Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallsprotokoll Bergen byfogd


Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

44 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Dødsfallprotkollen for årene 1934-1936 inneholder bare året 1934, hvor er resten??. Rune

 

Protokollen ble nok publisert på et tidspunkt da vi ennå ikke hadde så enkle løsninger for sperring av bilder. Siden vi ikke viser dødsfallsprotokoller f.o.m. 1935, ser det ut til at vi rett og slett ikke indekserte/publiserte den delen av protokollen som omfatter 1935 og 1936.

 

Det er fint at dette ble påpekt, for om jeg noen gang har vært klar over det, hadde jeg i alle fall glemt det nå. Men bildene vil altså uansett ikke bli fritt tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner å hugse at dei fleste (alle?) dødsfallprotokollane vart lagde ut fram til langt ut på 50-talet, før nokon fann ut at protokollane frå og med 1935 skulle sperrast. Eg rakk sjølv å leite i fleire av desse, og har også lasta ned ei side frå 1954 som eg framleis har. Så eg vil tru at også 1934-1936 var indeksert før materialet måtte fjernast. Alle desse protokollane bør vel overførast til dagens løysing, slik at det blir enkelt for folk i Arkivverket å gjere oppslag.

 

Årsaka til at desse måtte sperrast var vel fyrst og fremst mogelege opplysningar om adopsjon. Men eg kunne jo også lese at ein person som døydde i 1949 hadde ei dotter som var sinnssjuk og som budde på Neevengården. (Dette visste eg frå før).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg meiner å hugse at dei fleste (alle?) dødsfallprotokollane vart lagde ut fram til langt ut på 50-talet, før nokon fann ut at protokollane frå og med 1935 skulle sperrast. Eg rakk sjølv å leite i fleire av desse, og har også lasta ned ei side frå 1954 som eg framleis har. Så eg vil tru at også 1934-1936 var indeksert før materialet måtte fjernast. Alle desse protokollane bør vel overførast til dagens løysing, slik at det blir enkelt for folk i Arkivverket å gjere oppslag.

 

Nei, sperring av dødsfallsprotokoller f.o.m. 1935 var avklart før vi gikk ut med skanna skiftemateriale i 2009. Jeg ser av indekseringsloggen at dødsfallsprotokollene for Bergen f.o.m. 1936 ble indeksert og publisert så sent som i 2017; det var noe vi gjorde etter at innloggingssystemet var kommet på plass, slik at saksbehandlerne våre kunne ta protokollene i bruk. Da var det altså i 2017 "det glapp" med hensyn til sluttføring av indekseringa av protokollen 1934-1936. 

 

Sikker på at du ikke fikk sida fra 1954 tilsendt fra SAB på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt sikker på at materialet vart lagt ut ved ein glipp og at eg rakk å bla i fleire av protokollane før dei blei fjerna. Eg er også heilt sikker på at eg lasta ned sida frå 1954 før protokollane vart fjerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Og her er bevis for at eg har rett:

 

OK, jeg gir meg!

 

Prinsippet om sperring f.o.m. 1935 var nok uansett knesatt fra starten, men noen hadde da kommet i skade for å indeksere protokollene for Bergen, på tross av en (kanskje ikke godt nok kommunisert) instruks om at indekseringa skulle stoppe ved årsskiftet 1934/1935. På denne tida var det ennå slik at alt som ble indeksert, ble automatisk publisert, uten at vi kontrollerte arbeidet og rettet eventuelle feil. Det ble tatt for gitt at all indeksering ble 100 % korrekt på første forsøk, men det er som kjent menneskelig å feile, så i senere år har det alltid vært en form for annenhånds kontroll før publisering. (Denne kontrollen er heller ikke ufeilbarlig, men en glipp som den her omtalte, ville ikke ha skjedd i dag.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Måtte ein då slette indekseringa, slik at alt måtte indekserast på nytt i 2017?

 

Det var det som ble gjort. Nå er disse protokollene relativt raske å indeksere, så det var ikke store mengder arbeid som gikk tapt.

 

Vi kunne i stedet opprettet en ekstra indekseringstabell og flyttet indekseringsdataene dit, men da dette ble oppdaget, ville vi sikkert handle raskt - jeg må medgi at jeg ikke husker hendelsen snart ni år etter - og kanskje hadde vi ikke der og da de rette folkene tilgjengelige til å gjøre de nødvendige grepene i databasen. Jeg ser at 22. november 2009 var en søndag, så det er mulig vi ble klar over dette fredag ettermiddag og prompte slettet indekseringsdataene før helga. Hvor mange dager eller uker protokollene hadde vært tilgjengelige, vet jeg ikke nå. (Jeg blir fristet til å grave i gammel e-post for å finne ut hva som faktisk skjedde.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det var snakk om eit par dagar før protokollane var vekke. Fann du noko om dette i gamle epostar frå 2009?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg trur det var snakk om eit par dagar før protokollane var vekke. Fann du noko om dette i gamle epostar frå 2009?

 

Jeg får ikke anledning til å undersøke før tidligst onsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 12.17, Rune Bergesen skrev:

Dødsfallprotkollen for årene 1934-1936 inneholder bare året 1934, hvor er resten??. Rune

 

På 16.8.2018 den 13.05, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Protokollen ble nok publisert på et tidspunkt da vi ennå ikke hadde så enkle løsninger for sperring av bilder. Siden vi ikke viser dødsfallsprotokoller f.o.m. 1935, ser det ut til at vi rett og slett ikke indekserte/publiserte den delen av protokollen som omfatter 1935 og 1936.

 

Det er fint at dette ble påpekt, for om jeg noen gang har vært klar over det, hadde jeg i alle fall glemt det nå. Men bildene vil altså uansett ikke bli fritt tilgjengelige.

 

Nå er protokollen komplett i Digitalarkivet, men 1935- og 1936-årgangen er altså sperret. Det var fint at dette ble påpekt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 15.23, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg trur det var snakk om eit par dagar før protokollane var vekke. Fann du noko om dette i gamle epostar frå 2009?

 

Jeg fant en del e-poster, ja. Det viser seg at vi i november 2009 var i startfasen når det gjaldt indeksering og publisering av dødsfallsprotokoller. Det var kun mikrofilmede dødsfallsprotokoller som var skanna, og kun enkelte fylker var representert. Det var mikrofilmet noen dødsfallsprotokoller, bl.a. for Bergen, til 1950-tallet, og da det fantes bruksfilmer av disse, trodde vi først at bildene også kunne legges ut i Digitalarkivet. Men bevisstheten omkring sensitive opplysninger hadde vært i utvikling siden mikrofilmingens tid, og da vi ble klar over dette, fjernet vi ca. 13. november fire Bergen-protokoller som dekket perioden 1935-1942, og som var publisert. Yngre protokoller var ennå ikke indekserte/publiserte. (Det ble tatt backup av indekseringsdataene, men da protokollene ble lagt ut med sperre i 2017, ble de likevel indeksert på nytt.)

 

Dette var med andre ord et eksempel på at vi gikk litt for raskt fram, uten at vi hadde avklart alt som var nødvendig på forhånd. Heldigvis korrigerte vi oss selv raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og medan nokre protokollar vart fjerna vart andre lagt ut. Som tråden ovanfor viser vart det lagt ut protokollar fram til 1958 før alt vart fjerna. Eg bladde i fleire av desse, og fekk utvida slektstreet med nye opplysningar. Sida som eg lagra er frå november 1954.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

... og medan nokre protokollar vart fjerna vart andre lagt ut. Som tråden ovanfor viser vart det lagt ut protokollar fram til 1958 før alt vart fjerna. Eg bladde i fleire av desse, og fekk utvida slektstreet med nye opplysningar. Sida som eg lagra er frå november 1954.

 

Jeg ser at jeg innførte stopp av indeksering av ytterligere dødsfallsprotokoller for Bergen 10. november 2009, og at vi 12. november fjernet det som var indeksert og publisert, dvs. t.o.m. 1942. Beskjeden om indekseringsstopp kan ikke ha nådd fram dit den skulle, for 16. november oppdaget vi at 11 nye protokoller var indeksert og automatisk publisert. De ble nok da fjernet samme dag, så de var vel bare tilgjengelige 3-4 dager, vil jeg tro.

Da skulle historikken være klarlagt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.