Gå til innhold
Arkivverket

Kvinesdal Venstre


Terje-André Kvinlaug
 Del

Recommended Posts

Hei, mitt navn er Terje-André Kvinlaug og jeg skal i høst skrive bacheloroppgave om Kvinesdal Venstre.Jeg studerer sammenliknende politikk ved UiB, men kommer opprinnelig fra Kvinesdal. Denne eposten 

 
Oppgaven er et casestudie av parti i tilbakegang og jeg skal forsøke å forklare hvordan Kvinesdal Venstre gikk fra å være et lokalt dominerende lokalparti til å forsvinne ut fra kommunestyret og miste sin store oppslutning frem mot 70-tallet. I all hovedsak skal jeg pensle ut noen forklaringer på tilbakegangen og se på ulike hypoteser som mulig forklarer hvorfor tilbakegangen fant sted. Dette skal ses i en lokal og nasjonal sammenheng. Med fokus på hvordan lokale forhold samt nasjonale og overnasjonale strømninger påvirket Kvinesdal Venstre sin oppslutning og endret politiske skillelinjer i bygda.
 
I den anledning er jeg på jakt etter relevant litteratur og dokumenter som kan benyttes som et empirisk grunnlag i min oppgave. Jeg har undersøkt deres akriv og ser at dere har tilgjengelig en hyllemeter med dokumenter tilknyttet Vest Agder Venstre. Dette ønsker jeg svært gjerne å se nærmere på.
 
I første omgang håper jeg at dere har muligheten til å gi meg muligheten til å se nærmere på:
"1 pakke med bidrag til Vest-Agder Venstres historie dep. v/ G. Lande, jnr. 2448/83."
"0,7 hm deponert av Vest-Agder Venstre v/ Roger Fromreide, ref. 14/13966." Disse skal være lagret hos statsarkivet i Kristiansand.
 
I tillegg til dette leter jeg etter mer informasjon tilknyttet Kvinesdal Venstre og ordførerer Tønnes Oksefjell. Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne bistå meg i søken etter relevante kilder.
 
Jeg ønsker å få til å jobbe med kildene på deres lokaler i kristiansand i uke 38 eller 39.
 
På forhånd takk
 
mvh 
Terje-André Kvinlaug

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation