Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Aksimo

Tolking av kirkebok/klokker bok

Recommended Posts

Aksimo

Sigrid Bertina Johannesdatter Haukås giftet seg i 1913. Men jeg lurer på som står øverst i den siste kolonnen og hva det betyr? Jeg tror det står oppført "Ikke beslagtede" som utfyllelse/svar på Sigrid Bertina Johannesdatter Haukås og Magne Haukås ekteskap, og hva betyr i så fall det?

Sirka på midten på side 12, som nr. 0 (den tredje etter nr. 5)

SAB, Åsane Sokneprestembete, H/Hab: KLokkerbok nr. A 3, 1899-1915, s. 139

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/view/7102/81220/12

Trude Nilsen

Det står Ikke beslægtede. Det betyr at de ikke er i slekt med hverandre. 

Edited by Trude Nilsen

Aksimo

Tusen takk Trude Nilsen, men vet du hva som står i helt øverst i den siste kolonnen der de har "svart" ikke beslektede? Der overskriften er Anmerkninger.

Lene Benedicte Lauritzen

Hei og velkommen hit, Aksimo:)

Først vil jeg gjøre deg oppmerksom på forumreglene som sier at alle skal identifisere seg med fullt navn. Så det er flott om du endrer visningsnavnet til ditt fulle navn.

https://forum.arkivverket.no/topic/219554-kjære-nye-slektsgransker-det-er-fint-om-du-leser-dette-før-du-stiller-spørsmål/

I kolonnen for anmerkninger føres det inn vaksinasjon, om en eller begge av brudeparet er konfirmert annet sted enn der de gifter seg, om en eller begge av dem har vært gift tidligere, om en eller begge ikke er medlemmer i Statskirken, hvilket kirkesamfunn de tilhører. Muligens noe jeg har glemt, men det er altså slike ting som noteres i den kolonnen.

Mvh Lene Benedicte