Gå til innhold
Arkivverket

"Krigsseiler" Håkon Ingvald Kjølsund f.22/4-1902 Borge


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

38 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tusen takk😊.

Jeg kommer dessverre ikke inn for jeg må melde meg inn på nytt og vet ikke om jeg har råd nå før jul... men skal melde meg inn som medlem der igjen. Kan jeg spørre hvem du har funnet på gravminner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger ikke å være medlem på Slekt og Data for å se lenken på gravminner.

 

Har du prøvd å klikke på lenken?

 

 

Olga Marianne Kjølsund f 25.11.1884,død 25.06.1984.

Felt 004,rad 05,gravnr 012

Gravplass:Nykirke,Horten,Vestfold

 

Korrigert:

Hun var født 25.11.1894.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Rettet årstall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror ikke du trenger ikke å være medlem på Slekt og Data for å se lenken på gravminner.

 

Har du prøvd å klikke på lenken?

 

Eit klikk virker ikkje, men to klikk virker (for meg i alle fall) 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror ikke du trenger ikke å være medlem på Slekt og Data for å se lenken på gravminner.

 

Har du prøvd å klikke på lenken?

 

 

Olga Marianne Kjølsund f 25.11.1884,død 25.06.1984.

Felt 004,rad 05,gravnr 012

Gravplass:Nykirke,Horten,Vestfold

 

Tusen takk😊. Wow 100 år gammel ble denne damen og ville hatt bursdag i går. 

Ja nå kom jeg inn, trykte to ganger som Richard anbefalte. Da vet vi i alle fall at hun er gravlagt i Horten. Nå husker jeg ikke i farta om hennes mann ble gravlagt i England eller bare døde der. 

Sitter på mobil så det er ikke så lett å se. 

Nå er jeg spent på om jeg finner hennes pikenavn og om det finnes etterkommere. 

Min mormor bodde også i Horten en stund, men  de flyttet derfra enten like før eller under krigen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Adele Marie Moe skrev:

Tusen takk😊. Wow 100 år gammel ble denne damen og ville hatt bursdag i går. 

Ja nå kom jeg inn, trykte to ganger som Richard anbefalte. Da vet vi i alle fall at hun er gravlagt i Horten. Nå husker jeg ikke i farta om hennes mann ble gravlagt i England eller bare døde der. 

Sitter på mobil så det er ikke så lett å se. 

Nå er jeg spent på om jeg finner hennes pikenavn og om det finnes etterkommere. 

Min mormor bodde også i Horten en stund, men  de flyttet derfra enten like før eller under krigen. 

 

 

 

Jeg skrev feil.

Hun var født 25.11.1894.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

 

Jeg skrev feil.

Hun var født 25.11.1894.

 

Alt i orden, nesten 90 år er ikke til å klage på det heller😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

I 1942 var Håkon Ingvald om bord på tankaren Penelope, som blei torpedert av ein tysk U-båt:

 

https://uboat.net/allies/merchants/ship/1437.html

mannskapslista:

https://uboat.net/allies/merchants/crews/ship1437.html

 

 

Tusen hjertelig takk 🙂 

Jeg ser at jeg nok har mange timer med "spennende" (det er litt fælt å si spennende når dette må ha vært vanvittig tøft for disse krigs seilerne) lesing foran meg. 

Har prøvd å lage meg et system med navn på skipene de seilte (må dobbelt sjekke at det stemmer) slik at jeg kan sette meg skikkelig inn i saker og ting.

Jeg har vært på biblioteket å lånt bøker og startet å se den ene episoden med "Hvem tror du at du er" som omhandler krigs seilerne.

 

Av det jeg har funnet på ANCESTRY, men som må dobbelt sjekkes så har JOHAN KJØLSUND seilt med skipet ULYSSES fra Cape Town, Sør Afrika med ankomst New York den 12. April 1938. (Det står noe skrevet med hånd, men jeg klarer ikke å se hva det er... etter navnet hans... muligens noe med "kosmos"?

 

Jeg finner han også oppført på skipet OINAS Som ankommer New York 11. november 1940 

Mer har jeg ikke funnet på han så langt...

 

HÅKON INGVALD KJØLSUND finner jeg på følgende skip;

STANDARD (1943)

ULYSSES (1940)

HERMA (1941)

ESSO COPENHAGEN (1941)

TORRENS (1941)

FQ BARSTOW (1942)

 

Det er de jeg har funnet så langt, men ikke fått dobbelt sjekket enda 🙂 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spurte etter konfirmasjonen til dei tre brørne fordi:

Mange drog til sjøs ikkje så lenge etter konfirmasjonen, og ville som regel bli innrullerte i det næraste sjøinnmrulleringskontoret, for Johan og Henry (og antakeleg Håkon Ingvald) i Fredrikstad, først i annotasjonsrulle, og etter ansiennitet (fartstid), i hovudrulle. Ei utfordring med sjøfartsrullene for Fredrikstad er at det manglar register, og leiting i rullene er temmeleg tidkrevende. Men: det framgår jo av dødsfallprotokollen at desse brørne enno hadde land-yrke då faren døyde i 1920, det betyr jo at dei godt kan ha flytta på seg og ha blitt innrullert ein annan plass. (Om i det heile tatt?)

 

Opplysningane om Henry i #45 viser at han før krigen var kvalfangar, og busett i Vestfold. Eg lurer på om også Johan og Håkon Ingvald var kvalfangarar, og busette i Vestfold. I alle fall, her er ein H. Kjølsund, kvalfangar og småbrukar i Borre, i Adressebok for Vestfold ... med skattelikninger 1939.

image.png.4261805db8b04a7008a20954e887b179.png

https://www.nb.no/items/96bbfdb0bf716935fb8277682550c634?page=497&searchText="kjølsund, h"

 

Og ein Johan Kjølsund, kvalfangar, i Sandar, i same adressebok 

image.png.0cde8a5504e1cdda35e896c5645f4b18.png

https://www.nb.no/items/96bbfdb0bf716935fb8277682550c634?page=627&searchText="kjølsund, johan"

 

Eg har også funne ein kvalfangar Håkon Kjølsund som i 1939 forlova seg med ei Gudrun Gulbrandsen 

1317957511_Skjermbilde2018-11-25kl_18_49_02.png.4f9bf06e27d3fd589595fc9406f03e23.png

 

Kan hende sette krigen ein stoppar for eit eventuelt ekteskap sidan seinare skipslister frå USA oppgir at han er “singel".

 

Og kvalfangar Johan Kjølsund, Sandar, forlovar eller gifter seg i 1946 med Olefine Elise Pedersen Skaret, Sandefjord:

image.png.21936722aadbbebfda8b05065e030715.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg spurte etter konfirmasjonen til dei tre brørne fordi:

Mange drog til sjøs ikkje så lenge etter konfirmasjonen, og ville som regel bli innrullerte i det næraste sjøinnmrulleringskontoret, for Johan og Henry (og antakeleg Håkon Ingvald) i Fredrikstad, først i annotasjonsrulle, og etter ansiennitet (fartstid), i hovudrulle. Ei utfordring med sjøfartsrullene for Fredrikstad er at det manglar register, og leiting i rullene er temmeleg tidkrevende. Men: det framgår jo av dødsfallprotokollen at desse brørne enno hadde land-yrke då faren døyde i 1920, det betyr jo at dei godt kan ha flytta på seg og ha blitt innrullert ein annan plass. (Om i det heile tatt?)

 

Opplysningane om Henry i #45 viser at han før krigen var kvalfangar, og busett i Vestfold. Eg lurer på om også Johan og Håkon Ingvald var kvalfangarar, og busette i Vestfold. I alle fall, her er ein H. Kjølsund, kvalfangar og småbrukar i Borre, i Adressebok for Vestfold ... med skattelikninger 1939.

image.png.4261805db8b04a7008a20954e887b179.png

https://www.nb.no/items/96bbfdb0bf716935fb8277682550c634?page=497&searchText="kjølsund, h"

 

Og ein Johan Kjølsund, kvalfangar, i Sandar, i same adressebok 

image.png.0cde8a5504e1cdda35e896c5645f4b18.png

https://www.nb.no/items/96bbfdb0bf716935fb8277682550c634?page=627&searchText="kjølsund, johan"

 

Eg har også funne ein kvalfangar Håkon Kjølsund som i 1939 forlova seg med ei Gudrun Gulbrandsen 

1317957511_Skjermbilde2018-11-25kl_18_49_02.png.4f9bf06e27d3fd589595fc9406f03e23.png

 

Kan hende sette krigen ein stoppar for eit eventuelt ekteskap sidan seinare skipslister frå USA oppgir at han er “singel".

 

Og kvalfangar Johan Kjølsund, Sandar, forlovar eller gifter seg i 1946 med Olefine Elise Pedersen Skaret, Sandefjord:

image.png.21936722aadbbebfda8b05065e030715.png

 

 

Wow.. for et arbeid du/dere har lagt ned for å hjelpe meg😊. Tusen takk!!! 

Jeg synes jeg lærer så mye av dere her inne og prøver så godt jeg bare klarer å lete selv, men er nok ikke like flink på alle områder enda. 

Da er det veldig godt med litt råd, hjelp ov veiledning på veien. 

 

Det er slettes ikke uaktuelt at brødrene også flyttet og bosatte seg i Borre, Vestfold. 

Jeg har tatt kontakt med Borre historie lag i kveld for jeg oppdaget at de har skrevet mye om min mormors søster Oliane. Hun må også ha flyttet og bosatt seg i Borre. 

Og de skulle ha møte i kveld, nettopp i det huset Oliane bodde. «Oliane stua» 

Spurte samtidig om de viste noe om hennes brødre. 

 

Føler de siste dagene at jeg har lært min mormors søsken å kjenne. Synd jeg aldri fikk møte de eller at de ble snakket om... 

 

Skal også høre med bygdebok forfatteren som har hjulpet meg med mormors slekt tildigere om han vet noe. Jeg fikk mye på generasjonene bakover, men av en eller annen grunn har jeg hoppet over mormors søsken. 

Mulig jeg stoppet opp.. og klarer nå å se ting med «nye» øyne. 

 

Jeg skal lete mer i kveld og i morgen, for dette er kjempe interessant.

Om jeg finner noe så poster jeg her med en gang😊

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen😊

Fikk idag svar fra Borre historie lag og det stemmer i alle fall med Henry. 

(Hun fant ikke noe på de andre) 

Henry giftet seg i 1920 med Olga Marie Sude og kjøpte Nøklegård på Nykirke. I 1931

De fikk et barn (som man vet om) 

Palma Marie Kjølsund, født 1921. 

 

Har også navnet på hvem Palma Marie gifter seg med, men er usikker på om vedkommende lever og bør vel helst ikke skrive navnet her? 

Har fått et navn til jeg kan kontakte så ser jeg om jeg kommer noe videre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ang. dødsannonsen i # 63.

Arild er på FB.

Tusen hjertelig takk😊

Jeg fant telefon nummet hans i kveld og sente SMS. Måtte avgårde på øvelse med koret jeg dirigerer, men skal ringe han i morgen. 

Spennende😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens 🙂

Nå har jeg pratet med Arild som var veldig hyggelig og imøtekommende... men nå sitter jeg med enda et par gåter jeg trenger hjelp/veiledning til å løse.

Er usikker på om jeg skal fortsette i dette tema eller lage et nytt?

Jeg kommer heller ikke videre på den andre broren....

 

HENRY giftet seg med Olga og Palma var nok HENNES BARN.... (som han tok til seg som sitt eget)

Han var Hvalfanger, så det stemmer + at jeg fikk bekreftet at han kjøpte Nøklegård... 

De var litt usikre på om datoen for giftemål stemte, men det kan jeg vel finne i Kirkebøkene....

 

Men, så kom krigen og Henry vender ikke hjem.. ei heller ingen forklaring... og familien sitter med noen spørsmål.

Han beskrives som en snill og omtenksom mann, men de kunne gjerne tenke seg å finne ut hva som skjedde med Henry.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem for å finne flere opplysninger om han?

Det står at han døde i Birmingham og at han jobbet for WRIGHTS ROPE FACTORY, Birmingham.

Jeg skulle så gjerne klart å finne ut litt mer og er taknemlig for all hjelp 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel:

 

Borre bygdebok, A/S Gjengangerens Trykkeri, 1954

image.png.be50ad8e26139c06eb1e44c30a4b9fc4.png

image.png.57dc037724d419ee0cedade3e99e3385.png

https://www.nb.no/items/e16f244d497a31f60d5667c0710f7d9c?page=857

 

 

Lysinga av bryllupet mellom Palma Marie Kjølsund og Sigurd Grøteig, nr. 18 her: 

SAKO, Borre kirkebøker, H/Ha/L0003: Lysningsprotokoll nr. 3, 1919-1949, s. 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060904010656
 

 

 

image.png.af941e42cae0a35683804be616cf71fe.png

 

 

Om Henry i England har eg ikkje funne noe nytt, fann dette om arbeidsstaden:

https://birminghamhistory.co.uk/forum/index.php?threads/wrights-rope-works.24750/

 

 

20 timer siden, Adele Marie Moe skrev:

Jeg kommer heller ikke videre på den andre broren....

Litt usikker på kva for ein bror du tenker på her, Johan eller Håkon Ingvald Kjølsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sel Henry og Olga Marianne eigedommen sin i 1948:

 

SAKO, Horten sorenskriveri, G/Ga/Gaa/L0010: Pantebok nr. A-10, 1947-1948, Tingl.dato: 07.06.1948
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10060910468429
 

på side to står fullmakta frå Henry, med adressa hans:

Skjermbilde.JPG.4b7232c1f6f02124edf7b9c10e4119a3.JPG

 

Dette oversåg eg først: Her går det også fram at dei var skilde.

 

Endret av Richard Johan Natvig
Tilføying
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Her sel Henry og Olga Marianne eigedommen sin i 1948

Og her kjøper Henry eigedommen i 1931 (venstre side):

SAKO, Mellom Jarlsberg sorenskriveri, G/Ga/Gab/L00IX: Pantebok nr. II IX, 1926-1931, s. 303
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080225331237
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh.. tusen hjertelig takk for veldig god hjelp. 

Jeg kom akkurat inn fra julekonsert med koret jeg dirigerer, men skal se på dette i morgen formiddag😊 Så spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.