Gå til innhold
Arkivverket

Agder: Hvem var Torborg Andersd. Kile, viet til Svenke Elefsen Wonne i Kristiansand i 1756?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Svenke Elefsen Wonne og Torborg Andersd. Kiile troloves 12.11.1755 og vies 29.01.1756 i Kristiansand (lenke til den transkriberte innførselen fra kirkeboken). Svenke bor på Vaadne (Vånne) i Evje. Han er født i 1731 på Kjetså i Hornnes, hvor moren Torborg Asbjørnsdatters slekt hadde holdt til gjennom flere generasjoner. Farsslekten til Svenke hadde lange røtter på Vaadne, med sidegrener opp til Kleveland og Omland. Slektsgrenen til Svenkes ektefelle – Torborg Andersdatter Kile – har det imidlertid vist seg vanskeligere å komme videre med, og her kunne jeg trenge litt hjelp fra Agder-kjennere og andre kyndige slektsgranskere på forumet:

 

Torborg har trolig bodd i Kristiansand på vielsestidspunktet, siden det var der giftermålet ble inngått. Videre anser jeg det som høyst sannsynlig at hun har fått med seg Kile-navnet fra Kile i Hægeland. Utveksling av ektefeller mellom Hægeland og Evje forkom ganske hyppig, noe vi får et nytt eksempel på når Torborg og Svenkes datter Anne (f. 1758) gifter seg med Baar Mortensen, født på Tveite i Hægeland som sønn av Morten Jensen fra Gunstveit og Guro Baardsdatter fra Vikstøl (som etter hvert flytter til Landsverk i Evje).

 

Videre anser jeg Anders Jensen Kile som en mulig farskandidat for Torborg. Han opptrer som fadder for datteren (Gunvor) til Aasov Hageland og Aase Knudsdatter i Kristiansand 20.10.1748:

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070607310064 (nr. 94)

 

Barnets far, Aasov, er nok identisk med den «Osu» som i Hægelandsboka er omtalt på s. 11, som gift i Kristiansand, og som sønn av Tollei Ulvson på Hageland. En av de andre fadderne, Ole Tollisen Hageland, er ganske sikkert bror til Aasov/Osu, og som sådan identisk med den «Olav, bur i Kristiansand», som det refereres til samme sted i Hægelandsboka (og som åpenbart har med seg sin kone bant fadderne, oppført som «Mallene Ole Hagelands»):

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/6b1fcfbecea0fb8106da63e6bfd54d16.nbdigital?lang=no#13

 

Anders Jensen Kile er tydeligvis del av en krets med Hægelandsfolk som har flyttet til Kristiansand. Jeg regner med at den sannsynlige datteren Torborg Andersdatter Kile er født i Kristiansand før 1734, siden dåpen ikke ser ut til å være registrert i tilgjengelige kirkebøker (som går tilbake til dette årstallet). 

 

Kirkebøkene for Hægeland går ikke lenger tilbake enn 1753, og dette gjør at disse ikke kan brukes som kilde for Torborgs opphav, om hun likevel skulle vært døpt der, og ikke i Kristiansand. Jeg regner imidlertid med at hennes faderlige opphav er Anders Jensen Kile i Kristiansand, som sagt, og naturlig nok kan heller ikke slektsbakgrunnen hans spores i kirkebøkene for Hægeland eller Kristiansand. Dessuten klarer jeg ikke å plassere Anders ved hjelp av Hægelands-boka, og skiftekortene for Kile i Hægeland (og diverse andre gårder jeg har bladd gjennom) gir meg heller ingen nøkler. Søk i Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820 gir også negativt resultat. Rent hypotetisk kan man tenke seg at Anders Jensen har tilknytning til Gunstveit, hvor Jens-navnet var mye brukt (den sannsynlige datteren Torborgs egen datter, Anne, gifter seg med en mann med røtter på Gunstveit, slik jeg var inne på ovenfor).

 

Mitt spørsmål blir på denne bakgrunn om noen her på forumet sitter inne med kunnskaper som kan bidra til å løse spørsmålet om slektsbakgrunnen til Torborg Andersdatter Kile og den sannsynlige faren Anders Jensen Kile? Finnes det eventuelt andre relevante kilder enn de jeg har referert til (kirkebøker, Hægelandsboka, skiftekort, borgerrulle)?

 

Mvh Otto

 

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilleggsopplysninger:

 

31. mai 1765 er det dødsskifte etter Torborg Andersdatters mann, Svenke Ellefsen, på Landsverk i Evje, hvor familien ser ut til å ha flyttet en gang etter februar 1762, da den yngste av barna, Christen, ble døpt som sønn av Svenke og Torbor Vaadne: Lenke til skiftet (høyre side). Torborg dør i 1785 på Kleggetveit, hvor hun har vært gift 2. gang med Ole Jacobsen.

 

Christen Andersen Kile gifter seg i Kristiansand i 1755. Jeg vil tro at han er bror av Torborg -- også fordi Christen-navnet, som Torborg og Svenke bruker på sin yngste sønn, ikke finnes blant Svenkes forfedre.

 

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Anders Jensen Kile er identisk med Anders Jensen på Bringsvær

1694-1750 gift med Berte Ellefsdatter Grindland Finsland-1748?

Den eventuelle sønnen Christen Kile -1760 gift 1755 med Kirsten Knudsdatter Mid Li Holum, som ble gift 2. med 1763 med skipper Hans Gulbrandsen Holtz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Lurer på om Anders Jensen Kile er identisk med Anders Jensen på Bringsvær

1694-1750 gift med Berte Ellefsdatter Grindland Finsland-1748?

Den eventuelle sønnen Christen Kile -1760 gift 1755 med Kirsten Knudsdatter Mid Li Holum, som ble gift 2. med 1763 med skipper Hans Gulbrandsen Holtz.

 

Mange takk for interessant innspill, Jarl. Hvor kan jeg eventuelt finne mer informasjon om Anders Jensen på Bringsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må finnes i Hægelandsboken under Bringsvær (Bringsverd). I mine notater ser jeg at han nevnes som opprinnelig fra Gunstveit og at Berte Eilifsdatter også kan være fra Føreland. To barn nevnes: Jens i Kristiansand og Gunvor gift med Hans Torjesen Stokkelands Ødegård (er vel i Søgne). 

Det nevnes også en Jens Torusen Ytre Kile. men død på Bringsvær 1713 gift med Anne Tollaksdatter Lauvås -1720. Disse kunne teoretisk være foreldre til Anders Jensen (Men deres nevnte barn er Kari 1686, Anne 1693, Jens 1697, Toru 1702). 

Endret av Jarl B Haagensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg Bringsvær i Fjære, men selvsagt er det snakk om Bringsverd i Hægeland! Takk, Jarl,  for at du brakte meg på sporet -- som jeg tror fører i riktig retning. Jeg ser av Hægelandsboka (lenke) at Anders Jensen fra Gunstveit kjøpte gården fra Toru Jensen i 1729, etter at han og familien først hadde bodd på Djupesland. Videre står det at Anders gav opp gården i 1747, etter at kona Berte var død. Sønnen Jens hadde da flyttet til Kristiansand, slik du også skriver. "Anders Jensen Kile" dukker i 1748 opp som fadder i Kristiansand for datteren til Osu/Aasov Tolleisen fra Hageland, som er en av nabogårdene til Bringsverd. Sannsynligvis har Anders holdt til på Kile etter at datteren Gunvor i 1747 overtok driften av Bringsverd sammen med mannen Hans Torjesen (de flyttet senere til Søgne, som du også indikerer). Anders kan ha vært bofast på Kile den siste delen av livet, eller han kan ha bodd der en kort stund og deretter flyttet til sønnen Jens i Kristiansand. Det eneste jeg ikke får helt til å passe inn i dette mønsteret, er at den yngste sønnen til Torborg (altså Anders sin sannsynlige datter) gis navnet Christen. Jeg kan ikke se at dette navnet er brukt på noen av forfedrene til Torborg eller ektemannen Svenke. Har du, Jarl, noen forklaring på hvorfor Christen-navnet dukker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torborg Andersdatter og Svenke Ellefsen fikk fire barn før Svenke døde (dødsskifte 1765). Det første barnet (døpt i sept. 1756) er oppført som Tellef i kirkeboken. Dette er vel en variant av Ellef, og slik sett er førstefødte sønn oppkalt etter sin farfar, slik skikken var. Datteren Anne døpes 27. august 1758. Jeg har ikke funnet noen barn mellom Tellef og Anne i kirkebøkene, men det er for så vidt plass til ett til, om enn med temmelig trange marginer.  Uansett er det pussig at datteren døpes Anne, siden den nærmeste av formødrene med dette navnet ser ut til å være en tippoldemor på farssiden. Så også her er det et noe utradisjonelt navnevalg. Datteren Torborg døpes 23. mars 1760, oppkalt etter farmoren. Så kommer Christen, som døpes 28. februar 1762. To utradisjonelle navnevalg i barneflokken, ser det altså ut til. Jeg ser at du, Jarl, anfører 1760 som dødsåret til Christen Andersen Kile, og det er vel ikke utenkelig at Torbor og Svenke i 1762 oppkaller sin sønn etter Torborgs avdøde bror. Men for så vidt blir problemet med å vite hvor Christen-navnet kommer fra bare forskjøvet én generasjon bakover på denne måten, dersom vi forutsetter at Anders Jensen Kile er identisk med Anders Jensen som var på Bringsverd fra til 1747. Likevel er det en del som faller på plass dersom vi her har med én og samme person å gjøre, og inntil videre holder jeg fast i dette som en sannsynlig hypotese. (Har du forresten en kilde til 1750 som dødsår for Anders Jensen Bringsverd/Kile?)

 

Hypotesen kan i noe grad sies å bli støttet ytterligere av at Svenke og Torborgs datter Anne gifter seg med Morten Jensen på Landsverk i Evje, født på Tveite i Hægeland, sønn av Morten Jensen, opprinnelig fra Gunstveit, og Guri Baardsdatter fra Vikstøl. Gitt at hypotesen er riktig, gifter Anne seg med sin tremenning, siden hennes oldeforeldre på morfarssiden -- Jens Pedersen på Gunstveit og Guri Baardsdatter fra Djupesland -- er sammenfallende med ektemannen Mortens oldeforeldre på farfarsiden. Vi er her inne i en slektskrets med mange påviselige ekteskapsallianser. Selv om giftermål mellom tremenninger rent formelt er noe man fortsatt må søke om på 1700-tallet, er slike ekteskap ganske hyppig forekommende i denne perioden, etter min erfaring. Også søskenbarn-ekteskap fra denne tiden er det vel mange som har i sine slektstrær, selv om det ikke ble fritt frem for slike ekteskap før lovendringen i 1800.

 

Takk igjen for hjelpen, Jarl!

 

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jensen Bringsvær døde i Kristiansand 1750. Finnes i kirkebøkene. Finnes det skifte som kan opplyse om barna?

Endret av Jarl B Haagensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe skifte etter Anders Jensen Bringsvær, men i Kristiansand by, skifteprotokoll nr. 5, 1741-1755, finner jeg følgende:

 

Skifte etter Anders Andersøn Bringsvær fra 1746.

 

Skifte etter Aanon Jensen Kiile fra 1754.

 

Ved første øyekast ser ingen av disse skiftene ut til å inneholde relevant informasjon om "min" Anders. For øvrig finner jeg ikke begravelsen til Anders Jensen Bringsverd i kirkeboken fra 1750 for Kristiansand. Har du en dato eller lenke? En "Anders Jensen Bringsverd" begraves 26. sept. 1794, 64 år gammel, men dette er åpenbart en annen person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otto Martin Christensen skrev:

Jeg finner ikke noe skifte etter Anders Jensen Bringsvær, men i Kristiansand by, skifteprotokoll nr. 5, 1741-1755, finner jeg følgende:

 

Skifte etter Anders Andersøn Bringsvær fra 1746.

 

Skifte etter Aanon Jensen Kiile fra 1754.

 

Ved første øyekast ser ingen av disse skiftene ut til å inneholde relevant informasjon om "min" Anders. For øvrig finner jeg ikke begravelsen til Anders Jensen Bringsverd i kirkeboken fra 1750 for Kristiansand. Har du en dato eller lenke? En "Anders Jensen Bringsverd" begraves 26. sept. 1794, 64 år gammel, men dette er åpenbart en annen person. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ikke å kunne bekrefte opplysningen om Anders Jensens Bringsværs død i 1750. Jeg har notert i min database at han døde i Kristiansand, men finner ham nå ikke i ministerialboken. Det kan ha vært fra en annen kilde, men er ikke sikker på dette.

Jeg svarer senere hvis jeg finner det.  Leter fortsatt etter Anders Jensens aner. Han flyttet jo hele tiden på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du har fått med deg at Anders Jensen er sønn til Jens Pedersen Gunstveit 1639-94 og Randi (d.y.) Bårdsdatter Djupesland Finsland 1638-1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette nevner jeg indirekte i innlegg #8.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otto Martin Christensen skrev:

Torborg Andersdatter og Svenke Ellefsen fikk fire barn før Svenke døde (dødsskifte 1765).

 

De fikk også et femte barn, Anders, døpt 5.august 1764 i Iveland, og ført i kirkeboken der. Torborg ble også introdusert i Iveland etter denne fødselen. Jeg har ikke funnet Anders nevnt igjen, så han døde sannsynligvis som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan Almedal skrev:

 

De fikk også et femte barn, Anders, døpt 5.august 1764 i Iveland, og ført i kirkeboken der. Torborg ble også introdusert i Iveland etter denne fødselen. Jeg har ikke funnet Anders nevnt igjen, så han døde sannsynligvis som liten.

 

Takk, Jan, for supplering av barneflokken til Svenke og Torborg. Jeg ser at Anders døpes 5. aug. 1763 som sønn av Svenke og Torbor Vaanne. Dette betyr at de ennå ikke har flyttet til nabogården Landsverk (hvor det er dødskifte etter  Svenke 31. mai 1766, og ikke 1765, som jeg feilaktig skrev i innlegg #2). Både Vaanne og Landsverk ligger vel på grensen til Iveland, noe som muligens forklarer hvorfor Anders er oppført i kirkeboken for Iveland anneks-sokn og ikke under Evje hovedsogn. For øvrig ser jeg at det i dødsskiftet etter Svenke (høyre side) refereres til en Anders fra Iveland. Jeg er usikker på hva slags funksjon han har under skiftet, men det ser ut som om det står: "Enken blev ............ Anders Hansen Øfre Josland af Ivelands sogn". Det ser videre ut til at alle barna lever ved tidspunktet for skiftet, men sønnen Christen begraves i Evje tre år senere, 13. august 1769. Anne gifter seg, som tidligere nevnt, med Baar Mortensen. Hva som skjer med de tre andre (Tellef, Torborg og Anders) vet jeg ikke. Dødsskiftet etter Svenke er for øvrig det det tidligste eksemplet jeg har sett på den moderne bruken av etternavn, hvor farens patronym (Ellefsen) også brukes på barna -- dvs. på sønnene, mens døtrene kalles "Ellefsdatter". Det kan vel ha vært en ren "slip of the pen" fra den danskfødte sorenskriveren Hans Peter Odderbech. Svenke blir dessuten til "Svend".

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Otto Martin Christensen skrev:

 Hva som skjer med de tre andre (Tellef, Torborg og Anders) vet jeg ikke. 

 

Tellef giftet seg 1.november 1786 i Evje med Berte Skogdrivsdatter Vaanne og ble boende på Vaanne. Han døde imidlertid allerede 1789. De fikk en datter Torborg i juli 1787, men jeg finner henne ikke senere.

 

Torborg og Anders har jeg ikke funnet noe mer om, så jeg antar at de ikke levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan Almedal skrev:

 

Tellef giftet seg 1.november 1786 i Evje med Berte Skogdrivsdatter Vaanne og ble boende på Vaanne. Han døde imidlertid allerede 1789. De fikk en datter Torborg i juli 1787, men jeg finner henne ikke senere.

 

Torborg og Anders har jeg ikke funnet noe mer om, så jeg antar at de ikke levde opp.

 

Manhe takk for opplysningene.

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.