Gå til innhold
Arkivverket

Augustus - reg.. av begravelser

Anne Marie Sandhaug
 Del

Recommended Posts

Presten har  ført inn avdødes avdøde pårørende,(som regel avdød ektefelle)som en ekstraopplysning,   f eks "Enken efter Malermester Svendsen -  Maren Pedersdatter - begraves 13.mars 1856". Her ser jeg 3 alternativer til å føre opp Malermester Svendsen: 1) I feltet for pårørende, som avdød Malermester Svendsen. 2) I feltet for avdødes stilling, dvs i dette tilfellet Enkens stilling. 3) I merknadsfeltet.   Hva er å anbefale? Med vennlig hilsen Anne Marie Sandhaug, Slekt og Data Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å føre dette opp på følgende måte:

avdødes tittel: Enke

pårørende: Malermester Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 7.9.2018 den 17.19, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

jeg pleier å føre dette opp på følgende måte:

avdødes tittel: Enke

pårørende: Malermester Svendsen

Til Renathe-Johanne Wågenes

Det er stor forskjell på å føre 'avdøde Malermester Svendsen' (som må være riktig) og bare 'Malermester Svendsen' i pårørendefeltet. Pårørende ved et dødsfall er mennesker som er i live på tidspunktet for dødsfallet/begravelsen. Dersom det ikke føyes til at Malermester Svendsen er avdød, må jo han utelukkes som den avdøde enkens døde ektemann av de som får treff i den transkriberte versjonen av kirkeboken. Dette er ikke kildetro avskrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det er stor forskjell på å føre 'avdøde Malermester Svendsen' (som må være riktig) og bare 'Malermester Svendsen' i pårørendefeltet. Pårørende ved et dødsfall er mennesker som er i live på tidspunktet for dødsfallet/begravelsen. Dersom det ikke føyes til at Malermester Svendsen er avdød, må jo han utelukkes som den avdøde enkens døde ektemann av de som får treff i den transkriberte versjonen av kirkeboken. Dette er ikke kildetro avskrift.

Her er eg enig med deg; sjølvsagt skal ein gå i kjelda og sjekke, men det er berre å innsjå at det er mange som ikkje vil gjere det, og dei vil sitje att med inntrykk av at målarnmeisteren er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

En "pårørende" er i live! Derfor er det galt å føre opp en avdød ektefelle i felt for pårørende.

Kanskje er det då felt-teksten som er feil - ? Når presten gravlegg Sl Jørgen Eriksens hustru Anne Jakobsdtr, bør namnet hans framgå av avskrifta. Men kanskje er ikkje "pårørande" rette ordet å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

Du må gjerne skrive avdøde Malermester som tittel på pårørende. Det er ikke feil å skrive inn pårørende selv om de er døde. 

Da kan man finner malermesteren når du søker på Avansert personsøk på f.eks etternavn og tittel

Skriver man i merknadsfeltet, kan du ikke søke på ham

skriver du det i hustruens tittelfelt, så får du ham kun frem etter at du har søkt på opp konen, eller hvis du søker i tittelfelter. Jeg hadde ikke søkt i tittelfelt etter en person, det virker ikke naturlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Er ikke Augustus en database da? Da skal en kunne søke på alle felt som registreres også merknadsfelt. Har transkribert de som gikk til nattverd i Iowa og der har presten skrevet opp i merknadsfelt  Manden i krigen   og noen ganger hans navn, Han var da i borgerkrigen så de kan jeg søke etter i BD87.    Står ikke mannens nav der så kan jeg bruke ekteskap eller barnedåp for å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.