Gå til innhold
Arkivverket

Jekten HAABET i Stavanger rundt 1860

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det har eksistert mange seilskuter ved navnet HAABET opp gjennom tidene.

Når jeg nå søker opplysninger om denne jekten, tenker jeg at det kan være vanskelig å finne, men prøver likevel.

Ole Taraldsen, f 1828 på Eiganes ved Stavanger reiste ut på sjøen som så mange andre i dette distriktet.

Han var ute på mange seilskuter, men som SKIPPER  på jekten HAABET (12 kommerselester) en liten tur fra 22. 08.66 - 28.10.1866 tur retur Christiania.

3. november 1866 kjøper han 1/2 jekten HAABET og skylder Ole Vermundsen 185 spd.

14. desember reiser han ut som skipper på HAABET igjen og er ute til 12.07.1867 (til Christiania). Reiser ut igjen samme dag.

11. mars 1867 pantsetter han sin halvdel i HAABET.

12.07.1867 - 17.09.1867 er han ute som skipper på HAABET. Reiser igjen til Christiania.

Den siste reisen hans er som skipper på HAABET den 25. 09.1867 til ?

Jeg lurer på om det finnes noen informasjon om denne lille Stavangerjekten HAABET  ? Kan det være den som seinere ble ANNA af SAND ?

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M. L. Michaelsen: Stavanger sjøfarts historie: seilskibene og seilskibsfarten i aarene fra 1600 til 1922, er ei nyttig bok, men dessverre: ingen av dei skutene som er lista der med namnet "Haabet" kan vera di skute (s. 538/540). Om du vil sjå i boka: https://www.nb.no/nbsok/nb/f91e122f77ac580fd5aa0a549394af6c?lang=no#567

Du kan forsøka "Malmsteinregisteret":

http://kulturnav.org/978f91c5-f186-4531-8fe8-d8c1a663c9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt innlegg 😊.

Det er jo ikke sikkert jeg finner noe heller, men håpe kan man 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider