Gå til innhold
Arkivverket

Kgl. resolusjon av 20. august 1822


Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Jeg søker fullstendig tekst i en kgl. res. av 20. august 1822. Er teksten digitalisert, i hvilket arkiv finner jeg den eventuelt?

 

Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på datoen? Hva handler resolusjonen om?

 

Serien Love, Anordninger, Kundgjørelser, aabne Breve, Resolutioner, m.M. er digitalisert, og du finner utgaven for 1820 til 1822 her:

 

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015051148001

 

Dog ingen kunngjort resolusjon datert 20. august 1822, men det er vel ikke alle typer vedtak som ble funnet relevant for en slik samling.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Presisering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere kgl.res. vedtatt av kongen i statsråd på én og samme dato. For å finne fram til rett resolusjon, må man vite hva den handler om. Kongelige resolusjoner finnes i arkivet etter Statsrådssekretariatet i Arkivverket/Riksarkivet. Du kan sende en henvendelse til Arkivverket ved å bruke dette skjemaet:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0 

 

 

Arkivportalen .jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet henvisning til kgl. resolusjon 20. august 1822 i O.S. Aavatsmarks bok Hans Barlien. En bondefører (1954/1987), side 93. Der skal det ifølge forfatteren stå bl.a.: "Klagen over formentlig Uretfærdigheder og Udsugelser av geistlige og verdslige Embedsmænd, Tiendetagere, Lensmænd og skoleholdere i Overhaldens Prestegjeld blir at henlægge."

Jeg skulle gjerne også ha sett den fullstendige klagen som ble avlevert Carl Johan på slottet i Stockholm den 22. februar 1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Den typen saker ender sjelden opp i lov- og forskriftssamlinger av den typen jeg nevnte. Så da tror jeg du gjør lurt i å følge opp Grethes forslag.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Jeg sendte søknad på foreslått skjema i går. Sist jeg gjorde noe liknende tok det nøyaktig 21 arbeidsdager før jeg fikk svar. Håper det går noe fortere nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.