Gå til innhold
Arkivverket

Panteobligasjon i Stavanger 1882

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et par innføringer i panteboken igjen som jeg ikke forstår. 

Denne står på venstre side datert 1. november 1882 og omhandler en panteobligasjon med Edvard Ellingsen, Svend Taraldsen Gramstad og Theodora Taraldsen involvert!

https://media.digitalarkivet.no/view/23524/26?indexing=

Har noen mulighet til å hjelpe meg å tyde dette ?

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder avlesning av  flere panteobligasjoner:

Aar 1882 den 1ste November blev inden Extrathinget for Stavang[er] ifølge Bythingsprotokollens Udvisende følgende Dokumenter aflæste:
Panteobligation fra Edvard Ellingsen til Norges Hypothekband stor 100 Spd med Pant i Hus No. 1559, dateret .... Juni 1872, thingl. s. D. se Pantebog No 13 Fol 938 ifølge Qvittering saal.: Siden nærværende Obligation er indfriet og anbefales til Aflæsning. Hypothekbankens Laanekontor i Bergen 2 23 Oktbr 83. H. Faye, Georg Kihle Kasserer.
Panteobligation fra Edvard Ellingsen til Tarald Svendsen Gramstad stor 130 Spd med Pant i Hus No 1559, dateret 22d Octbr 1873, thingl 23d Octbr s. A. se Pantebog No 14 Fol. 133 ifølge Qvittering saal: Paa Skifte sluttet den 8d October 1883 i Boet efter afdøde Tarald Svendsen Gramstad og før afdøde Hustru Malene Gramstad er nærværende Panteobligation med Renter fra 11te Juni 1883 udlagt Arvingen Sønnedatter Theodora Taraldsen. Stavanger Skifteret den 22d Oktober 1883. Christensen. - Qvitteres til Aflæsning. Stavanger 22d October 1883. Thdora M. Tharalsen. Til Vitterlighed P. A. Peter[sen] E. Lund.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er den fra Tobias Taraldsen (venstre side) du er interessert i?

Panteobligation. Undertegnede Tobias Taraldsen erkjender herved at have erholdt tillaans af Kontorist K. Bakke Kr. 800 - er otte Hundrede Kroner, som jeg forpligter mig til at tilbagebetale ham eller Ordre efter 3 - tre - Maaneders forudgaaende Opsigelse fra en af Siderne og imidlertid at forrente med 5 - fem - Procent Rente p. A. fra Dato og skal Renterne erlægges hvert Aars 11te Juni og 11te December hver Gang med det Halve. - Til Sikkerhed for Kapital, Renter og mulige Omkostninger pantsætter jeg herved med 1ste Prioritet min ved Skjøde dateret 2d., thinglæst 5te November 1883 tilhjemlede Andel af Løkken C.2 paa Egenæs med paastaaende Husebygninger saavelsom disses Assurancesum og de i Tilfælde af Ildsvaade nyopførendes Bygninger. - Dersom Renterne ikke erlægges i rette Tid eller Kapitalen ikke efter Opsigelse betales som anført skal Kreditor være berettiget til uden foregaaende Lovmaal, Dom eller Exekution at sætte den pantsatte Eiendom til Auction for i sammes Udbringende at erholde sig skadesløst fyldestgjort for sit Tilgodehavende med Renter og Omkostninger og fraskriver jeg mig, for saadant Tilfælde, herved Løsningsretten. Det bemærkes at der paa Eiendommen hæfter Indfæstning 4 Spd ved hver ny Eiers Tiltræden og aarlig Afgift 2 Spd 48 s. begge Dele til Bykassen samt den paa Egenæs hvilende almindelige Veiforpligtelse og endelig Brugskontract til Svend Nilsen Gramstad paa et Jordstykke, thinglæst 4d Februar 1828. Stavanger den 10de Marts 1886. Tobias T. Gramstad. Til Vitterlighed. H. Hansen. E. Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider