Gå til innhold
Arkivverket

Ingen kirkebok viede Hemnes Nordland 1728?

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Jeg har en dame på treet som ser ut til å ha prestert å gifte seg to ganger samme dag.

Mulig noen har rotet sammen ministerialbok og klokkerbok eller noe.

Men jeg finner ingen av delene for Hemnes 1728? Eksisterer de ikke/ gått tapt  eller lå Hemnes under noe annet den gangen?

Det jeg prøver å finne er vielsen til Anna Pedersdatter og Anders Jacobsen Falch Selfors eller Hans Jacobsen Falch, begge står oppført med 29 sep 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen klokkerbok så tidlig.

Klokkerbøker for Hemnes starter i 1841.

Kun ministerialbok finnes så tidlig som 1728.(kronologisk)

Fant en Hans Jacobsen Sæteren som giftet seg S. Mickelsdag.

Mikkelsmesse var 29 sept i 1728.

Vielse på venstre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/16553/243

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jacobsen Falch giftet seg i 1718 med Maren Jonsdatter fra Indre Øksningan (skifte etter henne Elsfjorden, Hemnes i 1743). Det er skifte etter ham i Elsfjorden, Hemnes i 1765 og da het kona Anne (Johanna) Jacobsdatter (de giftet seg 20 september 1744 i Hemnes). Siste kona var fra Fjelldal, Hemnes. Jeg sliter med å få de innledende opplysningene om denne Anne Pedersdatter til å passe inn med det jeg finner av opplysninger om ham.

Eller er det Hans Jacobsen på Sæteren, bruk nr. 2 som Ann-Mary fant giftemålet på du er ute etter?

1728 - Sancte Hans Dag ved G. T. forr. udi Hemnes K.
2879
Trolovede    Hans Jacobsøn Sæteren og        forl. Hans Andersøn Hemnes,
        Anne PedersD.            Jacob Jacobsøn Klocker
        Ole Hansøn Meeland og        forl. Arent Nielsøn Øverleeren,
        Abelone OlsD.             Niels Jensøn Jamtjorden
        Jon Olson Sana og            forl. Haagen Abelsøn Valle
        Anne JonsDaatter            Jens Nielsøn Sana
        Lars andersøn Hestnæs og        forl. Arne Jensøn inder-Bardal
        Margrete GabrielsD.            Gabriel Xstensøn Busternæs
        Daniel Nielsøn Tronmoen og        forl. Christen Monsøn Osnes
        Berete Jonæ daatter            Lars Nielsøn ibid

1728 - S. Michels Dag ved G. T. forr. udi Hemnes K.
2925
Ægteviede    Hans Jacobsøn Sæteren og Anne PederD.    Hans&Ane

Denne Hans Jacobsen skal du ta bruken av Falch navnet på med mange klyper salt......

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

Anders Jacobsen Falch giftet seg i 1718 med Maren Jonsdatter fra Indre Øksningan (skifte etter henne Elsfjorden, Hemnes i 1743). Det er skifte etter ham i Elsfjorden, Hemnes i 1765 og da het kona Anne (Johanna) Jacobsdatter (de giftet seg 20 september 1744 i Hemnes). Siste kona var fra Fjelldal, Hemnes. Jeg sliter med å få de innledende opplysningene om denne Anne Pedersdatter til å passe inn med det jeg finner av opplysninger om ham.

Eller er det Hans Jacobsen på Sæteren, bruk nr. 2 som Ann-Mary fant giftemålet på du er ute etter?

1728 - Sancte Hans Dag ved G. T. forr. udi Hemnes K.
2879
Trolovede    Hans Jacobsøn Sæteren og        forl. Hans Andersøn Hemnes,
        Anne PedersD.            Jacob Jacobsøn Klocker
        Ole Hansøn Meeland og        forl. Arent Nielsøn Øverleeren,
        Abelone OlsD.             Niels Jensøn Jamtjorden
        Jon Olson Sana og            forl. Haagen Abelsøn Valle
        Anne JonsDaatter            Jens Nielsøn Sana
        Lars andersøn Hestnæs og        forl. Arne Jensøn inder-Bardal
        Margrete GabrielsD.            Gabriel Xstensøn Busternæs
        Daniel Nielsøn Tronmoen og        forl. Christen Monsøn Osnes
        Berete Jonæ daatter            Lars Nielsøn ibid

1728 - S. Michels Dag ved G. T. forr. udi Hemnes K.
2925
Ægteviede    Hans Jacobsøn Sæteren og Anne PederD.    Hans&Ane

Denne Hans Jacobsen skal du ta bruken av Falch navnet på med mange klyper salt......

Takk for hjelpen! Jeg slet med å finne riktig ektemann, selv om de opplysningene jeg hadde på fødselsdatoer tilsa at de ikke kunne være Anders. Men noen ganger er jo navnene riktig, men med feil datoer, så det er ikke så greit på vite. Og noen gifter seg jo flere ganger, så det blir noen floker noen ganger. Ja, Hans Jacobsen Sæteren ser vel mest lovende ut. Jeg skjønner heller ikke hvor det Falch navnet har kommet fra. Det er en del amerikanere på MyHeritage, noen veldig flinke, men også noen som skriver mye rart fordi de ikke vet hvordan ting var i Norge. Men da sletter jeg Anders fra den grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Enl. Hemnes Gård og slekt, er Hans Jacobsen, Sæteren, f. 1704, sønn av Jacob Adriansen, f. 1666, fra Neppelberg og vel da sønn av Adrian Jacobsen Falch som hadde gården der.

Hvorvidt dette er rett person som den du søker etter, vet jeg jo ikke. Kanskje kan dette avklares gjennom neste generasjon ? Hans og Anna Pedersdr., hadde 9 barn. M.v.h. Alv Edvardsen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Hei. Enl. Hemnes Gård og slekt, er Hans Jacobsen, Sæteren, f. 1704, sønn av Jacob Adriansen, f. 1666, fra Neppelberg og vel da sønn av Adrian Jacobsen Falch som hadde gården der.

Hvorvidt dette er rett person som den du søker etter, vet jeg jo ikke. Kanskje kan dette avklares gjennom neste generasjon ? Hans og Anna Pedersdr., hadde 9 barn. M.v.h. Alv Edvardsen.  

Ser riktig ut, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Alv Edvardsen skrev:

Det finns det så langt jeg kan se ingen dokumentasjon på. Jeg har til gode å se dokumentasjon som sannsynliggjør at Adrian hadde andre barn enn Jørgen, Jacob, Petter og trolig datteren Milde. Av disse var trolig sønnen Jacob bosatt på Selfors gitt at etterslekten brukte Falch-navnet. Noen sønn Jacob på Sæteren ser for meg ut som ren ønsketenking.

Alv, jeg ser at du har opprettet et emne om Adrian her.

Dersom man ekstraherer det som kan bevises eller er trolig gjenstår man med 4 trolige barn på Adrian (3 kan leses direkte ut av manntall 1666 og Milde Adriansdatter som beviselig brukte Falch-navnet var trolig en datter om enn ikke beviselig).

Elsebe/Else gift med Christopher Pedersen Elsfjord har jeg tilgode å se kilder på som forteller farsnavn. Likeså sannsynliggjøring av at hun skulle være datter av Adrian selv om det skulle vise seg at hun var en Adriansdatter og ikke en Ågesdatter.

I det hele tatt ser det for meg ut som om det er mye ønsketenking og ingen bevisføring for de slektslinjer som trekkes opp når det gjelder Adrians eventuelle etterkommere.

Stryk det som ikke kan bevises, og hva står vi da igjen med?

"Enl. Hemnes Gård og slekt, er Hans Jacobsen, Sæteren, f. 1704, sønn av Jacob Adriansen, f. 1666, fra Neppelberg og vel da sønn av Adrian Jacobsen Falch som hadde gården der."

Det hjelper ikke at Hemnes Gård og slekt skriver at Jacob Adriansen var fra Nippelberg og derved må være sønn av Adrian Jacobsen Falch. Det føres ingen bevis for at Jacob var fra Nippelberg, og langt mindre bevis for at han var sønn av Adrian Jacobsen Falch.

Endret av Lars Østensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Det finns det så langt jeg kan se ingen dokumentasjon på. Jeg har til gode å se dokumentasjon som sannsynliggjør at Adrian hadde andre barn enn Jørgen, Jacob, Petter og trolig datteren Milde. Av disse var trolig sønnen Jacob bosatt på Selfors gitt at etterslekten brukte Falch-navnet. Noen sønn Jacob på Sæteren ser for meg ut som ren ønsketenking.

Alv, jeg ser at du har opprettet et emne om Adrian her.

Dersom man ekstraherer det som kan bevises eller er trolig gjenstår man med 4 trolige barn på Adrian (3 kan leses direkte ut av manntall 1666 og Milde Adriansdatter som beviselig brukte Falch-navnet var trolig en datter om enn ikke beviselig).

Elsebe/Else gift med Christopher Pedersen Elsfjord har jeg tilgode å se kilder på som forteller farsnavn. Likeså sannsynliggjøring av at hun skulle være datter av Adrian selv om det skulle vise seg at hun var en Adriansdatter og ikke en Ågesdatter.

I det hele tatt ser det for meg ut som om det er mye ønsketenking og ingen bevisføring for de slektslinjer som trekkes opp når det gjelder Adrians eventuelle etterkommere.

Stryk det som ikke kan bevises, og hva står vi da igjen med?

"Enl. Hemnes Gård og slekt, er Hans Jacobsen, Sæteren, f. 1704, sønn av Jacob Adriansen, f. 1666, fra Neppelberg og vel da sønn av Adrian Jacobsen Falch som hadde gården der."

Det hjelper ikke at Hemnes Gård og slekt skriver at Jacob Adriansen var fra Nippelberg og derved må være sønn av Adrian Jacobsen Falch. Det føres ingen bevis for at Jacob var fra Nippelberg, og langt mindre bevis for at han var sønn av Adrian Jacobsen Falch.

Ok, takk for hjelpen. Da stryker jeg Jacob Adriansen fra treet. Adrian hadde jeg ikke satt på ennå.

Endret av Lillian Ørndahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Ok, takk for hjelpen. Da stryker jeg Jacob Adriansen fra treet. Adrian hadde jeg ikke satt på ennå.

Du trenger ikke stryke Jacob Adriansen Sæteren som far til Hans Jacobsen Sæteren. Det som bør strykes er å sette opp Jacob Adriansen Sæteren som sønn av Adrian Jacobsen Falch.

Det er slik jeg ser det ikke engang særlig sannsynlig at han var sønn av Adrian Jacobsen Falch siden ingen av etterkommerene hans benevnes med Falch-navnet i kildene annet enn i sekundærlitteratur (som Hemnes Gård og slekt o.l.) og i konstruerte anetre på nettet, og det taler sterkt i mot en slik konstruksjon. Det samme gjelder forøvrig denne Elsebes eventuelle etterkommere. Mangelen på bruk av Falch-navnet i de tilgjengelige kildene taler sterkt imot at disse konstruksjonene er sannsynlig.......

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke alltid godt å vite hva som er korrekt og hva som er ønsketenking. Spørsmål: Vet man hvor mange koner Adrian Jacobsen Falch hadde ? Han skal ha blitt bøtelagt med 20 daler for det nære slektsforholdet mellom hans 1 og hans 2 kone. Hvilket kunne stemme bra med hva som tidligere er opplyst om hans koner. Altså at han var g.1.m. Millde (milla) Hansdr. Røed, dr. av Hans Ovesen Røed, Stor Foosen. Adrian skal så ha blitt g.2.m. Adelus Jørgensdr. Staur, dr. av Lagmann Jørgen Staur i Steigen, som angivelig var g.m. Øllegaard Hansdr. Røed.

I Hemnes kirke hang det et epitaphium av Adrian Jacobsen. Originalen befinner seg nu på Norsk Fokemuseum. Jeg forsøke for flere år siden å henvende meg dit for om mulig å få tolket teksten i bildet. Jeg forsto det da slik at Adrian hadde vært g.2. g.g.r. Da Adrian døde omkr. 1677, skulle han ha bodd hos sitt "datterbarn" på Stor Alteren i Rana . Hvem dette var, klarte jeg ikke å finne ut av, etter å ha gått gjennom alle kjente etterkommere av Adrian.  Jeg begyndte da neste på å lure på om han hadde enda flere barn. -

At etterkommere av Adrians dr. i 1. ektesk., Elsebe, ikke brukte Falch navn, kan jo bero på at de hadde et annet farsnavn og som jeg forstår, kan ha vært noe belastet p.g.a. noen av etterkommerne.

Vel, dette er bare refleksjoner på innlegg. M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrian Jacobsen fikk bevilling 19 des 1650  for å inngå i nytt ekteskap med Adelus Jørgensdatter som var beslektet med hans avdøde kone Milde Hansdatter i 3 ledd.

Kilde:  RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0007: Norske registre (mikrofilm), 1648-1650, s. 707a  https://www.digitalarkivet.no/da20120907673279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alv Edvardsen skrev:

Nei, det er ikke alltid godt å vite hva som er korrekt og hva som er ønsketenking. Spørsmål: Vet man hvor mange koner Adrian Jacobsen Falch hadde ? Han skal ha blitt bøtelagt med 20 daler for det nære slektsforholdet mellom hans 1 og hans 2 kone. Hvilket kunne stemme bra med hva som tidligere er opplyst om hans koner. Altså at han var g.1.m. Millde (milla) Hansdr. Røed, dr. av Hans Ovesen Røed, Stor Foosen. Adrian skal så ha blitt g.2.m. Adelus Jørgensdr. Staur, dr. av Lagmann Jørgen Staur i Steigen, som angivelig var g.m. Øllegaard Hansdr. Røed.

I Hemnes kirke hang det et epitaphium av Adrian Jacobsen. Originalen befinner seg nu på Norsk Fokemuseum. Jeg forsøke for flere år siden å henvende meg dit for om mulig å få tolket teksten i bildet. Jeg forsto det da slik at Adrian hadde vært g.2. g.g.r. Da Adrian døde omkr. 1677, skulle han ha bodd hos sitt "datterbarn" på Stor Alteren i Rana . Hvem dette var, klarte jeg ikke å finne ut av, etter å ha gått gjennom alle kjente etterkommere av Adrian.  Jeg begyndte da neste på å lure på om han hadde enda flere barn. -

At etterkommere av Adrians dr. i 1. ektesk., Elsebe, ikke brukte Falch navn, kan jo bero på at de hadde et annet farsnavn og som jeg forstår, kan ha vært noe belastet p.g.a. noen av etterkommerne.

Ser Erlend har lagt inn kildehenvisning til Adrians koner. En mer lettlest utgave som viser det samme finns her.

image.png.154b8f6a69368dda7cee65d13aa1319f.png

Nei, Milde Hansdatter var ikke datter av Hans Ovesen (Rød). Hans Ovesens 3 barn er kjent, og Milde var ikke en av dem.

Hvem foreldrene til de 2 konene var er ukjent.

Inntil noen er istand til å produsere kilder som beviser eller sannsynliggjør at denne Elsebe var datter av Adrian så er hennes opphav ukjent. Det er heller ikke bevist at hun er mor til Christopher Pedersen Elsfjord sine barn.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alv Edvardsen skrev:

Å wow, ja de kunne drive på i gamle dager også! Har en annen del av treet, ikke min, men min nevøs, der en ane oppover treet muligens giftet seg med to søstre. Er jo for så vidt ikke noe genetisk i veien for det; men det lager et svare styr på treet mitt! Men du verden så flink du er til å finne ut av ting! Iherdig også. Ja, ikke så greit å vite hvem de skriver om hvis de ikke nevner navn nei. Ja, det Falch navnet var i parentes i den matchen på Myheritage, så den som skrev ham inn var vel ikke sikker heller. Hvis det er fra den kilden, så er det kanskje som du sier; det har gått ut pga kvinnelinje. Jeg vet ikke noe om Adrian, har ikke kommet lenger enn til barnebarnet Hans Jacobsen, nettopp fått Jacob Adriansen på treet og fødselsåret hans er alt jeg har. Mulig det ligger flere matcher/ arkivtreff på den grenen allerede, jeg har over 900 av begge deler, så det tar litt tid å sortere alt, selv om storparten er duplikater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Adrian Jacobsen fikk bevilling 19 des 1650  for å inngå i nytt ekteskap med Adelus Jørgensdatter som var beslektet med hans avdøde kone Milde Hansdatter i 3 ledd.

Kilde:  RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0007: Norske registre (mikrofilm), 1648-1650, s. 707a  https://www.digitalarkivet.no/da20120907673279

lee

Hei; tusen takk! Så han fikk bot for noen som var beslektet 3 ledd unna den første kona? Det hørtes da ikke så nært ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

lee

Hei; tusen takk! Så han fikk bot for noen som var beslektet 3 ledd unna den første kona? Det hørtes da ikke så nært ut? 

Den siden minnet meg om da jeg skrev løkkeskrift på skolen; først var det fine, runde bokstaver og så ble det mer og mer uleselig...  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Ser Erlend har lagt inn kildehenvisning til Adrians koner.

Nei, Milde Hansdatter var ikke datter av Hans Ovesen (Rød). Hans Ovesens 3 barn er kjent, og Milde var ikke en av dem.

Inntil noen er istand til å produsere kilder som beviser eller sannsynliggjør at denne Elsebe var datter av Adrian så er hennes opphav ukjent. Det er heller ikke bevist at hun er mor til Christopher Pedersen Elsfjord sine barn.

Er dere alle i slekt og har de samme folkene på treet eller kan dere alle slektene i området på rams? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

Er dere alle i slekt og har de samme folkene på treet eller kan dere alle slektene i området på rams? 

Jeg har gravd i kildene når det gjelder disse personene for å skille fakta fra fiksjon. Jeg stoler ikke på noe som er skrevet med mindre det finns gode kildehenvisninger som sannsynliggjør at det stemmer, og da mener jeg ikke lødige sekundærkilder.

Det finns dessverre intet substitutt for hardt arbeid når det gjelder slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

Jeg har gravd i kildene når det gjelder disse personene for å skille fakta fra fiksjon. Jeg stoler ikke på noe som er skrevet med mindre det finns gode kildehenvisninger som sannsynliggjør at det stemmer, og da mener jeg ikke lødige sekundærkilder.

Det finns dessverre intet substitutt for hardt arbeid når det gjelder slektsgranskning.

Du har rett. Det er ikke selve letingen jeg plages med, det er uleselige opptegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Han fikk ikke bot, men som du ser over, måtte han betale 30 riksdaler for bevillingen til å ekte Adelus Jørgensdatter, siden hun var tremenning med hans forrige kone. Det høres i dag ikke ut som noe man skulle trenge bevilling til, men etter lovverket den gang hadde man ikke lov til å gifte seg med verken egne eller avdøde ektefelles tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne relasjonen mellom disse to damene beskrives fort og greit med navn, datoer og navn siden de jo har noe felles i fortid og nåtid (ekteskapet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otto Jørgensen skrev:

Kan denne relasjonen mellom disse to damene beskrives fort og greit med navn, datoer og navn siden de jo har noe felles i fortid og nåtid (ekteskapet) ?

Beklager, kan ikke hjelpe deg der, om det ikke står lenger oppe i innlegget her. har ikke kommet opp til dem på treet ennå. Jeg mangler ett ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otto Jørgensen skrev:

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Beklager, kan ikke hjelpe deg der, om det ikke står lenger oppe i innlegget her. har ikke kommet opp til dem på treet ennå. Jeg mangler ett ledd.

Lars Østensen har vel allerede svart klart på dette:

15 timer siden, Lars Østensen skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nu burde jeg antagelig ikke blande meg mere inn i denne saken,  da det åpenbart er noen som vet at det alle andre har kommet frem til, er feil.

Tillater meg allikevel å mene at det er noe merkelig at disse folkene på Elsfjord, skulle døpe barn i etterslekten med både Adrian,  Milde (Milla) og Else. J.fr. at det var vanlig med oppkalling på den tiden. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.