Gå til innhold
Arkivverket

Anne Karine Jensdatter

Arlene Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter slektslinjen tilbake fra Anne Karina Jensdtr. (f. 1784, Jevnaker) og tror at følgende er rett for en del av den:

Anne Karina Jensdtr., datter av

Jens Engebretsen Bjertnes og Dorte Johannesdtr./Johansdtr. (gift 1781)

dåp Anne Karina, Jevnaker, 1784: https://media.digitalarkivet.no/view/9335/165?indexing

Jens Engebretsen Bjertnes, sønn av

Engebret Hansen Bjertnes (Ingebert Hansen Bierdnæs, f 1703) og Marte/Marta Knutsdtr. (gift 1732)

dåp Jens Engebretsen, Lunner, 19 mai 1746: https://media.digitalarkivet.no/view/9334/45149/55

(mor er ikke nevnt)

eller:

Jens Engebretsen Bjertnes, sønn av

Engebret Hansen Bjertnes (Ingebert Hansen Bierdnæs, f 1703) og Marte/Marta Knutsdtr. (gift 1732)

dåp Jens Engebretsen, Lunder, Langfredag, Lunder, 23 apr 1734  Ingebret Hansens drengebarn døpt med navn Jens: https://media.digitalarkivet.no/view/9334/42    

Spørsmål 1: Hvis jeg har lest kildene rett, og det finnes to Jens av samme foreldre, hvilken Jens er den rette, dvs. far til Anne Karine Jensdtr? Eller handler det seg om to ulike Ingebert Hansen?

Spørsmål 2: Hvem er foreldrene til Engebret Hansen Bjertnes (Ingebert Hansen Bierdnæs), f. 1703? Jeg har sett gjennom alle «Hans xxx» på minnepennen til Randi Bjørkvik. Det er veldig få som passer i tiden. Faren må være født før ca. 1680, tenker jeg. Er det mulig at denne Hans Larsen er faren?

*Hans Larsen fra Haga i Lunner, f ca 1645, gift 16xx med Karen Jensdatter («Hans Hages kone» tb 1674—hva er tb?). Hans: oppsitter i 1665, 20 år gml. Jeg kan ikke tyde resten av det som står om han. (Hans Larsen Bjertnes kan det ikke være siden han er født i 1705.)

Jeg blir veldig takknemlig hvis noen kan skape klarhet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekort:

https://media.digitalarkivet.no/view/39947/571?indexing=

Skifte:

Venstre side.

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, J/Ja/L0008: Skifteprotokoll, 1783-1802, s. 652b-653a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090112620666

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Jeg forstår dessverre omtrent ingen ting av slike rettslige dokumenter, f. eks. hvem får hva av hvem, og hvem betaler noe. Jeg tør derfor ikke gå inn i slike ting i familiehistorien. Det ser ut at + betyr at vedkommende er død. Utover det er det gresk for meg… Er det to kolonner på dokumentene, eller gjelder tallene til høyre personen oppført til venstre? Jeg hadde allerede funnet Anne Karines mann, Tobias Hansen Vang, men nå ser jeg at han var "gjestgiver", som vel bety at han drev et gjestgiveri. En artig detalj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arlene Hansen skrev:

Var innom forumet men forstår ikke hva du mener med #5 og #6. Det er 300 emner.

Innlegg 5 og 6 i dette temaet.

La først inn skiftekortene.

La etterpå inn skiftene.🙂

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjennom de innlegg jeg har laget i dette temaet ditt. 🙂

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frustrert! Det har pepet flere ganger, men jeg finner ikke svarene. Det skjer ingen ting når jeg trykker på "vis svar" enn at knappen blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jens Engebretsen f i 1746 er korrekt. Jens Engebretsen f 1734 var fra Harestua, ikke fra Bjertnes.

Hans far Engebret Hansen – som du har

Hans far Hans Larsen som var fra Øvre Vang og gift med Eli Engebretsdtr Bjertnes

Far til Lars var Lars Andersen gm Rønnaug Torgersdtr fra Grymyr, gardbruker på Øvre Vang

Far til Eli var Engebret Haraldsen fra Færden? gm Ellen/Eli Toresdtr – evt Dorte Larsdtr osv, gardbruker på Bjertnes

Men alt dette og mye mer kan du jo stort sett finne på Randi Bjørkviks «minnepinne» som du synes å ha tilgang til. Randi brukte Ingebret, ikke Engebret.  Men dersom du ikke har denne «minnepinnen», kan jeg evt sende deg en mer omfattende oversikt.

Jens sitt første ekteskap i 1781 med Dorte Johannesdtr Melbostad har hun lagt under Gran

Jens sitt andre ekteskap i 1795 med Anne Olsdtr Kittelsrud har hun lagt under Jevnaker

Randi B har ikke noe om Dorte Johannesdtrs familie.  Jeg har som en svak arbeidshypotese at hun kan ha vært var datter av  en Johannes Melbostad som i 1773 var  curator (gardsbestyrer) hos Hammer på Melbostad. Han var nok ikke fra Hadeland. Jens og Dorte kalte sin første datter Anne-Carine, sin neste datter Valborg. Mor til Jens var Marte – som ble kalt opp seinere. Dette var uvanlig oppkallingsrekkefølge på Hadeland. Kan navneoppkallingen gi noen hint om navnet på mor til Dorte?  (En Johannes Mortensen begravet fra Melbostad/Melbustad 28.8 1780, i lægd, uten alder, er svært usikker?)

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Per Jacob,

Takk for mange opplysninger. Jeg har bladd opp det meste på RBs minnepenn.

Hva mener du med en mer omfattende oversikt? Er det noen regler her for utveksling/offentliggjøring av e-postadresser, eller kan vi få kontakt på en annen måte?

Hilsen fra Arlene

Lenke til kommentar
Del på andre sider