Gå til innhold
Arkivverket

Marith Hansdatter Sandøre/ Sandøra, gift Rastesen, f. 1741- d. 30 okt 1806/1808, nøyaktige datoer ønskes.

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Kan ikke lenke. Og her har jeg heller ikke funnet noe å lenke ennå.

Dette er en direkte ane, så da er det ekstra fint å få tingene riktig.

Marith Hansdatter Sandøre/ Sandøra født etter 1736 ifølge en kilde, 1741 i følge en annen.

Sandøra, Balsfjord, Troms.

Død 30 okt enten 1806 eller 1808, Ytre Tomasjord, Balsfjord, Troms.

Foreldre Hans larsen Sandøre og Anna Johnsdatter

Gift med Svend Rastesen

En haug med unger; Berit Maria, Niels, lars, Golla, Anne Cathrina, Ingebirg Marie, Adrian, 4xElse, Elen, Jacob m.fl.

Alle opplysninger dere super-forskere kan finne mottas med takk!

Dette er en ny gren for meg; så her har jeg ingenting annet enn smulene på My Heritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 finner jeg et ektepar Svend Rastesen og Marit Hansdatter bosatt i  i Lyngen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058501000334

Og da er vel dette dødsfallet til samme Marit Hansdatter:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=161360

En sønn Lars omkommer på sjøen 14 år gammel:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=161151

Svend gifter seg på nytt i 1814:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=37916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen; Grethe og Ann-Mary! Da er det kildene selv som har forskjellige fødselsdatoer på Marith. Da spørs det om jeg bare må velge en dato . Med mindre noen legger ut et bilde av gravsteinen, hvis den finnes ennå.

Men så artig at det står "Lappefolk"! Hah! Jeg visste at det måtte være noe samisk et sted; er bare SÅ kult! 

Dette er kanskje sjøsamer, siden de er fiskere?

Vet dere hvor jeg kan finne mer informasjon om det samiske?

Hvor kommer egentlig navnet lapper fra? Ordet får meg til å ville blande egg, mel og melk og sukker og steke noe godt som man serverer med syltetøy! 

Jeg har fått noen flere treff på My Heritage også, så da regner jeg denne for så løst som den kan bli for øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver;

"Da spørs det om jeg bare må velge en dato"

Syns ikke du skal skrive fødselsår/fødselsdato,om det ikke er funnet.

MyHeritage ,og andre slektsbaser, kan alle inneholde feil.

Slektsbaser er ikke primærkilder.

Man bør holde seg til de sikre sporene man finner via kirkebøkene.  🙂

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Innføringen av dødsfallet til Marit Hansdatter i des 1809,fra ministerialboken.

https://media.digitalarkivet.no/view/9715/195

Det må jeg bare ta ditt ord for; Ann-Mary, for de kråketærne der klarer ikke jeg å tyde!

Men da har jeg lært litt om samene; de var alle jegere, fiskere og samlere til omtrent middelalderen, da de startet med både tamreindrift og fiskerbondedrift. Men dette skillet var neppe strengt på noen som helt måte, man kunne vel fritt skifte fra det ene til det andre, om man hadde anledning. Ble vel giftet  begge veier også. Men med tanke på befolkningsvekst og begrensede beiteressurser så ble kanskje flere fiskerbønder enn at de skiftet den andre veien. Men det er jo mange fastboende som drømmer om et friere liv, så det blir jo bare gjetting.  Så sjøsame eller annen same, blir hipp som happ. 

Ikke så greit å se hvor lenge den grenen var rent samisk heller, for navnene ble jo fornorsket. Men det legger jo litt farge til slektshistorien.  Artig nok har jeg et bilde av mamma som ettåring, i en samedrakt. Neppe ekte, var nok "lånt" bare det søte og eksotiske på femtitallet. Men søt var hun!  : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Da må jeg lenke det, og det får jeg jo ikke til.

Du kan jo oppgi hvem det gjelder,når død,og i hvilken kirkebok dødsfallet er funnet.

Det er alltids noen som leter opp kirkeboken for deg.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 11.58, Lillian Ørndahl skrev:

Marith Hansdatter Sandøre/ Sandøra født etter 1736 ifølge en kilde, 1741 i følge en annen.

Sandøra, Balsfjord, Troms.

Jeg er ikke på MyHeritage, men er det herfra opplysningene dine kommer?

https://www.myheritage.no/names/svend_rastesen

Svend Rastesen, Ca. 1755 - 1829

Svend Rastesen ble født circa 1755, i fødested, til Raste Jonssen og Marit Jonssen (født Nielsdatter).
Raste ble født circa 1725.
Marit ble født circa 1730.
Svend hadde en søster: Marith Rastedatter.
Svend giftet seg med Marith Haagensen (født Hansdatter).
Marith ble født i 1741, i Sandøra, Balsfjord, Troms, Norway.
De hadde 5 barn: Berit Maria Svendsdatter, Hans Svendssen og 3 andre barn.
Svend levde i adresse.
His arbeidet som yrke.
Svend avgikk med døden på dag måned 1829, i en alder av 74 i dødssted.

På 5.9.2018 den 11.58, Lillian Ørndahl skrev:

Berit Maria, Niels, lars, Golla, Anne Cathrina, Ingebirg Marie, Adrian, 4xElse, Elen, Jacob m.fl.

På denne nettsiden https://vestraat.net/rossfjord-o/p309.htm#i33165 finner jeg følgende opplysninger om Hemming Haagensen, gift med Marit Hansdatter, født ca. 1741, død 1806:

Marith Hansdatter

F, f. circa 1741, d. 1806

Marith Hansdatter ble født circa 1741 i Sandøra, Balsfjord, Troms. Hun giftet seg med Hemming Haagensen, sønn av Haagen Gautesen og Ellen Hansdatter, i 1759 i Tromsø. Marith Hansdatter døde i 1806 i Tomasjord, Balsfjord, Troms.

Barn av Marith Hansdatter og Hemming Haagensen

Hvor har du opplysningene om 4 x Else og Jacob fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Jeg er ikke på MyHeritage, men er det herfra opplysningene dine kommer?

https://www.myheritage.no/names/svend_rastesen

Svend Rastesen, Ca. 1755 - 1829

Svend Rastesen ble født circa 1755, i fødested, til Raste Jonssen og Marit Jonssen (født Nielsdatter).
Raste ble født circa 1725.
Marit ble født circa 1730.
Svend hadde en søster: Marith Rastedatter.
Svend giftet seg med Marith Haagensen (født Hansdatter).
Marith ble født i 1741, i Sandøra, Balsfjord, Troms, Norway.
De hadde 5 barn: Berit Maria Svendsdatter, Hans Svendssen og 3 andre barn.
Svend levde i adresse.
His arbeidet som yrke.
Svend avgikk med døden på dag måned 1829, i en alder av 74 i dødssted.

På denne nettsiden https://vestraat.net/rossfjord-o/p309.htm#i33165 finner jeg følgende opplysninger om Hemming Haagensen, gift med Marit Hansdatter, født ca. 1741, død 1806:

Marith Hansdatter

F, f. circa 1741, d. 1806

Marith Hansdatter ble født circa 1741 i Sandøra, Balsfjord, Troms. Hun giftet seg med Hemming Haagensen, sønn av Haagen Gautesen og Ellen Hansdatter, i 1759 i Tromsø. Marith Hansdatter døde i 1806 i Tomasjord, Balsfjord, Troms.

Barn av Marith Hansdatter og Hemming Haagensen

Hvor har du opplysningene om 4 x Else og Jacob fra?

Har vært gjennom flere runder med treff på My Heritage. 2 av Elsene er enten dødfødt eller spedbarnsdøde, hvis jeg husker rett. Ble Marith og Hemming skilt eller døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Har vært gjennom flere runder med treff på My Heritage. 2 av Elsene er enten dødfødt eller spedbarnsdøde, hvis jeg husker rett. Ble Marith og Hemming skilt eller døde han?

Om de hadde vært dødfødt hadde de vel kanskje ikke hatt noe navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være greit å styre litt unna opplysningene i MyHeritage en stund.

Man vet jo ikke om opplysningene som er lagt inn er korrekt.

Hemming står som død i 1799,og Marith står som død i 1806.

For å finne dødsfallene til Hemming Haagensen og kona Marith Hansdatter må man ta en tur inn i kirkebøkene,og sjekke om opplysningene om dødsårene stemmer.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemming Haagensen

M, f. circa 1731, d. 1799

Hemming Haagensen ble født circa 1731 i Kaldslett, Tromsøysund, Troms. Han var sønn av Haagen Gautesen og Ellen Hansdatter. Hemming Haagensen giftet seg med Marith Hansdatter i 1759 i Tromsø. Hemming Haagensen døde i 1799 i Tomasjord, Balsfjord, Troms.

Det ser ut som det har skjedd en sammenblanding av to Marit Hansdatter her. Som Ann-Mary skriver i innlegg #10, så kan MyHeritage og andre slektsbaser inneholde feil og sammenblandinger på grunn av for eksempel navnelikhet, og slektsbaser er heller ikke primærkilder. Feil kan lett spre seg fra slektsside til slektsside - vi får det vi kan kalle "slektsvirus".

Hvis du vet at din ane Marit Hansdatter var gift med Svein Rastesen, så hold MyHeritage utenfor, og se hva kilder som kirkebøker og folketellinger sier om bosted, antall barn, giftermål og dødsfall. 

Du kan også sjekke bygdebøker, en del av disse er digitalisert og ligger i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek www.nb.no. Det er ikke alle bygdebøkene du kan bla direkte i på nettet, det gjelder for eksempel det bindet av bygdebok for Lyngen, hvor jeg fikk treff da jeg søkte på "Svend Rastesen" - her er lenke til bygdeboka: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2018071348027.  

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du ikke blir skremt bort av alt vi sier om slektssider som inneholder feil osv. osv. Det er supert at du legger ut spørsmålene dine, for vi er her for å bidra med svar og hjelp. Og det at du legger ut spørsmålene om Marit Hansdatter og Svend Rastesen, bidrar også til at vi kanskje kan få ryddet opp i misforståelser og sammenblandinger og feil i MyHeritage og andre slektssider. 

Slektsgransking kan være tidkrevende, men det er utrolig spennende,  og det kan være mye prøving og feiling og spørsmål underveis. Noen ganger havner man også på det man kaller en "dead end", fordi det ikke lar seg gjøre å finne flere opplysninger om en person. Og selv om man har holdt på en stund, er det alltid noe nytt å lære. 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Grethe!  🙂

Det er så fort gjort å trå feil,om det er flere par med samme navn,i samme område.Plutselig kan man befinne seg i en annen slekt enn sin egen.

Det flotte med å bruke primærkilder er at man da får kontrollert opplysninger på personene ledd for ledd bakover i slekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider