Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Ser at også mine "forfedre" reiste fra Odalen og inn til Oslo for å gifte seg.  Har lurt litt på hvorfor ?  Har tenkt, at er det mulig at giftermålet kan har skjedd og en av de impliserte ikke er "god nok" for den andre familien ?   Da min bestemor, som er kommer fra en "stor" gård gifter seg med en fra en husmannsgutt i Oslo  er ingen av min bestemors familie forlovere, forloverne kommer fra min bestefars familie

Hei. Det var helt vanlig på Hadeland å gifte seg i Kristiania på den tiden. Se lenke til kirkebok for Lunner Sogn i Jevnaker  prestegjeld - f. eks fra 1893 og utover.  Noen år var 10-15-prosent eller mer av vielsene  i Kristiania, ofte i Johanneskirken (innviet 1878, revet 1928) , men også  i Trefoldighetskirken, Gamle Aker kirke , Vår Frelsers kirke  osv. Det var gjerne barn fra bondemiljøet , håndverkere oa, og slett ikke fordi den ene parten var uønsket. Det var heller ikke fordi ektefellene bodde i byen.  Det kan heller se ut som en motesak, i (øvre) middelklasse. Jevnakerpresten har samvittighetsfullt ført vielsene inn i kirkeboka "hjemme", og det er trolig en relativt komplett liste. Jeg har ikke sjekket hva som står i kirkebøkene fra Oslo.  Se lenke og bla:   SAH, Jevnaker prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1891-1906, s. 153

https://media.digitalarkivet.no/view/3061/172

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.