Gå til innhold
Arkivverket

Forbryteralbumet

Staal Alfredsen
 Del

Recommended Posts

Statsarkivet i Oslo har lagt ut bilder som er tatt av fengslede personer fra 1880-1915. Min oldefar Johan Alfred Johannesson Rydberg, født 25.08 1860, ble i januar 1890 fengslet i Botsfengselet for tyveri (se Polititidende 1891, 53,D1). Han satt 1 år. Jeg hadde derfor håpet å finne bilde av han i ovennevnte Forbryteralbum. Jeg finner ham ikke blant bildene fra 1887-1891. Bilder tatt i perioden 1892-93 er ikke utlagt. Finnes ikke disse bildene eller er de ikke lagt ut enda? Kunne vært greit å sjekke om han fantes her.

Polititidende 18901 53 D1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Staal Alfredsen skrev:

Bilder tatt i perioden 1892-93 er ikke utlagt. Finnes ikke disse bildene eller er de ikke lagt ut enda? Kunne vært greit å sjekke om han fantes her.

I kildeinformasjonsfeltet finner du kildereferanse med lenke til Arkivportalen, som inneholder katalogen for arkivet SAO/A-11137 Oslo politikammer, kriminalavdelingen. Du vil der se at det i serien med forbryteralbum er et opphold mellom 1891 og 1894. Det finnes med andre ord ikke noe album for denne perioden; sannsynligvis er det et album som har gått tapt på et eller annet tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Her er Elias Edvard Johansen Rydberg https://digitaltmuseum.no/021017980850/elias-edvard-johansen-rydberg

Og her er hans bror https://digitaltmuseum.no/021017982277/johan-alfred-johanneson-rydberg

For 14 dager siden fant jeg dåpen til deres mor. Hun var norsk og ikke av tater-ætt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil dette seie at det manglande albumet er hos Justismuseet?

Det kan se slik ut, men jeg skal få sjekket noen tilfeller mot fangeprotokollen for Botsfengslet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Det kan se slik ut, men jeg skal få sjekket noen tilfeller mot fangeprotokollen for Botsfengslet

Jeg har sjekket noen få tilfeller, og jeg har funnet noen i perioden 1891-1894. Så det er verdt å se om bildet kan være der.

Men det er nok uansett ikke alle fanger som ble fotografert skulle jeg tro

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.