Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Iversdatters dåp, 1714

Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg holder nå på å finne opplysninger om min 4*tippoldemor Ingeborg Iversdatter, som i følge nettsøk skal være født på Bøe i Søndre Gausdal 29. aug. 1714. Vanligvis er det jeg finner som fødselsdato på MyHeritage o.l. egentlig dåpsdato, som på den tiden er det eneste oppgitte. Jeg har lett i kirkebøker, og tror jeg har funnet rett i ministerialbok for Gausdal, døpt 14.  søndag etter treenighetssøndag (som blir 2. sept), nr 52: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603640300

Men da dette er (for meg) svært utydelig skrevet, vil jeg gjerne ha bekreftelse på om det står " 52 Døbt Iver Bøes Ingebor", og i tillegg er det fint med hjelp til å tyde faddere.

Takk,

Ole

URN:NBN:no-a1450-kb20070603640300.jpg

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

Døbt Iver Bøes Ingebor, fadd: Erland Olstad, Amund Heggen(?) Rangdj(?) Berge(?), Rangdj Holen(?), Kari Heggen(?)

Alle ‹etternavn›/stedsnavn uklare. Vet om gårdene Berge, Holen og Heggen i Follebu (Bø i nærheten). Går ut fra at du mener Bø i Follebu når du sier «Søndre Gausdal» og ikke Bø i Bødalen? (Ikke veldig ‹sydlig› den – 😉

Uansett, har problemer med Olstad, med mindre det skulle være en ‹danskeprest-tydning› av selveste Aulestad . . .

EDIT: Og ja, det står 52 føyd til foran dåpsinnføringen

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den nevte Ingeborg døde nok tidlig, for

1716 Dom 3 p: Epiph [26. januar] i Follebu:

3 Døbt Iver Bøes Ingebor, fadd. Simen Heggen, Tron [Olsen] Nørlunde [fra Segalstad], Rangdi [Olsdtr] Berge [fra Segalstad], Kari [Jonsdtr] Aflund [fra Myre], Eli [Torgersdtr] Enstad

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603640309

(Min kone nedstammer fra hennes bror Ole Iversen Bøe, født 1725)

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.