Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Iversdatters dåp, 1714


Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg holder nå på å finne opplysninger om min 4*tippoldemor Ingeborg Iversdatter, som i følge nettsøk skal være født på Bøe i Søndre Gausdal 29. aug. 1714. Vanligvis er det jeg finner som fødselsdato på MyHeritage o.l. egentlig dåpsdato, som på den tiden er det eneste oppgitte. Jeg har lett i kirkebøker, og tror jeg har funnet rett i ministerialbok for Gausdal, døpt 14.  søndag etter treenighetssøndag (som blir 2. sept), nr 52: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603640300

 

Men da dette er (for meg) svært utydelig skrevet, vil jeg gjerne ha bekreftelse på om det står " 52 Døbt Iver Bøes Ingebor", og i tillegg er det fint med hjelp til å tyde faddere.

 

Takk,

Ole

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070603640300.jpg

 

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

 

Døbt Iver Bøes Ingebor, fadd: Erland Olstad, Amund Heggen(?) Rangdj(?) Berge(?), Rangdj Holen(?), Kari Heggen(?)

 

Alle ‹etternavn›/stedsnavn uklare. Vet om gårdene Berge, Holen og Heggen i Follebu (Bø i nærheten). Går ut fra at du mener Bø i Follebu når du sier «Søndre Gausdal» og ikke Bø i Bødalen? (Ikke veldig ‹sydlig› den – 😉

 

Uansett, har problemer med Olstad, med mindre det skulle være en ‹danskeprest-tydning› av selveste Aulestad . . .

 

EDIT: Og ja, det står 52 føyd til foran dåpsinnføringen

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den nevte Ingeborg døde nok tidlig, for

1716 Dom 3 p: Epiph [26. januar] i Follebu:

3 Døbt Iver Bøes Ingebor, fadd. Simen Heggen, Tron [Olsen] Nørlunde [fra Segalstad], Rangdi [Olsdtr] Berge [fra Segalstad], Kari [Jonsdtr] Aflund [fra Myre], Eli [Torgersdtr] Enstad

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603640309

(Min kone nedstammer fra hennes bror Ole Iversen Bøe, født 1725)

 

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.