Gå til innhold
Arkivverket

Hva vet vi om slekten Lax i Bergen på 16/1700 tallet?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fattet interesse for slektsnavnet Lax.

 

Johanne Nielsdtr. Lax skal være født i Bergen rundt 1706 og ble på et eller annet gift men en Peder Pedersen som drev gjestgiveri/handel i Bygstad, Gaular for siden som enke å gifte seg rundt 1750 med Jørgen Andersen Balchen. De overtok gjestiveriet etter hennes avdøde ektemann i Osen, Bygstad før de dro til Smørhavn i Bremanger. Johanne døde der ca 1785.

 

Det er et skifte i Bergen 17.08.1742 etter en Niels Jensen Lax. Arvingene var hans hustru nr.2 enken Cicilia Rue og barn fra to ekteskap.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000827522

 

I første ekteskap sønnen Jacob, myndig, datteren Karen, enke og datteren Johanne som også var enke.

I andre ekteskap hadde han barna Lucie gift med Hans Nagel, Jens 19 år, Kirstine 29 år og Magdalene 24 år.

 

Jeg finner et ekteskap i Bergen 18.07.1731 mellom Christopher Nagel og Johanne Nielsdtr. Lax. Denne Christopher dør  i juni 1739, og således stemmer det godt med at Johanne er enke i 1742.

 

Men da må hun ha giftet seg med Peder Pedersen etter skiftet i 1742 og således må ekteskapet med Jørgen Andersen Balchen ha vært hennes tredje ekteskap.

 

Nå har vi det problemet at det også opptrer en Johannes Marcusdtr. Lax i Bergen på samme tid og hun skrives også tidvis bare som Johanne Lax.

 

Om man går inn  og søker i avansert personsøk på etternavnet Lax i Hordaland og Sogn og Fjordane får man mange treff.

 

Men jeg kunne tenke meg å prøve å finne ut hvor dette Lax navnet kommer fra. Hvem var f.eks denne Niels Jensen Lax, og hvem var hans første hustru.

 

Her er skiftet etter Jacob Lax  12.04.1747 i Bergen. Her nevnet søsteren Johanne gift med Peder Pedersen på gården Sveen i Sunnfjord (Bygstad, Gaular)

 

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000827522

 

Og her fant jeg skiftet etter Lucia Jobsdtr. Dissingthun 25.06.1707.

Det bekrefter at hun av Niels Jensen Lax første hustru.

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1082&innhaldid=1&storleik=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar.

Der fikk jeg både dåpsdatoen og datoen når Johanne døde. Skiftet etter mora , ref første innlegg, viser at Johanne var først gift med Christopher Nagel. Det har så langt ikke lykkes meg å finne datoen for de to andre ekteskapene med Peder Pedersen og Jørgen Andersen Balchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk igjen Ivar.

Der fikk jeg både dåpsdatoen og datoen når Johanne døde. Skiftet etter mora , ref første innlegg, viser at Johanne var først gift med Christopher Nagel. Det har så langt ikke lykkes meg å finne datoen for de to andre ekteskapene med Peder Pedersen og Jørgen Andersen Balchen.

 La inn et utklipp til i # 2. der er det flere opplysninger 

 

Her kommer vi inn i min slekt -  Disingthun så det var artig :)

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar. Ja, det var vel ofte penger det dreide seg om i de kretser, et såkalt godt gifte.

Men hvor kommer dette tilnavnet Lax fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med forbehold..............men kan være ett godt spor å følge

 

 

Marcus Jensenius Lax, Gjestgiver Alversund

Birthdate: 1645 (103)
Birthplace: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway 
Death: 1748 (103) 
Alversund, Lindås, Hordaland, Norway
Immediate Family:

Son of Jens Nilssøn Lax, Skipper and Johanne Jacobsdatter 
Husband of Christine Jensdatter and nn Lax 
Father of Beate Marcusdatter Lax; Helmich Marcussen Lax, Prest; Karen Marcusdatter Lax; Jens Lax and Johanne Marcusdatter Lax 
Brother of Niels Jensen Lax, Skipper; Mallene Jensdatter Lax; Kirsten Jensdatter Lax and Jacob Jensen Lax 

Occupation:

Borger i Bergen, skipper, gjestgiver

 

 

About Marcus Jensenius Lax, Gjestgiver Alversund

Marcus Jensenius Lax RESIDENCE: 1720, Bosatt i 8. rode (Muralmenningen), Bergen (skipper) OCCUPATION: Hand.borger Bergen. Skipper. Gj.giver i Alversund 1735- ABT 1715 BIRTH: 1675, Bergen (av dansk Århus-slekt ?) BAPTISM: 27 Dec 1675, Nykirken, Bergen DEATH: 3 Jul 1748, Alversund, Hamre, HO [http://nermo.org/slekt/d0015/g0000070.html]

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ivar Moe said:

 

Med forbehold..............men kan være ett godt spor å følge

 

 

Marcus Jensenius Lax, Gjestgiver Alversund

Birthdate: 1645 (103)
Birthplace: Bergen, Bergen, Hordaland, Norway 
Death: 1748 (103) 
Alversund, Lindås, Hordaland, Norway
Immediate Family:

Son of Jens Nilssøn Lax, Skipper and Johanne Jacobsdatter 
Husband of Christine Jensdatter and nn Lax 
Father of Beate Marcusdatter Lax; Helmich Marcussen Lax, Prest; Karen Marcusdatter Lax; Jens Lax and Johanne Marcusdatter Lax 
Brother of Niels Jensen Lax, Skipper; Mallene Jensdatter Lax; Kirsten Jensdatter Lax and Jacob Jensen Lax 

Occupation:

Borger i Bergen, skipper, gjestgiver

 

 

About Marcus Jensenius Lax, Gjestgiver Alversund

Marcus Jensenius Lax RESIDENCE: 1720, Bosatt i 8. rode (Muralmenningen), Bergen (skipper) OCCUPATION: Hand.borger Bergen. Skipper. Gj.giver i Alversund 1735- ABT 1715 BIRTH: 1675, Bergen (av dansk Århus-slekt ?) BAPTISM: 27 Dec 1675, Nykirken, Bergen DEATH: 3 Jul 1748, Alversund, Hamre, HO [http://nermo.org/slekt/d0015/g0000070.html]

 

Opphavet ser  interessant ut, men dataene på Geni til bl.a. Jens Nielsen Lax og hans barn ser temmelig upresise ut.

Nermos hjemmeside er tilsynelatende mer tilforlatelige: http://www.nermo.org/slekt/d0011/g0000023.html#I25915

Sønnen Niels Jensen Lax (ca. 1660 -1742) ble såvidt jeg kan se begravet 9 Jul 1742 i Bergen NK https://www.digitalarkivet.no/kb20070416620230

Sistnevntes første hustru Lucie Jobsdatter Dischingthun er omtalt idag i Dischingthun-temaet her i DA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis den Jens Nielssen født i Århus som får borgerskap som skipper i Bergen 6/4-1665

 

Skipper i Munckelj, seilte et skip som het Laxen (1688) og fikk slik tilnavnet.
Panteb. 303, 308 -,

 

Koppskatt Bergen 1675, her finner jeg bare 1 Jens Nielsen: Jens Nielsen sielf 3de 1 Rdr. 15 Roede

 

Koppskatt 1683, 57. 6 rode, 3 kl.,
Jens Nielsen Schipper 3 m 6
Johanne Jachobsd. 3 f 6
Marchus Jensen* 2 børn 3 m 6
Mallene Jensd.* 2 børn 3 f 6
Gurj Oelsd. j pige 3 f 6

 

Koppskatten 1686 i 6. rode og skattet i 3. kl: Skatt 6 rd.

 

Koppskatt for Bergen 1689 har han flytte til rode 8t:
Jens Nielsen 1 rdr 3 o 8
Johanne Jacobsdatter Konen 1 rdr 3 o 8
Markus Jensen* j Søn 3 ort 8
Malene Jensdatter j datter 3 ort 8
Karn Nielsdatter j pige 2 ort 8

 

I Manntall over Bergen bys innbyggere 1713, 1714 og 1715 finner jeg bare en Jens Nielssen, Jslandsfahr, Ringe tilstand.

 

Barn funnet:

Niels Jensen Lax død 1742

Malene nevnt i koppskatten 1683 og 1689

Jens, døpt 23/10-1674 NK, gravl. 24/10-1675 sst

Marcus, døpt 27/12-1675 NK, død 1748

 

Usikker på om det er ham eller sønnesønnen ved samme navn som gravlegges i Nykirken 19/8-1717.

Jens Nielssøn Lax m i kircken under qvindfolckestol. med alle kl. Aug 19 1717 NK

Det må være sønnesønnen: Jens Nielsen Lax, 15 år ved moren Lucia Jobsdtr. Dischingthuns skifte 1707. I 1720 døper Niels Jensen Lax en ny sønn Jens

 

Lucia Nielsdatter Lax er døpt i NK 27/4-1706 og er dermed datter av Lucia Jobsdtr. Dischingthun som ikke gravlegges før 4/5-1707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en flott oversikt over familen i Bergen på 1600 tallet. Interessant å se hvordan Slektsnavnet Lax oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.