Gå til innhold
Arkivverket

Innvandring fra UK med navnet Brendford


ornulf brendeford
 Del

Recommended Posts

På ‎14‎.‎12‎.‎2018 den 12.36, ornulf brendeford skrev:
2 timer siden, Alf Kristian Andreassen skrev:

Er saken løst?

Viser til vedlagte skriv av 14.12.2018 fra Arkivverket vedrørende " Navnebevilling- slektsnavnet Brendeford"

Deres konklusjon er at det er gjort en rekke søk i arkivet etter Amtmann/fylkesmann i Troms, men vi kan dessverre ikke finne noen ytterligere opplysninger vedrørende Gunerius M. Olsen, Waldemar W. Olsen, Sigrun Olsen og Dagmar Olsen sine søknader om å ta navnet Brendeford som etternavn/familienavn.

 

Mvh Ø. Brendeford

Scan0064.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anta at dere godtar at navnet Brendeford/Brendford er en omskriving av navnet Brendefur som stammer fra Hornindal i Sogn og Fjordane og at navnet ble først godkjent som slektsnavn i Norge i 1918.

 

Før 1918 finnes navnet Brandeford/Brendford oppført hverken i folketellinnger eller bygdebøker så langt jeg kan se.
Jeg finner heller ikke navnet i folketellinger i England/Skottland/Wales. (Kun navnet Bradford).

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle " brukernes eget forum "

Fra Ministerialbok nr. E1, 1841 -1853, døde og begravede menn.

Ole Pedersen Brendeford med nr.: 137 er oppført som død den 21.12.1848, 56 år gammel.

 

Med god hjelp fra dere alle har jeg konkludert med :

Ole Pedersen Brendeford var far til Rasmus Karl Martinus Olsen. Han var gift med Kirsten Maria Olsdatter som var datter av Ole Olsen.

Han var født 1778, på gården Dalen i Salangen kommune, Troms fylke. Død i 1852. Ole Olsen var oldefar til min farfar Harald Bernard Brendeford f. Olsen . Født 1883 på gården Fuglenberg  i Ibestad prestegjeld.

 

Dette viser at navnet Brendeford er knyttet til begge slektssider. Ole Olsen sin etterslekt og Simon Kristian Kildal Rasmussens etterslekt som viser at hans datter Birgitte Maria Simonsdatter , F. 1855  var gift med Ole Pedersens Brendefords sønn Hartvik Konrad Martin Olsen f. 1846 og 4 av deres barn tok navnet Brendeford. Basert på denne konklusjon er det en viss dekning for " det gamle familienavnet Brendeford". I mangel av sentrale dokumenter fra søknaden av 1918 så blir ovennevnte min endelige konklusjon.

 

Når det gjelder navnet Brendefords opprinnelse kommer jeg relativt snart tilbake til dette.

 

Mvh Ø. Brendeford

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er beviset for at Brendfur ble til Brendeford. 😊

 

Her er det snakk om hva den som skrev kirkebøkene hørte.

Mange var ikke skrivekyndige så man måtte stole på at det presten(notarius) skrev var riktig.

Det  fantes heller ikke rettskrivnigsregler.

Sognamålet var kanskje vanskelig for en Bergenser eller en Danske.

(Det er utrolig mange feilskrivinger i kirkebøkene.)

 

Da han døde het han Ole Pedersen Brendeford, født i Nordfjord (står med små skrift under navnet)(Hornindal er i Nordfjord)
Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Ministerialbok nr. E 1 (1841-1853), Døde og begravede 1849, Side 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228660024

 

Da han gifter seg heter han Ole Pedersen Brændefor og hun Ane Rasmusdatter Sæten
Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 9 (1743-1861), Viede 1815, Side 145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630063

 

Når  Rasmus Carl Martinius  blir døpt heter foreldrene Ole Pedersen Brændefür og Ane Rasmusdatter Sæten
Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 13 (1815-1822), Fødte og døpte 1815, Side 2
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630368

 

I FT 1801 er Ole Pedersen hjemme hos foreldren på Brendefur i Hornindal i Sogn og Fjordane.
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058408001704
 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsnavnet Brendeford - Brendford

Hei alle i "brukernes eget forum"

Jeg har tidligere lovet å komme tilbake til dere alle med min historie når det gjelder familienavnet Brendeford. I mitt yrkesaktive liv har jeg gjennom mine siste 25 år i arbeidslivet hatt løpende kontakt med forsikringsmetropolen LLoyd`s  når det gjelder reassuranse, koassuranse og meglervirksomhet for større norske bedrifter. Har vært i møte med et brett spekter av engelskmenn og de fleste synes det var interessant/spesielt å samarbeide med en nordmann med etternavnet Brendeford. Men de aller fleste var velkjent med etternavnet Brendford og ikke Brendeford. Et par meglere i syndikatet Older Life og hvor den ene var fra Wales , kunne opplyse at etternavnet består av 2 elementer. Brend er et Walisisk etternavn og betyr  en liten innsjø.  Det andre elementet Ford er engelsk  betyr et vadested. Mitt svar på spørsmål om mitt etternavn var alltid at jeg ikke hadde andre kommentarer til mitt etternavnet enn at min farfar hadde tatt navnet, men jeg viste ikke når og på hvilket grunnlag. I 2010 gjorde jeg noen spede forsøk på slektsforskning uten å fullføre. Ble skremt av kirkebøkenes vanskelige og til dels uforståelig håndskriftskrifter og konkluderte med at jeg åpenbart burde gå et eller flere kurs i slektsforskning.

 

Denne høsten som pensjonist tok jeg opp kontakten med tidligere forretningsforbindelser og ba om hjelp til å finne og dokumentere opphavet til Brendford. Fra mine tidligere engelske kontakter har jeg bla.a. mottatt følgende nettadresser:

- http://www.britishsurnames.co

- http://www.archives.com/uk

Har ikke funnet noen familienavn/surnames i UK med Brendeford. Derimot er det flere familienavn som Brendford, Brandford , Brentford og Brindford. Med andre ord er Brendeford  en fornorskning av etternavnet. Det var en av de få kommentarer min farfar og min far hadde å si om etternavnet. 

I de engelske kommentarer til etternavnet Brend står det: "Those who have been given the name Brend bear a proud and noble name distinguished throughout history. The surname Brend was first found in Staffordshire, where they held a family seat from ancient times. Notables of this surnames at this time includes  Adam Brend, a prominent 14th century landholder in Worcestershire, Thomas Brend ( 1516 - 1598) owner of the land on which the Globe Theater was built, Nicholas Brend ( 1560 - 1601)"  I 1881 er det 148 personer som heter Brend og hvor flesteparten bor i distriktet Cumbria som ligger tett opp til grensen mellom England og Skottland.

 

Det er mange stedsnavn i UK med Ford i navnet. Som f. eks. Telford, Stafford, Herford, Milford, Hoverford, Bradford, Belford, Castleford, Herford, Oxford og mange flere. Med andre ord  det er mye som tyder på  Brendford  beskriver de som bor ved et lite vann og hvor det også er et vadested.  

 

Brendford er også et stedsnavn i gaten Great West Road, Brendford Middlesex. Navnet Brendford er også nevnt i aviser i årene 1820,1835,1877,1879,1880 og 1898. Det lille jeg kunne lese ut av artiklene var at det handlet om seilskip. For å åpne artiklene måtte jeg betale alt fra 10 - 20 pund. Det har jeg ikke gjort.

Søk på navnet Brendford i nettstedet My Heritages får vi mange treff på Brandford og Brentford. Men det er også treff på Brendford.

Jeg fant personer med etternavnet Brendford som spenner fra tidsrommet fra Oliver Cromwells tid ( 1599-1658) og helt opp til dags dato.Jeg har også via My Heritage funnet etternavnet i United States og av alle steder på Jamaica. ( Jeg antar at dette kan ha sammenheng med seilskip og  slavetransport å gjøre)

Mange av dere har hevdet at alt tyder på at etternavnet Brendeford  skriver seg fra etternavnet Brendefur i Hornindal. Den hypotesen kan ha mye for seg. Den andre hypotesen er at etternavnet Brendeford allerede fantes i Bergen da musketer Ole Pedersen Brendefur kom til Bergen.  Når man ikke kan finne navnet verken i kirkebøker eller bygdebøker, så er det en hypotese at det kan ha vært en engelsk handelsreisende som fraktet redskap og andre varer fra England/Skottland  til Norge og returnert med klippfisk og and varer fra Norge.

Han verken bosatte seg eller giftet seg i Norge. Men ovennevnte viser at slektsnavnet Brendford har eksistert i flere hundre år i UK.    

Jeg vil igjen takke alle for solide og gode bidrag til oppklaringen av hvor kommer slektsnavnet Brendeford -  Brendford fra.

Med vennlig hilsen Ø. Brendeford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.