Gå til innhold
Arkivverket

Antoinette Pedersdotter Wibe (1624-1726) - kona til myntskrivar Peder Jessen - kvar får ein tak i ein fargekopi av målarstykket av ho?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

I det gamle brukarforum under tema #16713 vart Antoinette Wibe ivrig debattert: https://forum.arkivverket.no/topic/102487-16713-peder-jessen-gift-med-antonette-pedersdatter-wibe/

Her er kva som står om ho i Wikipedia:

~~~~~~~~~~~~~

Antoinette Jessen (født Wibe 10. mai 1624 i Frankrike, død 1726Moldegaard) var en dansk-norsk kvinne, søster til riksstattholder Johan Vibe.

Hun var datter av dansk gesandt i Frankrike Peder Wibe (d. 1658) (senere også gesandt i Sverige og lensherre i Trondhjem). Moren er ukjent. I 1634 adlet den franske kongen faren, hvoretter Christian IV opptok ham i den danske adelsstand.[1]

Antoinette ble oppfostret i et kloster, og da hun kom til Danmark, hvor hun straks ble fratatt sitt paternosterbånd, skal hun ha uttalt at hun var kommet «blandt Tyrker og Hedninger» . På sin bryllupsdag ble hun ført til alters av kronprins Frederik III, og hennes hår skal da ha vært så langt at hans sporer kom til å vikle seg inn i det. Ved samme anledning ble hun oppvartet av «30 Svende».[2] I sin alderdom konkluderte hun derfor at samtidens fester hadde lite å by på i forhold til festene i hennes ungdom.[3] Hun ble blind som gammel, og måtte for helbredets skyld daglig spise 100 svisker, hvis stener hun etterpå talte.[2]

Hun var gift med myntskriver i Norge Peder Jessen (d. 1679). Datteren Isabella Dorothea (d. ca. 1715) ble gift med embedsmann og godseier Hans Nobel (d. 1732).[4] I enkestand bodde Antoinette hos sin datterdatter på Moldegaard. Hun døde i 1726, over 100 år gammel i Molde.

Referanser

1. ^ J. A. Fridericia (1904). «Vibe, Peder». Dansk biografisk Lexikon, Bricka. Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag. Besøkt 7. mars 2017.
  2. ^ a b Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen (1948). Dansk Adels Aarbog. s. 105-106.
  3. ^ Kristian Koren og Jens Thiis (1897). Trondhjems 900 Aars Jubilæum. Katalog for den historiske Udstilling i Trondhjem 1897. Trondhjem. s. 106–107.
  4. ^ Terje Bratberg (2009). «Hans Nobel». Norsk biografisk leksikon. Besøkt 7. mars 2017.

~~~~~~~~~~~~~

I Wikipedia er det òg lagt ved eit målarstykke av ho.

Som ein av mange ættlingar etter ho har eg alltid vore oppteken av spørsmålet om kven mor hennar kan ha vore, men det er eit spørsmål som eg tviler på nokon gong vil verta løyst(?), eller kanskje har ny forsking greidd å avsløra denne store løyndomen?

Dette målarstykket har eg personleg sett då eg vitja ein større gard i Bærum for om lag 40 år sidan.  Det er eit prektig bilete med flotte fargar.  Eigaren av biletet lovde meg den gongen han ville senda meg ein fotografisk kopi av biletet, men dette har etter snart eit halvt hundreår endå ikkje dukka opp hjå meg.  Eg veit ikkje kvar dette biletet heng  dag, men sidan det er attgjeve i Wikipedia, vil eg tru det må ha vore tilgjengeleg for fotografen, og eg lurer på:

** Kan nokon hjelpa meg finna originalen og skaffa meg ein fargekopi av dette biletet?

Eg vil tru at fleire enn meg vil ha interesse av dette og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Antonette Jessen f.Wibe (1624-1726).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ivar Moe for interessante og nyttige innlegg!  Då må det ha vore på Tanum nordre at eg såg dette biletet av Antoinette for 40 år sidan, og eg ser av Wikipedia følgjande om denne garden:

Nordre Tanum

Bruksnr. 45/2, er delt opp i følgende bruk: Lagerud (45/4), (navnet kommer av mannen Lages rydning), Østre Lagerud (45/5), Lund (45/7), Østre Lund (45/12), Høibak (45/22), Kvikkhytta (45/28), Sørbråtan (45/41), og Krokløkka. I 1936 ble gården kjøpt av Andreas og Nanna Wessel. I 1939 var Nordre Tanum på 785 dekar, hvorav 265 dekar var jordbruksareal og 450 dekar barskog. Besetningen var på 5 hester, 4 kalver, 2 okser, 4 kviger, 20 kyr, 3 gris og 1 bikube. Det ble dyrket 39 dekar hvete, 11 dekar bygg, 45 dekar havre, 5 dekar grønnfôr, 28 dekar poteter, 5 dekar fôrnepe, 7 dekar kålrot, 4 dekar fôrbete, 0,3 dekar gulrot og 0,1 dekar jordbær. I hagen var det 34 frukttrær og 20 bærbusker.

Kan henda var det Andreas Bredal Wessel (1900-1988) eg trefte den gongen og som synte meg stova som me ser bilete av i innlegg #3 og der me ser at Antoinette heng på venstre side.  Biletet til venstre for ho, som me so vidt ser konturane av, trur eg var broren Johan Wibe(?).

Teksten i innlegg #2 inneheld forresten ein par feil.  Peder Wibe si tid i Paris var på 1620-talet og utover, medan Ludvig XIII regjerte i Frankrike, og det var FØR slottet i Versailles vart bygt.  Eg er forresten ikkje so sikker på at mori til Antoinette var ei adelsdame, men dersom det ligg føre prov på det, burde det jo òg vera mogeleg å finna ut kven ho var!?

Eg trur eg i mellomtidi har greidd å finna ut kven som bur på Tanum nordre i dag, so får me vona biletet framleis heng der... Eg vil freista ta ein telefon litt seinare...

Ein ny kjempetakk for hjelpi med denne saki so langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, eg har no hatt kontakt med eigaren av Nordre Tanum gard, og biletet er framleis på garden!  Han innbyr til avfotografering av originalen, men eg kan diverre ikkje reisa dit sjølv for å gjera denne avfotograferingi.  Kanskje er det nokon som kan bistå meg med hjelp?

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi.  Ta gjerne kontakt med meg direkte på min e-post!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Innlegg #6:

Eg ønskjer i kveld å henta fram att dette emnet.  Eg har knapt nok vore i Noreg sidan denne saki vart drøfta, og med det pågåande corona-hysteriet er det ikkje vorte meir sannsynleg at eg sjølv kan reisa dit i den næraste framtid....

Er det nokon som bur i Bærum eller i den næraste omkrins som har interesse og høve til å vitja Nordre Tanum og avfotografera dette biletet?

Eg takkar på ny for alle gode tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider