsbelegg hos Absalon som sier at han var av de Krukers slekt altså en Krukow. Men hvordan? Det sier ingen samtidskilde noe om. Derimot hevdes det i Hirzholms våpenbok, som er et senere arbeid, at han var sønn av "Hans Imsen een Dansk Herremand, som alt Adelus hvilken tilforne var gift med Johan Crucov,..." Hvem denne Hans Jensen var, eller skulle være, er for oss fullstendig ukjent, navnekombinasjonen er alt for vanlig til å kunne slutte noe her. Og skal vi se på moren, er dette det eneste belegget på henne, og da kalles hun bare Adelus, verken Eriksdatter, Krukow eller til Talgje. Allerede N.Stene, som har skrevet standardverket om Kruckowene, oppdaget at opplysningene hos Hirzholm må være feil, i hvert fall hva angår opplysningene om rekkefølgen av hennes to mulige ekteskap. Men når det først er avslørt en feil i den langt yngre kilden, hvor mye av den tørr vi da å tro på?

 

Nå er Adelus et statusbærende navn, men derfra til å identifisere henne med den ellers kjente Adelus Eriksdatter, er et langt og farlig sprang å gjøre. Det ser vi ikke minst av Fosses nye opplysninger om henne. Hun skal altså etter linjen i trådstarten ha vært gift med Hans Jensen Rostvig, skal vi stole på Hirzholm har hun også vært gift med Johan Krukow og nå viser Fosse til at hun også har vært gift med Torleiv Trondsen Benkestokk. Dette er sjølsagt ikke samme Adelus hele veien, og påstanden om at hun skulle være hjemmehørende på Talgje er mildt sagt spinnvill. Her er det ønsketenkning opp og ned og i mente. Tull og tøys fra ende til annen.

 

Og hva denne Inger Ugerup angår, hun nevnes aldri til noe norsk Sørum. Og her burde sjøl Fosse ant ugler i mosen når han klipper inn en kilde som uhyre vagt antyder at hun eller anene hennes kom fra Ugerup i Skåne. Hun lar seg i hvert fall ikke innplassere i det vi vet om slekta Ugerup, så inntil hennes eksistens kam bevises, er hun også bare et fantasifoster som får leve et rikt liv i anetavler på nettet.

 

Når det så gjelder Lars Øyanes spørsmål, er det han skriver i bygdeboka langt mer nøytralt og absolutt vederheftig. Også her er det Absalon som er kilden til brukerparet på Fet i 1471, og Tore Vigerust har i rapporten fra Benkestokkseminaret argumentert for at Margretha kanskje bare er stemor til Adelus. Han antyder samme sted at Adelus muligvis kan være søster av Hans Eriksen, kalt Hans Kruckow og av Lasse Krukow. Om dette i så fall indikerer at Erik Andersen også var en Krukow, eller om det er mora som er bindeleddet dit, skal være usagt. At Margretha skulle være av Aspa-slekt, finner jeg svært lite sannsynlig.

 

 

 

Takk for et meget dypt og saklig svar . Det jeg la ut ang linjer og linker var  begrunnet forskjellige linjer og jeg fant ikke noe mer om disse såkalte navn . Ja Fosse ant ugler i mosen derfor la jeg det ut her . Da er har jeg fått svar på mye . Takker deg igjen !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan H Fosse

Men uansett mye interessant rundt DNA prosjekt til  Masovian Nobility Y-DNA Project – Y-DNA  R1a1 M198  ,  syntes alle som har denne DNA gruppen må melde seg inn i prosjektene som de holder på med der , 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.