Gå til innhold
Arkivverket

Aslaug Drengmannsdatter - tyding av del av skifte


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet av innledningen av skiftet etter Aslaug Drengmannsdatter da det gir opplysninger om arvinger og hvor de bor etc, men det er ikke alle ord jeg har klart å tyde (og det er sikkert noe jeg har tydet feil). Kan noen hjelpe meg med å få dette avsnittet rett.

 

mvh

Tor

 

SAKO, Nedre Telemark sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0016a: Skifteprotokoll, 1785-1792, s. 537b-538a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090114640544

 

Skifte etter Aslaug Drengmansdatter.

Nr 325

 

Gjør vitterligt at Anno 1788 den 30te May

Paa Pladsen Lien under Godal i Luxefjel  og Seude Præstegield

Ved døden afgangne Qvinde Asloug Drengmansdatter til paafølgende lovlig skifte og deele imellom hendes igienværende ?Enkemand Ole Hansen på den eene og hendes i forige ægteskab med Ole Olsen avlede og efterladte Barn og Børnebørn paa den andres Side Hvilke? fæste? anmeldte? af pared? og alder som følger Ældste Søn? Ole Olsen død men  efterlodt sig 4 Børn 2 Søner og 2 døtre myndige a) ældste Søn Ole Olsøn myndig og ??ende paa Haalelstul i Sandsvær Præstegield b) andre Søn Torger Olsen myndig c) ældste datter Asloug Olsdtr 30 Aar gamel ugift og (d) yngste datter Kari Olsdatter gift med Johanes Hansøn og opholdende sig paa Arvetomten? 3de? Sven Olsen for længst Myndig og boende i en Plads under Holte i Seude Præstegield. 3de Søn Østen Olsen Myndig og boende paa en Plads under Holten i Næs  ??? yngste Søn Niri Olsen Myndig og opholdende sig paa fækien i Luxefjeld Den ældste ved foretningen til stæde ? ?? datter ?? Aslaug Olsdatter gift med Gunleik Halvorsen Boende i Tuddal Annex i H???dahls Præstegield ??? for den yngste ??datter Aslaug ??ble ? ? før??deren Sven Olsen Kaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
På 4.10.2019 den 19.57, Astrid K. Halleraker skrev:

Er dette aktuelt ennå?

 

Tjaaa, det lurer jeg også litt på? 

 

Men uansett kan jeg jo foreta en aldri så liten ‹hijacking› av tråden og fremlegge et forslag:

 

I og med at jeg mener å ha registrert at du – i likhet med meg – ønsker å kunne mestre allehånde gotiske ‹kråketær›, og derfor bruker dette forumet til et slags selvstudium – i likhet med meg – så kunne vi jo slå våre pjalter sammen og forsøke oss på denne ‹nøtten› som en felles utfordring? Til gjensidig nytte og forhåpentligvis glede?

 

Som sagt, kun et forslag – hvis tid, lyst og anledning. 🙂

 

Imidlertid: 

 

Her følger et noe rotete utkast til en slags tyding/korrektur (selv om jeg nok dessverre har tilføyet flere spørsmålstegn enn det trådstarter har gjort i utgangspunktet.) 😉

 

Gjentar trådstarters lenke:

SAKO, Nedre Telemark sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0016a: Skifteprotokoll, 1785-1792, s. 537b-538a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090114640544

 

Skifte etter Aslaug Drengmandsdatter.

Nr 325

 

[Midt på v. side ca.]

 

Og trådstarter har hoppet over noen linjer i sin transkripsjon, formodentlig for å konsentrere om det vesentligste.

 

Vel: Mine forslag til rettelser/tilføyelser samt egne kommentarer er i Fet/Bold:

 

[Jeg har forsøksvis nummerért linjene for oversiktens skyld.]

 

01   Gjør vitterligt at Anno 1788 den 30te May

05   Paa Pladsen Lien under Godahl i Luxefjel og Seuhde Præstegield

08   …Steds Ved Døden afgangne Qvinde Asloug Drengmandsdatter

09   til paafølgende lovlig Skifte og Deele imellom hendes igienlevende

10   Enkemand Ole Hansen på den eene og hendes i forige ægteskab med SL:

11   Olsen avlede og efterladte Barn og Børnebørn paa den anden

12   Siide Hvilke stædse anmeldtes af Navn og alder som følger

13   Ældste Søn Ole Olsen død men  efterlodt sig 4 Børn 2 Søner og 2

14   døtre myndige a) ældste Søn Ole Olsøn myndig og Boende paa Haalel

15   fied (?) i Sandsvær Præstegield b) Andre Søn Torjus Olsen

16   myndig c) ældste datter Asloug Olsdtr 30 Aar gamel ugift og (d)

17   yngste datter Kari Olsdatter gift med Johanes Hansøn og op-

18   holdende sig paa Arvetomten 3de? [Hmm. I mørket.] Sven Olsen for længst Myndig

19   og boende i en Plads under Holte i Seuhde Præstegield. 3de Søn

20  Østen Olsen Myndig og boende paa en Plads under Holten

21   i Næshered(?) yngste Søn Niri [ja hva står det her? Niel, Diel?] Olsen Myndig og opholdende sig

22   paa Fækien i Luxefield alle disse ved foretningen tilstæde

23   5(?) Datter datter (??) Aslaug Olsdatter gift med Gunleek Halvorsen

24   Boende i ThuDahls Annex i Huardahls(?) Præstegield [Tuddal er utskilt fra Hjartdal, derfor denne antagelsen.] (??) tilstæde

25   skal(?) Formynder for den yngste Sønedatter Aslaug Olsd blev ind(?)

26  sat(?) Farbroderen Sven Olsen Kaasen – .

 

(Og da har ikke trådstarter transkribert mer, – det er noen linjer som gjenstår fra originalen, men dette holder vel foreløpig, vil jeg tro.)

 

Høre gjerne fra deg, enten her eller via PM.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.