Gå til innhold
Arkivverket

Bastian Nilsson Stabel, fødd 1708, presteson frå Holla i Telemark - klokkar i Fyresdal - skulehaldar og brennevinshandlar i Jostedalen - kven var kona hans og kvar vart det av dei? - kva med «sambuar» Britha Olsdotter og dotter deira, Kirsti?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Med det som fremkommer om Bastian i Ivars innlegg #23, virker det som om Bastian Stabel Skræder i Trondheim, jfr. #11 og 12, må være en en annen mann. 

Men jeg ser også at Ivar ikke har tatt med alt som står i slektsboken om Bastian. I den leser jeg på side 38-39 om den rettsprosessen som førte til Bastians avsettelse fra klokker- og skoleholderembetet i Fyresdal. Saken gikk for prosteretten i 1744, står det. En tanke som slo meg er om det i denne saken kan stå noe om hvem han var gift med?

Jeg tar med lenke til boken, selv om jeg vet at du, Lars, ikke kan åpne den fra Tyskland: https://www.nb.no/items/8762a720ae8507442460dd29695a66d6?page=39 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.