Gå til innhold
Arkivverket

Alexander Price fra Norge til Australia


Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Alexander Price skal ha vært født i Christiania kanskje ca 1833. Han var skipstømmermann og forandret nok navnet til Price da han kom til Australia. Han reiste fra Australia før 1870, og dukket så opp i New Zealand, der han døde i 1920. I dødscertifikatet står at foreldrene var Peter Price og Mary Auldsdotter.

 

Da han giftet seg står det at foreldrene var Peter Price og Marta Maria Holden. Det er ikke funnet immigrasjonspapirer. Jeg antar at det er snakk om en Peder og ei Marta Maria Olsdatter (Auldsdotter) Holden.

Jeg har fått en etterkommer av Alexander som yDNA-match, R1a-L664. Derfor prøver jeg å hjelpe til med å finne disse i Norge.

 

Holden er bl.a. en gård i Oppdal. Dette kan passe bra, da mi yDNA-linje går til Støren, og det er minst 3 andre matcher som har linje til Dovre. Men vedkommende skriver at en del andre norske DNA-matcher (Family Finder) er å finne i Hedmark.

 

Jeg tenkte at f.eks.  Prytz i Norge kunne ha blitt til Price i Australia... Andre forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The New Zealand, Cemetery Records, 1800-2007
Name:    Alexander Price
Death Age:    90
Death Place:    Hokitika
Burial Place:    Westland, West Coast, New Zealand
Cemetery:    Orowaiti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The New Zealand, Naturalisations, 1843-1981
Name:    Alexander Price
Birth Date:    abt 1830
Age:    81 Yrs
Birth Place:    Christiania, Norway
Former Nationality:    Norwegian
Occupation:    Carpenter
Residence City:    Okarito
Naturalisation Date:    10 Mar 1911
File Number:    1910/3218
Certificate Register:    55
Register Page Number:    142
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Grethe og Egil for disse opplysningene!

 

Så spørs det da, om det er mulig å finne noe om familien i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnstein,

På Ancestry finnes det noen familietrær hvor denne Alexander Price er nevnt. Spesielt Fisher/Parker/Price/Kraemer Family Tree har en del opplysninger uten at det gir svaret på hvor han kom fra i Norge. Dersom det er ønskelig kan jeg prøve å sette deg i kontakt med eieren av dette familietreet, men det er kanskje den personen som du allerede har kontakt med. Eieren av dette familietreet har et sted indikert at farens navn kanskje kan ha vært Peter Petersen uten at det er gitt noen begrunnelse. Det er ikke utenkelig at Alexander Price er et helt annet navn enn det han hadde i Norge. Det var ingen ulempe å være brite i Australia og New Zealand på den tiden og muligens hadde han hoppet av skipet han ankom med og ønsket ikke å bli gjenkjent.

 

Da Alexander Price reiste fra familien i Clunes, Victoria i januar 1863 og dro til New Zealand så var han registrert som gullgraver (miner) fra Scotland og det var det han drev med de første årene i Gillespie's Beach og Okarito på vestkysten av Sørøya i New Zealand. Det var en del gullgravere fra Trøndelag som prøvde seg på gullgraving på samme sted som Alexander Price i Ballarat området ved Melbourne og som senere dro til New Zealand da det ble funnet gull der. At han ved flere anledninger har oppgitt Christiania som fødested kan derimot indikere at han kom fra Østlandet.

 

At Holden er nevnt i morens navn kan kanskje peke i retning av Holden, Ulefoss, Telemark uten at jeg har klart å finne noen gode kandidater.

 

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Vidar Øverlie skrev:

At Holden er nevnt i morens navn kan kanskje peke i retning av Holden, Ulefoss, Telemark uten at jeg har klart å finne noen gode kandidater.

 

 

Jeg tok et søk i kirkebøkene for Holla og der dukket det opp flere Marthe Marie i tidsrommet 1794-1806:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/76/7906?forenamn=mart*+mar*&etternamn=&kjonn=&rolle=barn&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

 

To av dem har far Ole Christiansen:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007715980

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007717414

 

Men om dette leder noen vei, vet jeg ikke....!

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vidar Øverlie skrev:

Hei Arnstein,

På Ancestry finnes det noen familietrær hvor denne Alexander Price er nevnt. Spesielt Fisher/Parker/Price/Kraemer Family Tree har en del opplysninger uten at det gir svaret på hvor han kom fra i Norge. Dersom det er ønskelig kan jeg prøve å sette deg i kontakt med eieren av dette familietreet, men det er kanskje den personen som du allerede har kontakt med. Eieren av dette familietreet har et sted indikert at farens navn kanskje kan ha vært Peter Petersen uten at det er gitt noen begrunnelse. Det er ikke utenkelig at Alexander Price er et helt annet navn enn det han hadde i Norge. Det var ingen ulempe å være brite i Australia og New Zealand på den tiden og muligens hadde han hoppet av skipet han ankom med og ønsket ikke å bli gjenkjent.

 

Da Alexander Price reiste fra familien i Clunes, Victoria i januar 1863 og dro til New Zealand så var han registrert som gullgraver (miner) fra Scotland og det var det han drev med de første årene i Gillespie's Beach og Okarito på vestkysten av Sørøya i New Zealand. Det var en del gullgravere fra Trøndelag som prøvde seg på gullgraving på samme sted som Alexander Price i Ballarat området ved Melbourne og som senere dro til New Zealand da det ble funnet gull der. At han ved flere anledninger har oppgitt Christiania som fødested kan derimot indikere at han kom fra Østlandet.

 

At Holden er nevnt i morens navn kan kanskje peke i retning av Holden, Ulefoss, Telemark uten at jeg har klart å finne noen gode kandidater.

 

Mvh

Vidar

Hjertelig takk for dette Vidar. De har nok oversikt over det som skjedde i Australia og New Zealand. Det er opprinnelsen i Norge som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

Tusen takk Grethe! Jeg får forsøke å se om noen fra Holla med dette navnet forlot Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.