Gå til innhold
Arkivverket

Ole Hansen Holst, 1714-1759, sogneprest i Rødøy, Nordland

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Skifte etter Elen Kirstine Hersleb: https://www.digitalarkivet.no/sk20090206360261

Så 5 sønner mao. og ingen døtre. Pussig navn på den yngste sønnen: Ellen Christian.......

image.png.4fd3e043065ade1c2d44088a611948e9.png

Det eneste jeg fant som er interessant i skiftet og kanskje kan gi en pekepinne om denne Ole Holst sitt opphav er dette:

image.png.240b32fc28c5bc661a9d46a01fc80661.png

Skifte etter kona til Lorentz (Lars) Hansen Holst:

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0010: Skifteprotokoll - gml.nr.10. (m/ register) U, 1725-1733, s. 138b-139a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203440731

Deres felles barn og arvinger var:
1. Hr. Lorentz Holst kappelan pro loco til Inderøyens prestegjeld
2. afgl: Mathias Holst som har etterlatt seg en sønn Hans Mathiasen Holst gl: 14 år nu værende i Irland
3. afgl: Friderich Holst som var bosatt i Kristiansand og har etterlatt seg 4 barn, 2 sønner og 2 døtre - sønnene Lorentz Holst 16 år gammel 28. desember 1728 og Søren Pedersen(!) Holst 10 år gammel 7. mars 1728, døtrene Chatrina Holst 17 år gammel 31. desember 1728 og Bergitha Sophia Holst 14 år gammel 4. desember 1728 alle bosatt i Kristiansand
4. Hr. Krigsråd og krigskommisær i Trondheims stift Petter Holst og
5. Mr.(?) Christian Holst nu værende i Kjøbenhavn samt
6. datteren Madame Chatrina Sophia Holst Sr. Christian Tyrholms hustru

Skifte etter Lorentz Hansen Holst:

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0013: Skifteprotokoll - gml.nr.12. (m/ register), 1735-1738, s. 127b-128a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090204310568

Nesten samme arvinger, men skrevet på en måte som gjør meg lettere sinnsforvirret.....

Krigsråd Peter Holst

Hans Christian Thyrholm

Lauritz Ottesen på vegne av madame Abel Margrethe (Angell) salig Mathias Holstes

på hennes absente svigersøn(!) Monsieur Christian Holstes og umyndige søns Hans Holstes veigne....

image.png.2923bd50a1daa0032269076e6550d9af.png

Note hos Bugge i NST:

image.thumb.png.a54b6080a62c3e79b9ecadfba62825c7.png

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for mange nyttige opplysninger og linker. Da er det vel her bekreftet at han hadde 4 sønner og at min formor ikke er hans datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 23.08, Lars Østensen skrev:

Ja, det stemmer, det er hun som gravlegges i 1754 (se innlegg # 8), men det er mange år mellom 1754 og 1759. Satt han virkelig som enkemann helt frem til han døde i 1759?

Det må jo være en årsak til at skiftet etter ham ble oppgjort først i 1775......

Erlend, vet du hvem som var foreldre til denne Anne Rist gift med kapteinen Johan Wilhelm Klüver og den andre Rist dama som nevnes?

Jeg ser på Geni at hun oppgis som en datter av Knud Rist og Susanna Jonsdatter Todahl, men det er jo ren fantasi, så hvem var hennes foreldre?

Det er jo ikke uten grunn at jeg spør......:

https://www.nb.no/nbsok/nb/bc2d47007985a1633764af7689170d7e?lang=no#15

Har nok ikke noe mer å komme med her. Du tenker kanskje at hun er født i samme periode som Ole Rist gm Birgithe Hansdatter Holst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Har nok ikke noe mer å komme med her. Du tenker kanskje at hun er født i samme periode som Ole Rist gm Birgithe Hansdatter Holst ?

Ja, nettopp! Jeg tror det er en forbindelse mellom disse Klüvert'ene og paret du nevner. Kan det tenkes at hun er søster av Ole Rist montro?

"1781. 2da Fer: Pasch: Mod Aftenen blev jeg afhæntet i Sogne=búd til Skipper Jan Sórensens hústrúe Bertha Maria Klúvertz, som var gandske dódsÿg, jeg rejste den ganske Nat, úagtet saa mange Dages Arbejde og údmattelse; bemelte Sórensen formente at blive fri for at betale minn fóringsfolk, da jeg nú kúnde blive og holde kirke Tjenesten neste Sóndag men derpaa var jeg i saadan hast som jeg rejste for at finde hans gamle brave kone i live ikke betænkt; des úden var jeg om andags morgen forlanget til 3de kaar tiggende i Sognebúd og havde lovet at komme dißße rare fra gaarden Knúdstad og Alvstad neml. Ped Niels. qv Knúdsta Ingebor ChristophersD: og paa Alvstad den dódsÿge Ole Hansen Alvstads qvde Doret OlsDatter samt paa samme gaard, kaarliggende Enke Johanna EddisD: Alvstad som og saa snart Sörensens kone var betjent, úden at hviile mig blev fortsat, til dette saa langt fra liggende Stæd, Sórnesen blev og anmodet at om Almúen er hjemme fra fiskerierne, som meget vil tvivles om, de da afhænte mig til neste Tjeneste hitkom? d 18de Aprilis."
Borge PF449 1774-95 s.130-131

I Trondheim er det en Anna Hansdatter Rist som det er skifte etter i 1725 med en bror Jon. Hvilket opphav har de montro?

SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0009: Skifteprotokoll - gml.nr.9. (m/ register), 1722-1728, s. 282b-283a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203440289

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erlend. Etter mine opplysninger er Anne Knutsdatter Rist datter av Hr Knut Larsen Rist og Susanne Jonsdatter Krabbe Todal, født i Saltdal i 1693 død Skomvoll 1764.

Med hilsen Signe Kvarv Ziegler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, signe kvarv ziegler skrev:

Til Erlend. Etter mine opplysninger er Anne Knutsdatter Rist datter av Hr Knut Larsen Rist og Susanne Jonsdatter Krabbe Todal, født i Saltdal i 1693 død Skomvoll 1764.

Med hilsen Signe Kvarv Ziegler

Merkelig at hun ikke er nevnt i skiftet etter Susanne Todal og heller ikke i skiftet etter Knut Rist. Hun er heller ikke nevnt i skiftet etter Anne Jonsdatter Todal som døde uten livsarvinger slik at hennes søsken eller deres etterkommere arvet henne, så nei det var hun ikke, og hun var trolig heller ingen Knutsdatter.....

Korrigert med rett lenke til skiftet etter Susanne Todal......

Susannes arvinger var 3 sønner - Joen, Lauritz og Jens på hhv. 11, 9 og 5 år i 1702.....

Sammenlign med manntall 1701 under gården Fiskvog:

RA, Manntallet 1701, nr. 17: Salten fogderi, 1701, s. 88-89
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041010284055

I skiftet etter Knut nevnes 3 sønner og 1 datter.
Hr. Jonas Rist (pastor til Ullensaker) avstod sin arv til sine søsken.
Lars Rist arvelodd etter sin salige fader Hr. Knud Larsøn Rist 55 rdr 4 skilling
Peder Rist
Susanna Margrette Rist sig.. Jan Blixis (hennes ektemann)

Skifte etter Jonas Rist forrige sogneprest til Ullensager prestegjeld, som ugift mand....:
SAO, Den geistlige jurisdiksjon, G/Gd/Gdb/L0002: Skifteprotokoll, 1735-1778, s. 29b-30a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100129630031
Hans arvinger var hans søsken ... nembl:
Fuldbroder Monsieur Lars Rist priviligert stadz Chirurgus i Christiania, saavel som den sal mands halfbroder Monsieur Peder Rist, conditionerende i Kjøbenhavn og hans halfsøster madamme Susanna Margrete Rist, dend høyagtbare og fornemme kiøbmand Sr. Johan Erichsøn Blix hans hustru, boesiddende paa Arenøen udj Gilleschoel menighed i Nordland.......

Jonas = Jon, han var mao. sønn av Susanne Todal

I skifte etter Anne Todal nevnes kun Lars Rist Chirurgus i Christiania som arving etter søsteren Susanna Todal.

Så da legger vi den ballen død og bør i stedet lete etter hvilke andre som kan tenkes å være foreldre til Anne Rist, for det var i hvert fall ikke Knut Rist og Susanne Todal......

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Jomfru Birgitte Helene Rist (formentlig en Søster af Fru Anne Klüver født Rist) fordrede 10 Rigsdaler 3 Ort 22 Skilling. Jomfru Rist var i Huset hos Klüvers paa Skomsvold, saalenge Fruen levede. Hun var f. ca. 1705 og døde 1791 i Overhalden, begravet ved Skage Kirke 10/5 “86 Aar”. "

Formodentlig er stikkord ja, men slettes ikke umulig.

Om vi nå setter opp denne Anne Rist med søsken Ole og Birgitte Helene så kan jo det være en arbeidshypotese for å nøste videre på........

Først og fremst er spørsmålet om noen av disse er nevnt med farsnavn i noen kilder?

Sønnen til Ole Rist - Hans Ulrich - Har en sønn døpt Wilhelm Klyvert.

Jeg tror på tilfeldigheter, men her er det litt for mye tilfeldigheter ute å går når det gjelder navngivning........

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 774/L0627: Ministerialbok nr. 774A01, 1693-1738
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928660223

Hvem er den Karen Rist som gifter seg i 1732?

image.png.610f9fc843cad872ff711ee3b5184ac2.png

I samme kirkebok er det plenty med Klüvert som er dåpsvitner.

image.thumb.png.1c3582b521205fe82d9d1deff4e2bf5d.png

Trolig kan også denne Karen dyttes inn som en mulig søster........

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt feil å bruke denne tråden videre når vi nå er inne på litt andre personer enn den trådstarter etterlyste.

Men;  ser man videre i kirkeboken så blir Christen Hodøens (eller Hødøens?) datter Bereth Cathrina døpt i 1736 (blad 111). Fadderne er bla. Capt Klyver og Berete Helana Rist 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070928660236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Det er kanskje litt feil å bruke denne tråden videre når vi nå er inne på litt andre personer enn den trådstarter etterlyste.

Men;  ser man videre i kirkeboken så blir Christen Hodøens (eller Hødøens?) datter Bereth Cathrina døpt i 1736 (blad 111). Fadderne er bla. Capt Klyver og Berete Helana Rist 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070928660236

Ja, tenkte det samme. Skal opprette et nytt emne som er mer representativt og heller linke tilbake hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider