Gå til innhold
Arkivverket

Hva omfatter de forskjellige skifteprotokollene?


Rolf Paulsen
 Del

Recommended Posts

Når jeg skal lete etter et skifter, har jeg alltid lurt på hvilken skifteprotokoll jeg først bør velge og hva som egentlig er forskjellen mellom de ulike protokollene, som: Skifteprotokoll, skifteforhandlingsprotokoll, skifteutloddingsprotokoll, skifteregister og skifteregistreringsprotokoll.

Jeg har prøvd å spørre et par kjenninger som driver litt med slektsgransking, men uten å ha fått noe godt svar. Det vil derfor glede meg, hvis noen kan gi meg noen stikkord i forhold til:

  • Hva er forskjellen mellom de ulike typer protokoller?
  • Hvilken bør jeg først lete i?
  • Kan man finne skifte etter en og samme person i flere protokoller?

 

Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover på 1800-tallet begynte sorenskriverne å føre protokoller for de ulike fasene av et skifteoppgjør, slik at registreringa av boet finnes i skifteregistreringsprotokollen, forhandlingene finnes i skifteforhandlingsprotokollen, mens den avsluttende utlodninga finnes i skifteutlodningsprotokollen. Dette betyr at ett og samme skifte vil være representert i alle de tre protokolltypene, skjønt det sikkert forekommer at man etter registrering av boet ikke fant grunnlag for videre skiftebehandling.

 

Jeg tror ikke det er noe allmenngyldig svar på hvilken protokoll man først bør kikke i, men hvis en av dem har et register, er det jo greit å begynne der. Skifteutlodningsprotokollen vil gjerne henvise til et sidetall i skifteforhandlingsprotokollen, som igjen gjerne vil henvise til et sidetall i skifteregistreringsprotokollen.

 

Før oppsplittinga i tre protokoller førte sorenskriverne (vanligvis) kun én protokoll, og denne kalles ganske enkelt skifteprotokoll. Husk ellers at alle skifteprotokoller egentlig er kopibøker med avskrifter av de originale skiftebrevene.

 

Les også om skifte i Norsk historisk leksikon: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Skifte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.