Gå til innhold
Arkivverket
Ole Bøe

Feil beregnet etternavn

Recommended Posts

Ole Bøe

Hei, jeg fant den transkriberte begravelsen til min ane i 9. ledd, Kirsten Monsdatter, død på Mørkved Store (Stormørkved) her:

https://www.digitalarkivet.no/pg00000001772275

 

Etternavnet er beregnet, og selv om det var godt gjettet, var det feil. Originalteksten er "Kirsten Erik Olsen Stormørkved":  https://www.digitalarkivet.no/kb20070512890473

 

"Erik Olsen Stormørkved" er helt korrekt angitt som pårørende i den transkriberte utgaven, men han er mannen hennes, og ikke faren, og dermed er ikke hennes etternavn Eriksdatter. 

 

Det rette er kanskje å fjerne hennes beregnede etternavn? Det korrekte er jo "Monsdatter", men det kan ikke finnes fra begravelsen.

 

Mvh

Ole Bøe

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Remi

Ole, bruk rapport-muligheten på den transkriberte begravelsen og skriv der det som er korrekt i forhold til hva som står i kirkeboken. Jeg er enig i at det konstruerte etternavnet bør fjernes, men det er ikke noe i kilden som sier at hun het Monsdatter, så hun bør være uten etternavn i den transkriberte utgaven.

 

mvh

Remi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Bøe

Da har

22 timer siden, Remi skrev:

Ole, bruk rapport-muligheten på den transkriberte begravelsen og skriv der det som er korrekt i forhold til hva som står i kirkeboken. Jeg er enig i at det konstruerte etternavnet bør fjernes, men det er ikke noe i kilden som sier at hun het Monsdatter, så hun bør være uten etternavn i den transkriberte utgaven.

 

mvh

Remi

Da har jeg gjort det, Remi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Bøe

Jeg irriterer meg forøvrig litt over feil beregnet fødselsår ved transkriberte begravelser. Fødselåret ser ut til simpelthen å være begravelsesåret minus alder i år, uten å ta hensyn til alder i måneder.

F.eks. datter av min ane, Marte Erichsdatter som er begravet 1.6.1778: https://www.digitalarkivet.no/pg00000002002760

Her står hennes alder oppgitt til: 46 a. 7 m 6 d.

Enkel hoderegning tilsier da at hun er født i slutten av oktober 1731, noe som stemmer perfekt med hennes dåp 28. okt. 1731. Men i den transkriberte begravelsen over, er fødselsåret feilaktig oppgitt til 1732 - antagelig fordi personen som har gjort dette bare regnet 1778 - 46, og ikke tok hensyn til de oppgitte månedene.

 

Dette er bare en av flere tilsvarende, så det er kanskje såpass gjennomgående at det ikke er noe vits å rapportere feil på den enkelte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone Merete Bruvik

Beregning av fødselsår på grunnlag av alder blir uansett nokså omtrentelig.  Det er utrolig mange ulike måter å oppgi alder på i kildene, og hvis vi greier å få det på året, pluss minus ett år, så tror jeg vi skal være veldig fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.