Gå til innhold
Arkivverket

2 Konkursskifter Bergen (Midthordaland)

Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Forespørsel om to konkursskifter, auksjoner, og ønsker å vite om det finnes større skiftepakker og dokumenter tilknyttet disse skiftene og evt. arkivreferanse til de slik at jeg får bestilt de når jeg har anledning til å dra til Bergen.

1. Handelshuset Ameln, nærmere bestemt brødrene Ludvig og Christian Gerhard Ameln (Det finnes to Christian Gerhard Ameln) ca.1860-1861. Disse eide Aasnæs Glasverk 1855-1861 og evt dokumenter knyttet til glassverket kan finnes i boets papirer. Skadesløsbrev av 9.januar 1860 nevnes, og ny behandling for å få dette kjent ugyldig november 1864.

2. Ludvig Konow, også rundt 1860, Gravdal verk med glassbeholdning ble solgt på offentlig auksjon ca.mai-august 1860 (Konsul L.Konows opbudsboe nevnes i Bergens "Adresseavis" mai 1860 og august 1860)

Begge bo ble håndtert av Midthordaland Sorenskriveri

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, økseskaft, svarte Statsarkivet... 😉
Kunne kanskje formulert meg litt klarere.

PS Midhordaland Sorenskriveri SAB/A-3001 kunne dere svart, det hadde faktisk spart meg for noen timers leting, fordi jeg feilstavet det med T og arkivportalen gav meg bare tull.

Så lenge jeg har rett arkiv i arkivportalen, så klarer jeg fint å bestille til lesesalen selv 😉 Fant et par veldig interessante dokumentpakker tilknyttet L.Konow 🙂

mvh

Bård

Endret av Bård Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.