Gå til innhold
Arkivverket

Hva i alle dager står det her?

Marte Fredly-Steen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Bladde gjennom kirkeboka og fant ut at min tippoldemors foreldre sitt giftemål skulle være nr.28. 

De heter Brede Andersen og Birte/Birthe Andersdtr. Selv når jeg vet hva jeg skal lete etter klarer jeg ikke å tyde navnene. Klarer noen av dere å se hva som står på rad 28?

Legger ved bilde og link

https://media.digitalarkivet.no/view/8969/446

hjelp hva står det her.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel møtt i forumet.

For å kome så langt, aksepterte du ein regel om å bruke fullt namn. Den bør du følgje.

par nr. 28: "Ungk. Artill. Brede Andersen og Pige Birthe Andersdtr. | f. Alneseiet, nu Molstadeiet  , Olerud"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er igrunn avgjørende å presentere seg med fullt navn. Ikke minst fordi vi som slektsinteresserte helt spesielt vil forvente at alle deltakere identifiserer seg. Det er jo det som er kjernen i hva vi driver med, nemdlig identifikasjonsarbeid.

Her gjelder det å kaste seg inn med liv og lyst, og å ikke holde noe tilbake. Anonyme personer i slektshistorien vil jo fremstå som kun NN (Nomen Nescio, altså Navn Ukjent (eg. ikke vite)) og det gir ikke særlig mye å gå på.

Med det samme: Det skader heller ikke å angi stedsnavn for de områder man er interessert i. Som nå avdøde historieprofessor Andreas Holmsen en gang skal ha sagt: "Historie uten geografi er nonsens".

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk! 

Klarer noen å tyde resten av det som står på raden? Forstår kolonnen med hvor gamle de va, men resten er igjen gresk.

Mvh Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fedrene: "Anders Ellings.", "Anders Jensen"

forl: "And.(?) Anders. Almseiet, anders Ander. Dvergsteenseiet"

lyst: "18de, 25de Mai, 1 Juni"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kolonne handler om vaksinasjon (koppevaksine). Så vidt jeg kan se står det:
Vaccination

Han vacc 9/4 41 hun 13/4 40 Attest af Vaccinator E. Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.