Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsdato med 0 på fødte/ døpte søk

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Tippoldefar Nils Torkildsen ble født 3 jan 1843, i Lom i Gudbrandsdalen. Ble senere gift i Hammerfest 25 okt 1874. Men jeg har ingen datoer på hans foreldre; Torkil Jacobsen, Husmand fra Lom i Gudbrandsdalen og Guri Knudsdatter. De var ikke gift. Torkil ble senere gift med en annen og sønnen vokste opp hos ham og stemoren. Vet ikke hva som skjedde med moren til Nils, lurer på om hun kanskje døde? Jeg finner ingenting når jeg søker på dem i arkivene. har heller ingen treff på noen av dem i My Heritage; denne grenen av familien er temmelig kort. Er lei av å bare fylle på med søsters stemor til tante til bestemors kusine og ikke komme et steg videre med direkte aner. Blir veldig glad for hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge inn lenker til opplysningene du har, så slipper hjelperne å bruke tid på å leite opp alt på ny.

Legg inn navn, årstall og sted i overskriften også...

Og der var Ann-Mary litt raskere enn meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg vet ikke hvordan jeg lager de lenkene. Men siste svar; samme dåp; står det ikke om dødsfall der? Jeg blir bare forvirret av de håndskrevne bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Tippoldefar Nils Torkildsen ble født 3 jan 1843, i Lom i Gudbrandsdalen. Ble senere gift i Hammerfest 25 okt 1874. Men jeg har ingen datoer på hans foreldre; Torkil Jacobsen, Husmand fra Lom i Gudbrandsdalen og Guri Knudsdatter. De var ikke gift. Torkil ble senere gift med en annen og sønnen vokste opp hos ham og stemoren. Vet ikke hva som skjedde med moren til Nils, lurer på om hun kanskje døde? Jeg finner ingenting når jeg søker på dem i arkivene. har heller ingen treff på noen av dem i My Heritage; denne grenen av familien er temmelig kort. Er lei av å bare fylle på med søsters stemor til tante til bestemors kusine og ikke komme et steg videre med direkte aner. Blir veldig glad for hjelp her.

Selv om det hadde ligget opplysninger om disse på  MyHeritage eller andre steder,bør man alltid kontrollere opplysningene i de originale kildene.

Baser som f.eks MyHeritage  kan inneholde feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å legge inn lenke;  neida, det gikk ikke nei. Var det ikke CTRL C og deretter CTRL V? Føler meg umoderne... Men jeg fant en folketelling fra 1801, 0514P Lom Prestegjeld.  Der står det at Husfar Paul Torkildsen og Mari Jonsdatter begge er i sitt første ekteskap. Men to av barna, Torkil 12 år og Ane 9 år står med etternavn Jacobsen/ datter og som "hendis børn"  Litt merkelig at hennes datter er samme alder som eldste ektefødte sønn, men det kan jo være først og sist på året. Men da må disse være født utenfor ekteskap men farskapet innrømmet av faren, siden de har hans navn? Eller?  Men en helt annen ting; det står oppført 6 stk som betegnes som tjenestefolk? Det høres da veldig storslått ut, selv for den tiden; jeg trodde dette var småbrukere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den samme tellingen som du har funnet.

Her fra Gamle DA.

Torkild Jacobsen er ikke sønn av  Paul Torkildsen og Mari Jonsdtr.

Torkild Jacobsen,12år,står som sønn av Synne Hansdtr.

Og han har en søster, Ane Jacobsd,9 år.

Synne Hansdtr er enke etter 1ste ekteskap.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010514&gardpostnr=84&personpostnr=1176&merk=1176#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et skudd i Blinde, men jeg finner en Guri Knudsdtr. gift 21.11.1827 i Lom med Niels Olsen Kielstad/Blakerejer?. Hans far Ole Johnsen og henne far Knut Larsen.

I den eneste Lomboka som er åpen for bruk på nett i Nasjonalbiblioteket, står det at denne Guri Knudsdtr. var datter av Knud Larsen fra Eklestugu/Knutstugu 1798-1837 og Kari Eriksdtr. f. 1779 på Søre Bjørgi  og død 1855 i Bakke. Guri var fjerde barn døpt i 1808. Om henne står det se uplasserte under Blakar.

Den bygdeboken som inneholder Blakar har jeg ikke tilgang til, og jeg kan derfor ikke se om det står noe der som kan bekrefte eller avkrefte om dette er rett Guri Knudsdtr.

Nils Olsen Blaker dør i alle fall 19.11.1832.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaahh, ok; Synne Hansdatter! Syntes det var merkelig med De andre to som foreldre ja! Ok, men da vet jeg det. Og det er da noe. Men den siden du sa var klokkerboken om dåpen var de som var døde i 1842, står det i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "fødde" øverst på siden.

Fødselsdatoen var 3 jan.Dåpsdatoen var 16 jan.Han var døpt i kirken,ifølge klokkerboken.

Samme dåpsdato står i ministerialboken.

Men det stemmer at kirkeboksiden ergentlig skulle vært brukt på innførsel av de som var død.

https://media.digitalarkivet.no/view/8914/171

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man i alle fall ikke skal være når man leiter etter slekt, er utålmodig.

Jeg har nå lett gjennom kirkeboka for Lom mellom 1832 og 1843, og i den perioden er der ingen enke Guri Knudsdtr. som gifter seg.

Så du har altså en Guri Knudsdtr. som blir enke på Blaker i 1832, og du har en enke Guri Knudsdtr. som får barn på Blaker i 1842.

Nå er ikke bygdebøker noen sikker kilde, men jeg ville likevel enten fått lånt den bygdeboka for Lom som inneholder Blaker, eller be om i et oppslag for å sjekke hva som står der under uplasserte om Guri Knudsdtr. f. 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, de har skrevet fødte med håndskrift? Så snilt av dem, dette var jo ikke vanskelig nok fra før... Hvis jeg noensinne blir lotto millionær så skal jeg BETALE noen for å finne ut av dette for meg. Det er som å sitte i time etter time og tålmodig knyte opp knute etter knute i et tredimensjonalt innviklet broderi der du bare kan se en eller to sider av gangen og når du endelig kommer til slutten så oppdager du at du har sittet og nøstet på feil tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Synne Hansdatter i innlegg 11.

Her er vel dåpen til sønnen Torkild Jacobsen.

Døpt 11 okt 1795.

Faren står som Jacob Torkildsen.

(Samme dåp (Samme dåp  ligger også i temaet i innlegg 18)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:VWGJ-VV6

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott; tusen takk! Ingenting som å få en dato! OG et navn. Så faren er en Torkildsen likevel da, selv om det ikke er Paul Torkildsen. Hmm; kan Jacob og Paul være brødre tro? Da ville det ikke være så rart om Synne bodde i Pauls hus med ungene. Det må jeg prøve å se om jeg finner noe om. Men så deilig at det begynner å spire noen blader på denne greina!  : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

Så flott; tusen takk! Ingenting som å få en dato! OG et navn. Så faren er en Torkildsen likevel da, selv om det ikke er Paul Torkildsen. Hmm; kan Jacob og Paul være brødre tro? Da ville det ikke være så rart om Synne bodde i Pauls hus med ungene. Det må jeg prøve å se om jeg finner noe om. Men så deilig at det begynner å spire noen blader på denne greina!  : )

Jeg har ikke skrevet at jeg er sikker på at det er riktig mann.

Jeg har funnet dåpen til denTorkild Jacobsen som var sønn av Synne Hansdatter på tellingen 1801.

(Som er lagt inn i tidligere innlegg)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger for ordens skyld inn lenke til det som står i Lom-boka om Eklestugu/Knutstugu og det som er foreldrene til Guri Knudsdtr. f.1808 som i 1827 ble gift til Blaker og som fra 1832 er enke på Blaker. Det er rimelig grad av sannsynlighet til at dette er mor til Nils Torchildsen.

Jeg vil igjen oppfordre temastarter til å få sjekket den bygdeboka for Lom som inneholder Blaker og se hva som står om Guri Knudsdtr. Ekle under uplasserte i Blaker.

https://www.nb.no/items/0ab2f10f7319de73df0b9e38f4ebdb2e?page=211&searchText=Bygdebok Lom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Rune! Ja, den lenken sier stort sett det du allerede har sagt. Men det forliket var jo interessant da; forlik om farskap, og så bor de på samme gård? De var ugifte samboere? Eller har jeg misforstått dette? Og hva betyr egentlig uplassert? Og hva betyr innerst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider