Gå til innhold
Arkivverket
Dag T. Hoelseth

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 3 (1792-1814), Fødte og døpte 1814, Side 93

Recommended Posts

Dag T. Hoelseth

Østfold fylke, Skjeberg, Ullerøy, Ingedal i Skjeberg, Ministerialbok nr. I 3 (1792-1814), Fødte og døpte 1814, Side 93, nr. 90

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20060306040501

 

Født 24. juni 1814, døpt 30. desember. Noen som føler seg kallet til å gjøre et forsøk med Karen Elisabeth til høyre her? Foreldre skal være Ole Severin Krefting og Karen Matha Goller (Holler?). Takk på forhånd!

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Dag,

 

Det later til at lenken dessverre er til Copulerede på Nesodden 1836, så det er godt at du har opplyst kilden med stor nøyaktighet i teksten.

 

Mvh Are

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen
Skrevet (endret)

Dag,

 

Denne lenken skulle kunne duge: https://media.digitalarkivet.no/view/7438/94

 

Setter inn et utkast til transkripsjon:

 

«90 Hr Forvalter Ole Severin Krefting og Karen Mathea Goller (?) Jsse Glasværk D : Karen Elisabeth Fadd Madm Bigum, Jomf: Karoline Michelsen, Forvalter [xx] Jversen, Hr S: Bigum og Hr Lieutenant Peder Moltgard fød paa Freder(i)kstd dj: 24 Juni f. Sted(?) hiemedøbt, confir: i Kirk dj: 30 [Decbr?] v [xx]»

 

Andre kan bidra med korrektur og utfyllinger.

 

Morens navn later til å være Goller, men andre øyne bør se på dette også.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Tusen takk skal du ha, Are! Det er åpenbart at jeg hadde to sider oppe samtidig (gjaldt dog samme person!) og kopierte siden for giftermålet i stedet for dåpen. Sent på kvelden var det også ... Her er den korrekte lenken:

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20061013030629

 

(Du la ikke inn permanent lenke over ...)

 

Er det slik å forstå at datoen 24. juni gjelder hjemmedåpen? Det er altså ikke snakk om fødselsdato? I forbindelse med en liten wikiartikkel ettergår jeg noen av opplysningene oppgitt på Sveaas.net:

 

http://www.sveaas.net/getperson.php?personID=I28474&tree=tree1

 

Der er det mye bra, men også noen feil (for eksempel så døde ektemannen Paul Rudolf Røer i 1890, ikke i 1869) ... Og dessverre ingen kildelenker ...

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Karen Matheas navn skrives Holler med H i folketellingen 1801:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058231001082

 

Men nå har jeg ikke sett originalen heller. Ser ut til at Karen Elisabeth Krefting f. 1814 var oppkalt etter en eldre søster.

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad
9 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

fød paa Freder(i)kstd

Barnet er vel født på Frederikshld.? (Halden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

#6. Ja, det mener personen bak Sveaas.net også.

 

DTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen
3 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Karen Matheas navn skrives Holler med H i folketellingen 1801:

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058231001082

 

Men nå har jeg ikke sett originalen heller. Ser ut til at Karen Elisabeth Krefting f. 1814 var oppkalt etter en eldre søster.

 

DTH

 

Her er tellingen i skannet versjon hvor det etter det jeg kan se står skrevet Holler:

 

Akershus fylke, Hurdal, Feiring i Hurdal, Statlig folketelling nr. 9 (1801-1801), Protokollside, Side 690b-691a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090804660301

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen
10 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Barnet er vel født på Frederikshld.? (Halden)

 

Støttes. Ved nærmere ettersyn: Det skal nok være "hld". Senere på samme linje har vi en st-ligatur i "sted", som fremstår som annerledes enn bokstavkombinasjonen i suffikset til nevnte bynavn.

 

Mvh Are

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bård Olsen

Karen Elisabeth (No.1) født Christiania 1787 er en eldre halvsøster, foreldre Ole Severin Keefting og Johanne Maria Holm .
Sansynligvis er det hun som er oppført som fadder i dåpen som "Mdm.Bigum" siden hun giftet seg med Søren Bigum (Fadder "S.Bigum") i Skjeberg 14.10.1812.

Ole Severin Krefting er forøvrig døp 7.april 1768 i Skien, ikke 1774 i Oslo slik sveaas.net hevder.

Ellers har jeg en haug med informasjon om Krefting fra han slutter som forvalter for Hurdal Glassverk i 1808 til han selger seg ut av Ise Glassverk og blir toller på Vallø i 1821-1822, men for mye å skrive her nå.

Kona hans het Holler, ingen G 😉
 

mvh

Bård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Da burde det bli omtrent slik:

 

90. Hr. Forvalter Ole Severin Krefting og Karen Mathea Holler, Ise Glasværk 😧 Karen Elisabeth. Fadd: Madme. Bigum, Jomf. Caroline Michelsen, Forvalter J. I. Iversen, Hr. S. Bigum og Hr. Lieutenant Peder Moltgard, fød paa Frederikshld. d. 24 Junii f. Sted. hjemmedøb, confir. i Kirk. d. 30 Decbr. v. Skbg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.