Gå til innhold
Arkivverket
Jan Brøgger

Tyding dansk laugsbok 1712

Recommended Posts

Jan Brøgger

Min slektning Christian Brøgger ble skredder i København 1712. Jeg fant hans oppslag i laugsboken for skredderlaget, men har vansker med å tyde det.

https://www.geni.com/people/Christian-Brøgger/6000000014725936747?through=6000000011711845165#/tab/overview

Jeg trenger hjelp til å tyde det som står over streken - jeg er mest interessert i hvor han kom fra. Det jeg vet fra før: 1712 tager skrædder Christian Brøgger borgerskab i København. Han er født i Ålborg i Jylland.8.jan.  1688 (Kilde: Register til Kbh. Borgerskabsprotokol, Kbh. stadsarkiv)

Jeg har klart å tyde: Anno 1712, 5. October

Christian Brøger (død) (sidenummer 51)

(første linje uleselig)

Magistratens Tie? Ladre? i Oct? 

Mauritz? ???? j?? ? ? ? m? suedr?

gro? lauyr?  ????

Lenke til leser: https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1249221

Lenke til bilde: 

15-1333_dk-84_-skraedderlavet-_tailors_-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Lenkene dine viser ikke samme bilde som du har lagt ut. Jeg har store problemer med å lese fra bildelenken, men leser dette omtrent slik (med forbehold!):

Christian Bruger
Giorde Sin Afritzning Effter Velbeh. Magistratens Tilladelse i Oldermand Mauritz Jonassens huus og har M. saadan fuldesgiorde Laugets rettighed.

Om du ble noe klokere av dette, vet jeg ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Brøgger

Mange takk! Jeg hadde håpet å få vite mer om hvilket sogn han kom fra i Aalborg. Det ser ut til at jeg må få tak i borgerskapsprotokollen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.